عکس رهبر جدید
16 نکته برای همراهی والدین با دانش‌آموزان
در «رشد آموزش ابتدایی»

مرتضی مجدفر سردبیر ماهنامه رشد آموزش ابتدایی به پیشنهاد برخی از آموزگاران که خواسته بودند مطالبی برای اولیا در این نشریه چاپ شود، سرمقاله این شماره مجله را به موضوعی با عنوان: «16 نکته برای همراهی والدین با دانش‌آموزان»، اختصاص داده است.
آن‌چه در پی می‌آید تنها شش نکته از این 16 نکته‌ای است که مرتضی مجدفر به آن پرداخته است. بقیه نکات را می‌توانید در ماهنامه رشد آموزش ابتدایی اسفندماه 1390، شماره 6 پی‌گیری کنید.
نکته 1: هیچ‌وقت در حضور فرزندتان از سختی و غول‌بودن درس خاصی صحبت نکنید. این‌گونه تصورات، ناخودآگاه ذهنیت او را نسبت به برخی از درس‌ها تخریب می‌کند. در این صورت، دیگر نباید انتظار داشت بالذت و علاقه برای مطالعة درس مذکور وقت بگذارد.
نکته 2: هیچ‌وقت اجازه ندهید تکالیف درسی تعیین‌شده از سوی مدرسه و معلمان، توسط فرزندتان ناتمام رها شود. به او کمک کنید تکالیف مشخص شده را به اتمام برساند. منظور از کمک کردن، همراهی در انجام تکالیف نیست، بلکه اعمال نظارت بر کار اوست. اگر احساس می‌کنید تکلیف‌ها در حد توان او نیست و یا غیر هدف‌مند تعیین‌شده است، حتماً با اولیای مدرسه صحبت کنید.
 نکته 3: هیچ‌وقت به دلایل ساده، اجازة تأخیر در رفتن به مدرسه و یا حتی غیبت توسط فرزندتان را صادر نکنید. تأخیر کردن و یا غیبت، جز در موارد اضطراری، نباید از سوی دانش‌آموزان یک حق تلقی شود. اگر شما با مشاهدة اندکی برف روی زمین، از فرزندتان می‌خواهید امروز را به مدرسه نرود و غیبت کند، نباید از او انتظار داشته باشید فردی آب‌دیده و متکی به خود بار بیاید. قدری سختی کشیدن برای هر چیزی، از جمله درس خواندن ضروری است.
نکته 4: هیچ‌وقت با ورقه‌های امتحانی فرزندتان که در آن‌ها بازخورد مناسبی دیده نمی‌شود و یا نمرة مطلوبی کسب نکرده است، قهرآمیز برخورد نکنید. اگر ورقه‌ای را که فرزند شما در آن مثبت ارزیابی نشده است، پاره کنید، هیچ‌گاه نخواهید توانست همراه با او و در روزهایی که در مسیر پیشرفت گام برمی‌دارد، به‌دست ‌آمدن بازخورد یا نمرة مذکور را بررسی و تحلیل کنید. بایگانی و نگه‌داری همة ورقه‌های امتحانی، اعم از ورقه‌های خوب و بد، حتماً بهتر از دوراندختن و پاره کردن است.
نکته 5: به فرزندتان بگویید برخی کارها، اگرچه به ظاهر ساده هستند، ولی ممکن است بی‌خود و بی‌جهت حساسیت برخی از معلمان، به‌ویژه‌ آن‌که از کاه، کوهی می‌سازند را برانگیزد. مثلاً ردوبدل کردن یادداشت در کلاس، ممکن است در مواقعی ضروری باشد، ولی معمولاً به قصد شیطنت و رساندن پیامی از سر شلوغی صورت می‌گیرد و مانعی است بر سر راه یادگیری داخل کلاس درس.
نکته 6: شنوندة خوبی باشید و حرف‌های فرزندتان را به‌خوبی بشنوند و منتظر باشید هر از چندگاه یک‌بار، سر بزنگاه، شنوندگی‌تان را کنترل و به شما یادآوری کند که فلان حرفش، در فلان تاریخ و در بهمان‌جا را شنیده‌اید و بی‌دلیل سرتان را به‌علامت شنیدن تکان داده‌اید. اگر شنوندة خوبی باشید، می‌توانید از او هم بخواهید روش‌های خوب گوش کردن را یاد بگیرید و برای بهبود فرآیند درس خواندن خود به کار بگیرد.

تعداد بازدید : ۲,۱۶۸
کد خبر : ۷۰۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید