در مجله «رشد آموزش هنر»
چگونگی برخورد با آثار هنری و سبکهای گوناگون در درس تاریخ هنر و نحوه تجزیه و تحلیل و نقد این آثار از دغدغهها و مشکلات مشترک دانشآموزان و معلمان دروس هنری بهشمار میرود. نداشتن آگاهی نسبت به مقوله نقد و تجزیه و تحلیل آثار
هنری میتواند زمینهساز مشکلات اساسی در آموزش هنر و نتیجهگیریهای اشتباه و سردرگمی هنرجویان منجر گردد چرا که نقد و تجزیه و تحلیل یک اثر دارای اصول و قواعدی است. مجله رشد آموزش هنر در مقالهای به این موضوع پرداخته است.
این مقاله را «علیرضا مهریزاده» دانشجوی دکترای پژوهش هنر و هنرآموز ناحیه 2 کرمان به رشته تحریر درآورده است. وی در بخشی از مقاله آورده است: «منتقدان هنری برای موفقیت و نقد اثر هنری نیازمند شناخت و آگاهی نسبت به برخی مسائل مربوط به هنر و
نقد هنری هستند. از این موارد میتوان به تاریخ هنر، فلسفه هنر، مکاتب هنری و آشنایی با انواع رشتههای هنری اشاره کرد. بدون آگاهی و شناخت کافی این مقولات، منتقدان در تجزیه و تحلیل آثار هنری ناتوان بوده و به نتیجهگیری و استنباطهای اشتباهی خواهند رسید که نقد
آنان را نیز از درجه اعتبار ساقط میکند. بنابراین هرچه منتقدان، حوزه مطالعات و شناخت خود را گسترش دهند، در درک ابعاد مختلف یک اثر تواناتر خواهند بود. چرا که اثر هنری نیز دارای پیچیدگیها و راز و رمزهایی است که شناختی فراگیر و چندبعدی را میطلبد.»
وی در ادامه آورده: «به دلیل خصلت پیچیده و رمزآلود بودن آثار هنری، شناخت و تحلیل معنا و مفهوم آنها امری سهل و آسان نیست. از اینرو تجزیه و تحلیل و نقد آثار هنری مستلزم شناخت خود نقد و آگاهی از ابزار و لوازم مورد نیاز است. اهمیت این مسئله در دروس متعدد هنری از
جمله درس تاریخ هنر هویداست. زیرا تاریخ هنر تنها آموختن نامها، سبکها و پرکردن ذهن هنرجویان با مشتی از الفاظ نیست، بلکه توانا ساختن آنها به چگونگی مواجهه با آثار هنری و خوانش آنها امری اساسیتر است. به این منظور آگاهی از نقد هنری و چگونگی تجزیه و تحلیل آثار
ضروری مینماید.»
متن کامل مقاله «آشنایی با نقد هنری» در فصلنامه رشد آموزش هنر، شماره 30، تابستان 1391 منتشر شده است.