عکس رهبر جدید
۲۸ خرداد ۱۳۹۱ ۱۰:۵۳
موزه هنرهای تجسمی در یک نگاه
در مجله «رشد آموزش هنر»

یکی از دغدغه‌های اهل هنر و هنرمندان و نقاشان، فراهم شدن عرصه‌ای برای ارائه کارهای هنری و افتادن این آثار در چرخه استفاده‌کنندگان و علاقه‌مندان به داشتن آثار هنری است. برخی از مؤسسات دولتی و خصوصی با درک این موضوع مهم گام‌های ارزنده‌ای برای به رونق درآوردن خرید و فروش آثار هنری برداشته‌اند. موزه هنرهای تجسمی پاسارگاد یکی از این مراکز است.
این موزه با همکاری مؤسسه فرهنگی صبا که از مراکز وابسته به فرهنگستان هنر به‌شمار می‌رود، در طبقه سوم یکی از ساختمان‌های این فرهنگستان برپا شده است. وسعت فضای مطلوب نمایشگاهی و نورپردازی آن شرایط را برای ارائه آثار به‌وجود آورده و سرمایه‌گذاری بانک با کمک مشاوران هنری منجر به خریداری بیش از 200 اثر نقاشی شده که 108 عدد آن در نمایشگاه به نمایش درآمده است. هر دیدار از این موزه که سه سال از عمر آن می‌گذرد، فرصت گرانقدری است که مدرسان، معلمان و دانشجویان هنر و از همه مهم‌تر دانش‌آموزان دوره‌های تحصیلی راهنمایی و هنرستان، حافظه بصری خود را با تماشای آثار چند نسل از نقاشان و اهل نقاشی‌ـ خط پرورش دهند.
آثار موزه با سه اثر نقاشی ـ خط از کارهای استاد محمد احصایی که دو نمونه از اجرای کلمه «الله» است، آغاز می‌شود. کار زیبایی از مرحوم پیل آرام اثر بعدی است که از نظر شکل‌گیری جریان نقاشی خط بسیار قابل توجه است. آثار فرهاد مشیری و ابراهیم حقیقی نیز از کارهای بعدی است. پنج اثر از نقاشی‌های آیدین آغداشلو به عنوان یکی از پیشروان نقاشی مدرن دیده می‌شود که با عناوین انهدام 1 و 2، خاطرات انهدام و معما نام‌گذاری شده است. این تعداد از آثار آغداشلو می‌تواند آشنایی قابل توجهی با این نقاش صاحب سبک فراهم کند؛ نقاشی که از تابلوهای مینیاتور صفوی تا خطوط میرعماد و نماهایی از تذهیب با چیدمان تازه در کارهایش بهره می‌گیرد و با نگاهی مدرن مسائل معاصر را معنا می‌کند.»
معرفی قسمت‌های دیگر این موزه از بخش‌های دیگر این گزارش است که در شماره 29 (بهار 1391) مجله رشد آموزش هنر منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۲۷۵
کد خبر : ۸۰۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید