عکس رهبر جدید
۲۷ خرداد ۱۳۹۱ ۰۸:۵۳
کودک فعال، یادگیری فعال
روش آموزشی «های- اسکوپ» در «رشد آموزش پیش‌دبستانی»

ژان پیاژه از برجسته‌ترین روان‌شناسان قرن بیستم، به چهار مرحله در رشد شناختی قائل است: مرحله حسی- حرکتی، مرحله پیش‌عملیاتی، مرحله عملیاتی و مرحله انتزاعی. الگوی «های – اسکوپ» یکی از الگوهای منطبق با دیدگاه این روان‌شناس است که شیرین برزین طی مقاله‌ای در رشد آموزش پیش‌دبستانی به آن پرداخته است.

در ابتدای این مقاله آمده است: «در لغت، «های- اسکوپ» به معنای بالاترین نقطه توجه یا بالاترین هدف است اما معنای آموزشی این عبارت رویکرد یادگیری فعال و پویا است که طی آن کودکان به‌طور مستقیم با افراد، اشیا، حوادث، عقاید و وسایل مختلف مواجه می‌شوند و شخصاً آنها را تجربه می‌کنند. در روش آموزشی های- اسکوپ، علاقه و انتخاب کودکان در رأس هرم قرار دارد.»
نویسنده درباره ویژگی‌های نظام آموزشی مبتنی بر روش های-اسکوپ آورده است: «در این نظام آموزشی حفظ کردن مفاهیم اهمیت ندارد. بلکه باید برای پایه‌ریزی نظام فکری، استدلال منطق و رشد عقلانی کودک زمینه‌ای فراهم شود. به همین دلیل است که مربیان از کودکان می‌خواهند تا برای هر کار و سخنی، دلایل خود را بیان کنند. درواقع این امر سبب می‌شود که کودک بتواند برای هر تصمیم و عملی در زندگی آینده خود دلایلی روشن و مشخص داشته باشد. اساس درس‌ها در مدارس نظام آموزشی های-اسکوپ، ایجاد اعتماد به نفس و ارتقای شایستگی‌های کودک در زندگی فردی و اجتماعی است. به طوری که فرد بتواند در تمامی ساعات زندگی خود، به نحو عملی از آموزش‌هایی که دیده است، بهره ببرد و از آن‌ها استفاده کند.»
در ادامه این مقاله به دیگر ویژگی‌های این روش آموزشی پرداخته شده است. متن کامل این مقاله در رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره 14، بهار 1391، منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۷۷۶
کد خبر : ۸۰۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید