در فصلنامه «رشد آموزش پیشدبستانی»
موضوعاتی که کودکان باید آنها را در کودکی یاد بگیرند لازم است توسط مربیان و تهیهکنندگان محتوای آموزش با در نظر گرفتن معیارهای مناسب انتخاب شود. مقاله «معیارهای انتخاب موضوع در تهیه محتوای آموزشی برای کودکان» به
بهترین معیارهای انتخاب موضوع در تهیه محتوا برای کودکان پیشدبستانی پرداخته است. این مقاله در فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی منتشر شده است.
مونا بافته نویسنده این مقاله در بخشی از آن آورده است: «مخاطب یک برنامه آموزشی، مهمترین عامل در تهیه محتواست. انتخاب موضوع نیز که سرفصل اصلی محتواست. مخاطب، کودک پیشدبستانی حرف اول را در محتوا میزند و از آنجا که پای برنامه آموزشی به میان
میآید، مؤلف باید آشنایی مفصل و دقیقی از کودکان و عوامل مربوط به آنها داشته باشد. معیارهای مهم انتخاب موضوع در محتوای آموزشی برای کودکان شامل موارد زیر است:
۱. سطح شناختی کودک ۲. علاقه مخاطب ۳. والدین ۴. مربیان ۵. سن مخاطب ۶. وضعیت محیطی مخاطب ۷. اهداف برنامه آموزشی»
در بخش «والدین» مقاله آمده است: «والدین از مهمترین منابع در انتخاب موضوع برای تهیه محتوای آموزشی کودکان هستند. چرا که کودکان بیشتر زمان خود را در خانه و با خانواده خود سپری میکنند. بنابراین اعضای خانواده، شناخت بیشتری نسبت به کودک خود دارند. از بین اعضای
خانواده، مادر بهدلیل رابطه مستقیم و پیاپی خود با کودکش شناخت بسیار بیشتری از نیازها، علایق، تواناییها و ضعف کودکش دارد. بنابراین، میتوان از مادران خواست تا موضوعات مورد علاقه فرزندان خود را معرفی کنند یا مؤلفان موضوعهای انتخابی خود را در اختیار والدین
بگذارند تا آنها بر مبنای علایق و نیاز کودکانشان اولویتبندی کنند تا مؤلفان محتوای خود را بر مبنای آن موضوعات تهیه کنند.»
این مقاله در فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی، شماره ۱۵، تابستان ۱۳۹۱
منتشر شده است.