عکس رهبر جدید
کرفس در برابر سرطان معجزه می‌کند
مقاله‌ای از فاطمه شفاهی معلم زنجان در «رشد آموزش شیمی»

کرفس به عنوان گیاهی دارویی از روزگاران قدیم کاربرد داشته است. اجزای این گیاه اثرهای درمانی مطلوبی در مبتلایان به بیماری‌هایی هم‌چون روماتیسم، تنگی نفس و نارسایی‌های کلیه و مجاری ادراری دارد. وجود برخی مواد شیمیایی در کرفس از رشد سلول‌های سرطانی می‌کاهد.
خانم فاطمه شفاهی کارشناس ارشد شیمی معدنی و دبیر شیمی سمنان با ارائه مقاله‌ای در شماره جدید فصل‌نامه رشد آموزش شیمی به این موضوع پرداخته است.
وی در مقدمه این مقاله آورده است:
«کرفس یکی از اعضای خانواده چتریان است که در کنار گیاهانی هم‌چون هویج، شوید، جعفری و رازیانه قرار می‌گیرد. کرفس از جمله گیاهان کمیاب در اروپا به شمار می‌رود اما در سواحل دریای مدیترانه به فراوانی یافت می‌شود. بخش‌های گوناگون این گیاه از دیرباز، کاربردهای غذایی و دارویی داشته است. هم‌اکنون مشخص شده که کرفس برای درمان و کنترل سرطان، فشارخون و کلسترول سودمند است.
ترکیب روغنی و فرّار به دست آمده از دانه‌های کرفس، به کمک دستگاه‌های کروماتوگرافی گازی و طیف‌سنجی جرمی مورد بررسی قرار گرفت و وجود 44 ماده در آن ثابت شد. اسانس ریشه این گیاه شامل لیمونن، کارون و 3-N- بوتیل فتالید است. مقدار لیمونن در اسانس برگ‌های کرفس از ریشه آن بیش‌تر است. شیره جدا شده از برگ و ریشه کرفس هر دو اثرهای ضدمیکروبی دارند اما در این زمینه برگ‌ها اثر بیش‌تری از خود نشان می‌دهند.
ترکیبات شیمیایی کرفس، دانه کرفس، ترکیبات شیمیایی دانه (برگاپتن و اپیول)، ارزش غذایی کرفس، و اثرهای درمانی آب کرفس عنوان‌هایی است که در این مقاله به آن توجه شده است.»
خانم شفاهی این مقاله را با اثرهای درمانی آب کرفس به پایان رسانده است.

اثرهای درمانی آب کرفس:
 مواد معدنی مهم که در آب کرفس موجود است از خاصیت اسیدی خون می‌کاهد و به تعادل pH آن کمک می‌کند.
 آب کرفس از مواد معدنی فراوانی برخوردار است بنابراین مصرف آن در ورزشکاران نیاز بدن را نسبت به الکترولیت‌های از دست‌رفته برآورده می‌کند.
 دست کم هشت ترکیب ضدسرطان در کرفس وجود دارد. در این میان استیلنیک‌ها نقش برجسته‌تری دارند. کومارین‌ها نیز سلول‌ها را از آسیب‌ رادیکال‌های آزاد درامان نگه می‌دارند.
 وجود ماده‌ای به نام فالید در آب کرفس سطح کلسترول بد خون را پایین می‌آورد.
 مواد شیمیایی فیتو از ایجاد و پیشروی سرطان روده و معده جلوگیری می‌کند.
 پلی‌استیلن موجود در آب کرفس باعث تسکین انواع التهاب‌ها از جمله در بیماری روماتیسم، نقرس و تنگی‌نفس می‌شود.
 مواد معدنی و آلی قلیایی آب کرفس بر دستگاه عصبی، اثرهای آرام‌بخش دارد.
 نوشیدن آب کرفس هر روز به مدت یک هفته کاهش فشارخون را به‌طور چشم‌گیر در پی خواهد داشت.
 پتاسیم و سدیم موجود در آب کرفس، به تنظیم مایع‌های بدن و تحریک به تولید ادرار کمک می‌کند و از این راه سبب از بین‌رفتن سنگ‌های کلیه، مثانه و صفرا می‌شود.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش شیمی، شماره 101، تابستان 1391 چاپ شده است.

تعداد بازدید : ۲,۴۴۹
کد خبر : ۸۳۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید