عکس رهبر جدید
راهنمایی و مشاوره دانش‌آموزان با استعداد
در «رشد آموزش مشاور مدرسه»

«راهنمایی و مشاوره دانش‌آموزان با استعداد»، عنوان مقاله‌ای است که در این شماره رشد مشاور مدرسه چاپ شده است.
در مقدمه این مقاله که به کوشش آقایان جعفر محمودی و علی قره‌داغی کارشناسان ارشد مشاوره تهیه شده، آمده است:
مقاله حاضر به بررسی راهنمایی و مشاوره دانش‌آموزان با استعداد در حوزه‌های فردی، اجتماعی و آموزشی می‌پردازد. هدف ا‌صلی برنامه راهنمایی و مشاوره آموزشگاهی رشد و شکوفایی استعدادها، کسب موفقیت در تحصیل و طرح‌ریزی شغلی موفق چنین دانش‌آموزانی است. نیل به این هدف مستلزم شناسایی، بررسی و بسترسازی مطلوب با ارائه اطلاعات و آگاهی‌های لازم و برنامه‌های جامع راهنمایی و مشاوره است و چنانچه این چرخه به درستی دنبال شود، برون‌داد حاصل، مطلوب خواهد بود. در این نوشته، حوزه‌های متنوع مفهوم استعداد، استانداردها و اهداف مشاوره‌ای و به دنبال آن، نیازهای دانش‌آموزان با استعداد مورد بحث قرار گرفته و در نهایت، مدل‌های مشاوره‌ای جهت رشد و شکوفایی هرچه بهتر استعدادهای دانش‌آموزان با استعداد ارائه شده است.
نویسندگان این مقاله در پایان این‌گونه نتیجه‌گیری کرده‌اند:
به‌طور واضح، توجه به رشد مؤثر تمامی دانش‌آموزان با استعداد ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. همچنین، نیاز منظم به مطالعات بالینی و تجربی در زمینه عوامل ارثی و محیطی در شکل‌گیری و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان بااستعداد احساس می‌شود. ارائه مدل‌های مشاوره‌ای و ارزیابی مداوم آن‌ها جهت تعیین شرایطی که تحت آن، چنین دانش‌آموزانی کارایی کافی را در جامعه داشته باشند، ضرورت بیش از پیش خدمات راهنمایی و مشاوره را در محیط آموزشگاهی برای کلیه دانش‌آموزان و به‌ویژه دانش‌آموزان بااستعداد آشکار می‌سازد.
شناخت ویژگی‌های فردی، اجتماعی و عاطفی این دانش‌آ‌موزان و به دنبال آن، آگاهی از مشکلات و تنگناهای فراروی این نسل، ارائه اطلاعات مناسب در حوزه‌های آموزشی، عاطفی و فردی و کسب مهارت‌های لازم را ممکن می‌سازد و این به نوبه خود بستر لازم را برای رشد و ترقی دانش‌آموزان بااستعداد در زمینه‌های مختلف فراهم می‌آورد.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 26، زمستان 1390 چاپ شده است.

تعداد بازدید : ۱,۷۱۹
کد خبر : ۶۸۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید