عکس رهبر جدید
جشنواره کتاب‌ های آموزشی رشد
سخنرانی مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی در مراسم اختتامیه «نهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد»
مراسم اختتامیه «نهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد» دقایقی پیش در سالن همایش‌های پژوهشکد‌ه فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی به پایان رسید.متن کامل سخنرانی محمد ناصری، مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی و دبیر جشنواره نهم  به شرح زیر است:

به نام خدا
ضمن اهدای سلام و عرض ادب به شما سروران گران‌مایه، حضور گرم و صمیمی اهالی نشر و کتاب و قلم را در عرصه تعلیم و تربیت خیر مقدم عرض می‌کنم و از همراهی‌تان در تحقق اهداف متعالی آموزش و پرورش کشور عزیزمان سپاس‌گزارم.
امروز در حالی مراسم پایانی نهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد را برگزار می‌کنیم که «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» همان‌گونه که استحضار دارید ابلاغ شده است.
در بندهای گوناگون این سند بر استفاده از منابع آموزشی متنوع و تأسیس کتاب‌خانه در مدارس و تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری تأکید ویژه شده است.
«توسعه مشارکت بخش‌های دولتی و غیر‌دولتی در انجام امور مربوط به تولید، چاپ و توزیع مواد و منابع آموزشی در چارچوب سیاست‌های آموزش و پرورش، با تأکید بر سیاست تولید بسته‌های آموزشی و سیاست چند تألیفی در کتاب‌های درسی»، به عنوان یکی از راهکارهای مهم در سند تحول آموزش و پرورش مد نظر بوده است.
خوشبختانه، مجموع فعالیت‌های سامان‌بخشی کتاب‌های آموزشی و محتوای مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش کاملاً با راهکارهای مصوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم‌سوست و این معنا، همه ما را در اجرای هر چه بهترآیین‌نامه سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی (مواد و رسانه‌ها) بیش از گذشته مصمم می‌سازد که قدم‌های محکم‌تری برداریم.
اکنون دور‌ه جدید فعالیت‌های مرتبط با کتاب و سایر منابع آموزشی و تربیتی، با تدوین و ابلاغ آیین‌نامه شورای سیاست‌گذاری و آیین‌نامه شورای اجرایی مصوبه ۸۲۸ در «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی» شروع خواهد شد. امیدوارم در این دو شورا، نمایندگان و تولیدکنندگان منابع آموزشی و تربیتی در بخش خصوصی حضوری فعال و پررنگ داشته باشند.
خوشحالم اعلام کنم که هم‌اکنون بیش از ۱۰ سند و راهنمای تولید کتاب و رسانه‌های گوناگون، برای تصویب به شورای هماهنگی علمی سازمان ارسال شده است و گروه‌های کارشناسی در حال تدوین ۱۰ سند و راهنمای تولید هستند که پس از تصویب، به عنوان استانداردهای تولید منابع آموزشی مکتوب و غیر مکتوب به اطلاع عموم خواهد رسید. امیدوارم این امر هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد و هم‌گام با تغییر ساختار سازمان و با ایجاد دبیرخانه مرکزی، بتوانیم به مجموعه فعالیت‌ها سر و سامان کارامدتری بدهیم.

و اما جشنوار‌ه نهم:
با پایان یافتن جشنوار‌ه نهم اولویت اول ما، پی‌گیری مصوب‌ه ۸۲۸ در استان‌ها و معرفی مجموعه فعالیت‌ها و خروجی‌های طرح به معلمان عزیز، به عنوان افرادی خواهد بود که مرجعیت آنان در انتخاب کتاب و سایر رسانه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. معرفی کتاب‌های برگزیده و تقدیری جشنواره‌ها در پایان کتاب‌های درسی نیز، مطابق با مصوب‌ه ۸۲۸ جدی‌تر از گذشته پی‌گیری خواهد شد.
نهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد که امروز افتخار میزبانی شما را در مراسم اختتامیه آن داریم، دارای ویژگی‌هایی به این شرح بوده است:
۱. در این جشنواره، ۱۳۴۸ اثر در متوسط‌ه نظری در ۱۸ رشته درسی و ۵۲۹ اثر در فنی و حرفه‌ای در ۱۲ رشته درسی و ۳۹ گرایش، جمعاً ۱۸۷۷ کتاب به وسیله ۱۳۷ نفر از داوران مورد قضاوت قرار گرفت.
۲. چون داوری محتوای آثار باید بر اساس اهداف و رویکردهای برنامه درسی صورت می‌پذیرفت، لذا گروه داوران، عمدتاً متشکل از کارشناسان برنامه درسی و معلمان باتجربه بود.
۳. در این جشنواره همانند جشنوار‌ه هشتم، کتاب‌های مرجع به عنوان بخش مستقلی مورد توجه واقع شدند.
۴. در فرایند داوری، آثار به صورت چرخشی در اختیار داوران قرار می‌گرفتند و نظرات آنان با لحاظ معیارهای مشخصی، در برگه‌های ویژه‌ای ثبت می‌شد. آثاری که حائز بالاترین امتیازها بودند، به مرحله دوم داوری راه یافتند. در مرحله پایانی، داوران ضمن توجه به امتیازهای کتاب‌ها، به بحث و تبادل‌نظر در باب  کیفیت هر اثر پرداختند و سرانجام آثار برگزیده و تقدیری مشخص شدند.
۵. همانند جشنواره‌های گذشته، در صورتی که اثری متعلق به داوران بود، از چرخه داوری حذف نشد. دلیل این امر روشن است. پدیدآورندگان کتاب فقط نویسنده و مترجم نیستند و از سهم مهم ناشران محترم نباید غفلت کرد. به همین دلیل در این موارد، از داور مشاور که جای‌گزین داور صاحب اثر می‌شد، استفاده کردیم.

در پایان لازم می‌بینم، ضمن تأکید بر اهمیت و توجه جامعه فرهنگی و آموزشی و پرورشی کشور به محتوای بیانیه‌های گروه‌های داوری، مراتب تقدیر و تشکر خود را از آن دسته از پدیدآورندگان کتاب‌های آموزشی که آثارشان را برای جشنواره ارسال داشتند، اعلام نمایم. در ضمن، از تک‌تک داوران فرهیخته و ارجمند که با رعایت اصول علمی، اخلاقی و حرفه‌ای، آثار را داوری کردند، قدردانی می‌کنم.
در ضمن، لازم می‌دانم از توجه ویژه مقام عالی وزارت، جناب آقای دکتر حاجی بابایی به امر کتاب و کتاب‌خوانی و سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی که نقطه عطف آن در سال گذشته، مصوبه ۸۲۸ «شورای عالی آموزش و پرورش» و در سال جاری، بندهای گوناگون «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» است، صمیمانه قدردانی کنم. هم‌چنین، بجاست از همراهی همه مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش و «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی»، به ویژه ریاست محترم سازمان، استاد گران‌قدر و فرزانه، حضرت حجت‌الاسلام دکتر محمدیان که حمایت‌ها و رهنمودهایشان مشوق همه دست‌اندرکاران این جشنواره بود، سپاس‌گزاری کنم. از اصحاب رسانه و مطبوعات و خبرنگاران عزیز هم که در اطلاع‌رسانی در مورد برنامه‌های این جشنواره، در مراحل گوناگون تلاش کردند و از همکاران گرامی‌ام در «دفتر انتشارات کمک آموزشی»، خصوصاً برادر ارجمندم جناب آقای محبت‌الله همتی و اعضای فعال دبیرخانه جشنواره و نیز اعضای محترم شورای مدیران، مدیر محترم روابط عمومی سازمان و همکاران محترم «پژوهشکد‌ه فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی» و همه عزیزانی که به نحوی در برگزاری شایسته این جشنواره مشارکت داشته‌اند، تشکر و قدردانی می‌نمایم.
والسلام علیکم و رحمت‌اله و برکاته
 ۴/دی ماه/۱۳۹۰



دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / واحد سامان بخشی
تعداد بازدید : ۱,۴۳۷
کد خبر : ۶۱۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید