عکس رهبر جدید
۱۳ اسفند ۱۳۹۰ ۱۰:۱۰
فرآیند درک یک مفهوم
در مجله «رشد آموزش فیزیک»

درک مفهوم، فرآیندی است که عبور از آن نیازمند صبوری، دقت و آشنایی با اندیشه علمی است. کم‌حوصلگی و شتاب‌زدگی در این مسیر باعث می‌شود نتوانیم با وجوه مختلف یک مفهوم آشنا گردیم. در واقع تنها به درکی محدود و ناقص از مفهوم دست یافته و عمق مفهوم از دید ما پنهان خواهد ماند.
«جهانگیر ریاضی» با مقاله «فرآیند درک یک مفهوم» در مجله رشد آموزش فیزیک به راه‌حل‌ها و موانع درک مفاهیم پرداخته است.
نویسنده در بخش‌های «مفهوم در قالب مجموعه‌ای از متغیرها»، «خروج از کلیشه‌ها در فرآیند درک مفهوم»، «ایجاد تغییر در متغیرهای جهان خارج»، «فراگیر و لحظه رها نمودن مفهوم»، و «صبوری و حوصله در فرایند درک مفهوم» به موضوع موردنظر خود پرداخته است.
در بخشی از این مقاله آمده است: یکی از مهمترین نشانه‌های صبوری در فرآیند درک مفاهیم، ایجاد فرصت برای شناخت «قلمروهای کاربرد یک مفهوم» در دنیای واقعی است. فرصت‌هایی که فراگیر بتواند مفهوم را در فضایی بسیار گسترده‌تر از چهار دیواری کلاس درس و در تعامل با متغیرهای جهان خارج تجربه کرده، ضمن شناخت قانون‌های ناظر بر این تعامل، اجزای آشکار نشده مفهوم را بهتر بشناسد. ایجاد فرصت باید با نگاهی مهربان و هوشمندانه همراه باشد، نگاهی که فرصت حضور در فضای تعامل مفهوم با جهان خارج را به محیطی هوشمند تبدیل می‌کند و به فراگیر فرصت می‌دهد الگوی یادگیری و درک مفهوم خود را بسازد.»
متن کامل این مقاله در مجله رشد آموزش فیزیک شماره 97، زمستان 1390، منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۲۰۶
کد خبر : ۷۰۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید