عکس رهبر جدید
پایداری شهری؛ تنگناها، چالش‌ها و الگوواره‌ها
مقاله‌ای از «رشد آموزش جغرافیا»

باتوجه به رشد بی‌سابقه شهرنشینی که در حال حاضر نیمی از جمعیت جهان را دربرگرفته است، پایداری جهانی به‌طور روزافزونی، به مسئله‌ای شهری تبدیل شده است. مقاله «پایداری شهری، تنگناها، چالش‌ها و الگوواره‌ها» که با ترجمه «خدر فرج کرده» در فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیا منتشر شده، به موضوع پایداری شهری پرداخته است.
در بخشی از این مقاله آمده است: «آیا پایداری شهری، توانایی یک شهر برای بقا، رونق و شکوفایی دائمی و نامحدود است؟ و یا با توجه به افزایش جمعیت شهری جهان، آیا مقصود ما از پایداری شهری، اثر شهرها بر بقیه جهان است؟ در واقع پایداری شهری به‌وسیله فصل  مشترک هر دوی این سؤالات، یعنی شهرنشینی و پایداری جهانی تعریف می‌شود. بنابراین، مسئله پایداری، ضرورتاً دو کشمکش عمده را به‌وجود می‌آورد: شهرها در مقابل محیط‌های روستایی و مسئله کشمکش درون خود شهرها.
توانایی یک شهر برای بقا و رونق دائمی، عواملی همچون اقتصاد شهر، موجود بودن مشاغل و خدمات، بهداشت و جذابیت محیط شهری، در دسترس بودن منابعی همچون آب، مواد خام و انرژی و به همان نسبت فضا برای رشد را دربر می‌گیرد. هم‌چنین از بعد از جنگ جهانی دوم، سؤالات جدیدی در مورد امنیت شهری مطرح شده است که این امر با تغییر قابل توجهی در زمینه نگرش به شهر به‌عنوان یک قلمروی بسته حفاظتی، به نگرش به شهر به‌عنوان هدف نخستین «تخریب انبوه» همراه بوده است.
هر کدام از این عوامل به چالش‌های ویژه‌ای تبدیل می‌شوند: چالش‌های فنی مانند پیدا کردن منابع آب، ایجاد مکان‌های دفع زباله و یا از بین بردن موانع طبیعی اطراف شهر در جهت افزایش فضای در دسترس برای گسترش؛ چالش‌های اجتماعی- اقتصادی همانند تدارک شغل، مسکن و  خدمات ضروری برای اقشار محروم و آسیب‌پذیر و...
ما به توسعه و گسترش پارادایم‌هایی نیاز داریم که در فهم بهتر چالش‌ها و روبه‌رو شدن با تنگناها به ما کمک کنند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیا، شماره 99، تابستان 1391 منتشر شده است.‌  

تعداد بازدید : ۱,۱۷۸
کد خبر : ۸۹۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید