عکس رهبر جدید
گفت‌وگو با اسماعیل عباسی، داور هفتمین دوره جشنواره عکس رشد
جشنواره عکس رشد پیشرفت داشته است

اسماعیل عباسی،عکاس، مترجم و نویسنده، مدرس دانشگاه و داور هفتمین دوره جشنواره عکس رشد است. وی تاکنون در 3 دوره این جشنواره به داوری پرداخته است.
عباسی ویژگی‌ خاص این جشنواره را حضور دانش‌آموزان در بخش جنبی این جشنواره می‌داند و معتقد است:  «اصولاً در جشنواره‌هایی که شرکت کنندگانش کودکان و نوجوانان هستند، چند نکته باید توسط بزرگ‌ترها رعایت شود، چه مربیان، معلمان، پدرها و مادرها و همه کسانی که از حضور بچه‌ها در مسابقات حمایت می‌کنند: نخست این‌که در عکاسی دخل و تصرف نداشته باشند و ذهنیت خود را به بچه‌ها منتقل نکنند. بگذارند بچه‌ها دیدگاه شفاف و کودکانه خود را داشته باشند. کودکان و نوجوانان  غالباً نگاه‌های بکری دارند؛ گاهی کارهایی ارائه می‌دهند که  بسیار فراتر از انتظار ما داوران است. دیگر این‌که باید به بچه‌ها یاد دهیم این نوع مسابقات اصولاً به قصد مسابقه برگزار نمی‌شود. قصد از این مسابقه‌ها، این است که بچه‌ها وارد تفکر شوند، برخورد با هنر را تجربه کنند و متوجه شوند که با ابزاری نظیر عکاسی چگونه بیانشان را منتقل کنند. از دید من، داوری مسابقه در مرحله بعدی است و به عنوان تشویق صورت می‌گیرد تا به کارهای بهتر جایزه‌ای هم داده شود. اما اگر خیلی از بچه‌ها این ذهنیت را نداشته باشند، دچار سرخوردگی می‌شوند که فلان جا شرکت کردیم اما برنده نشدیم؛ یا فکر می‌کنند آن کسی که برنده شده، حتماً امتیازات خاص داشته است. این نگاه باید از طریق مربیان و اولیا باید برای بچه‌ها باز شود.»
وی در خصوص تمیز کارهایی که توسط کودکان انجام گرفته، از کارهایی که والدین در آن دخالت داشته‌اند، خاطر نشان می کند: «واقعیت این است که خیلی اوقات حتی ما داوران هم متوجه نمی شویم که آیا این کار، کار خود کودک است یا والدین هم دخالت داشته اند. البته مواردی پیش آمده که ما بعداً متوجه شدیم کار، کار بزرگترها بوده است. اما همیشه اصل بر برائت است و ما فرض را بر این می‌گیریم که کاری که به جشنواره فرستاده می‌شود کار خود کودک است.»
عباسی در ادامه به پیشرفت جشنواره عکس رشد در دوره‌های اخیر اشاره کرد و گفت: «جشنواره قطعاً پیشرفت داشته است. هر حرکتی معمولاً در اثر تکرار، جذب مخاطب و اظهارنظرهایی که می‌شود به سمت پیشرفت می‌رود. به نظر من در این جشنواره، پتانسل برای جذب بیشتر وجود دارد. البته منظورم جذب نیروهای تواناتر است تا جذب کمّی. در واقع، وقتی اطلاع‌رسانی و جذب بیشتر باشد، صحبت کردن در مورد مباحثی که گفتم بیشتر باشد، کارهای نیروهای قدرتمند، قوی‌تر یا چشم‌های تیز بین‌تر بیشتر وارد مجموعه می‌شوند.»
آقای عباسی با اشاره بر این که دانش‌آموزان ما آموزش‌های لازم عکاسی را نديده‌اند، می‌افزاید:
«کودکان ما آموزش‌های لازم را ندیده‌اند. نگاه من به آموزش اندکی با نگاه رایج که می‌گویند عکاسی را به بچه‌ها یاد دهیم متفاوت است. چون شیوه آموزش عکاسی به بچه‌ها خیلی با بزرگترها متفاوت است. به نظرم خیلی از بچه‌هایی که از مناطق مختلف کار می‌فرستند با اصول آشنا نیستند و این نشان از کمبود مربی‌ها و معلمانی است که باید در این زمینه بچه‌ها را یاری کنند.»
فراخوان هفتمین دوره جشنواره عکس در بهمن ماه سال گذشته منتشر شد و عکاسان می‌توانستند آثار خود را در چهار گرایش، آموزش و پرورش، ایران سرزمین پر گهر، کار و جهاد اقتصادی و آموزش هنر در مدارس به دبیرخانه این جشنواره ارسال نمایند.

تعداد بازدید : ۱,۵۰۲
کد خبر : ۸۶۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید