عکس رهبر جدید
دوره‌های ضمن خدمت؛ فرصت بازنگری در تجربیات، دانش و مهارت‌های معلمان
منبع: «رشد آموزش زبان»

فصل‌نامه رشد آموزش زبان «در سخن سردبیر» این شماره خود، بر ضرورت توجه به فرصت بازنگری در تجربیات، دانش و مهارت‌های معلمان در دوره‌های ضمن خدمت تأکید کرده است.
دکتر محمدرضا عنانی‌سراب، سردبیر فصل‌نامه رشد آموزش زبان، در بخشی از این مطلب آورده است:
«در دوره‌های آموزش ضمن خدمت ارزش‌های درونی محتوای دوره به تنهایی تعیین‌کننده تأثیر آن بر آنچه در کلاس درس پس از اتمام دوره آموزشی اتفاق می‌افتد، نیست. آنچه بیشتر اهمیت دارد، برداشت معلمان از محتوای دوره است که از صافی تجربیات قبلی و دانش و مهارت‌های آنها می‌گذرد. لذا عدم توجه دقیق به عوامل جامعه‌شناختی، ایجاد و تثبیت نوآوری‌های آموزشی را با مشکل مواجه می‌سازد. لذا در برنامه‌ریزی و اجرای این دوره‌ها لازم است به راهکارهایی توجه شود که با به کار گرفتن آنها فرصت بازنگری در تجربیات، دانش و مهارت‌های معلمان ایجاد می‌شود.»
نویسنده در ادامه به بعضی از اصولی که می‌توانند طراحان دوره‌های آموزشی ضمن خدمت را در اتخاذ راهکارهای مناسب راهنمایی کند، به شرح زیر اشاره کرده است:
* روش آموزشی به کار گرفته شده در دوره باید به جای انتقال دانش و مهارت‌ها، بر تجربه کردن و اندیشیدن به آنها تأکید کند. این امر باعث می‌شود افراد ضمن تجربه و اندیشیدن به جنبه‌های متفاوت آموزش‌ها، کاربردی بودن آنها را ارزشیابی کنند.
* آموزش‌ها باید راه را برای برداشت‌های متفاوت افراد باز بگذارند و از دنباله‌روی از روش‌های دیکته شده بپرهیزند.
* آموزش‌ها باید از تخصص افراد در سطحی گسترده بهره‌مند شوند و در طراحی و اجرا، از تمرکز بر افراد خاص هرچند متخصص و بسیار باتجربه پرهیز شود.
* در تهیه مواد آموزشی دوره باید از جمعی از معلمان که نمونه قابل قبولی از تمامی معلمان هدف دوره باشند، استفاده شود.
* توزیع گسترده مسئولیت‌ها و استفاده از توانایی‌های بالقوه محلی در اجرای دوره‌های آموزشی می‌تواند بسیار مفید باشد.»
متن کامل «سخن سردبیر» را می‌توانید در فصل‌نامه رشد آموزش زبان، شماره 102، بهار 91 مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۱,۶۸۹
کد خبر : ۷۷۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید