عکس رهبر جدید
۱۵ آبان ۱۳۸۹ ۲۳:۲۱
دکتر احمد امجد عنوان کرد
گسستگی و عدم انسجام مهم‌ترین شکل برنامه‌ی درسی زیست‌شناسی

یکی از اشکالات مهم برنامه‌ی درسی زیست‌شناسی در کشور ما، عدم انسجام و پیوستگی آن در بین مقاطع مختلف تحصیلی است.
دکتر احمد مجد متخصص زیست‌شناسی و استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با «فصل‌نامه‌ی رشد آموزش زیست‌شناسی» ضمن بیان این مطلب می‌گوید: «یکی از دلایل آن‌که در کشور ما در برخی موارد، آن‌همه تلاش‌ها مثلاً در راه آموزش، موفقیت دلخواه را در پی ندارد، آن است که این تلاش‌ها و فعالیت‌ها گسترده، اما جدا از هم، گسسته و بدون رعایت مراحل اصولی است و امیدوارم که برنامه درسی ملی این گسیختگی‌ها را از بین ببرد.»
دکتر مجد می‌افزاید: «شایسته است که پیش از جای دادن زیست‌شناسی در این برنامه، نخست جایگاه امروزی علم زیست‌شناسی را مشخص کنند؛ تعیین کنند که شهروندان باید در هر سنی بدون افراط و تفریط چه مطالبی از زیست‌شناسی را بیاموزند.»
این استاد دانشگاه در ادامه می‌گوید: یکی از مهم‌ترین هدف‌ها باید این باشد که فراگیرندگان بدانند چرا زیست‌شناسی می‌خوانند. بدانند که چرا آدمی نیازمند دانستن درباره‌ی زیست‌شناسی است. اگر چنین هدفی مورد توجه قرار گیرد، زیست‌شناسی اهمیت خود را در جامعه پیدا خواهد کرد. فکر می‌کنم هم‌اکنون بسیاری از دانش‌آموزان و شاید برخی معلمان زیست‌شناسی کشور نمی‌دانند چرا زیست‌شناسی آموخته‌اند و می‌آموزند. اگر یادگیرنده و یاددهنده هر دو فلسفه‌ی آموزش زیست‌شناسی را بدانند، به پیشرفت آن و در نتیجه به یافتن راه‌حل‌های مسائل و مشکلات جامعه‌ی ما کمک بسیار خواهند کرد.»
مشروح گفت‌و‌گوی دکتر احمد مجد را می‌توانید در شماره جدید فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی (پاییز 89) بخوانید.
 

تعداد بازدید : ۱,۶۱۱
کد خبر : ۶۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید