عکس رهبر جدید
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۹:۲۱
طراحی سؤال برای درس قرآن و دینی
در مجله «رشد آموزش قرآن»

دانش‌آموزان، آن‌گونه درس می‌خوانند که ارزشیابی می‌شوند و در نتیجه، معلمان آن‌گونه تدریس می‌کنند که به موفقیت دانش‌آموزان در چنان آزمونی منجر ‌شود. از آنجا که هدف اصلی درس دینی و قرآن در دوره متوسطه تقویت ایمان دینی است آزمون‌ها باید به‌گونه‌ای تنظیم شوند که به این موضوع لطمه‌ای وارد نشود. مجله رشد آموزش قرآن با توجه به نزدیکی فصل آزمون و امتحانات پایان سال طی مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است.
در ابتدای این مقاله آمده است: «در رابطه با درس‌های دینی و قرآن، آزمون‌ها باید به‌گونه‌ای انجام شود که ضمن تقویت دانش و معرفت دینی دانش‌آموزان، علاقه‌مندی به دین و معرفت دینی و انس با قرآن را افزایش دهد و احساس نیاز به مطالعات دینی و تدبر در قرآن را تقویت کند. از این‌رو هرگونه آزمونی که به چنین رابطه‌ای ضربه وارد کند و دانش‌آموزان را نسبت به مطالعات دینی بی‌رغبت کند، خلاف اهداف مقدس آن است و به شدت باید از آن پرهیز شود.»
در بخش دیگر این مقاله آمده است: «نگرش‌ها و مهارت‌هایی که باید در درس دینی و قرآن شکوفا شوند، در برنامه این درس مشخص شده و به تصویب رسیده است. لذا لازم است طراحان سؤال‌ها به آن موارد توجه کنند و سؤال‌های خود را با آنها مقایسه و ارزیابی نمایند و ببینند که این سؤال‌ها تا چه میزان آن نگرش‌ها و مهارت‌ها را تقویت می‌کند یا مانع تقویت آنها می‌شود.»
متن کامل این مقاله در مجله رشد آموزش قرآن، شماره 36، بهار 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۰۹۱
کد خبر : ۷۷۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید