مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی با اعلام این که در این جشنواره، از ۷۷ عنوان کتاب کمک آموزشی برگزیده در حوزه متوسطه نظری و فنی و حرفهای و کاردانش تقدیر خواهد شد، از برگزاری اختتامیه این جشنواره در چهارم دی ماه خبر داد
به گزارش روابط عمومی دفتر انتشارات کمک آموزشی، محمد ناصری، دبیر نهمین جشنواره کتابهای آموزشی رشد کمک آموزشی در نشست خبری نهمین جشنواره کتابهای آموزشی رشد، که صبح روز دوشنبه در سالن اجتماعات دفتر انتشارات کمک آموزشی برگزار شد با اشاره به وضعیت کتابهای کمک آموزشی در سالهای گذشته اظهار داشت: «این اوضاع نابسامان، وزارت آموزش و پرورش را مجاب کرد تا در سال ۷۸ به این حوزه وارد شده و به این منابع سامان بدهد.»
وی با بیان اینکه کار آموزش و پرورش تبیین و انتقال سیاستها و نیز ارزیابی کتابهای کمک آموزشی موجود و تقدیر از بهترینهاست، تصریح کرد: «در حال حاضر ۵۰ درصد کتابهای کمک آموزشی منتشر شده، متناسب با استانداردهای آموزش و پرورش است.»
ناصری با اشاره به مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش و ابلاغ آن از سوی رئیسجمهور در بهار امسال اظهار داشت: «ماده ۶ این مصوبه تأکید میکند که خرید، تبلیغ و عرضه هرگونه کتاب کمک آموزشی در مدارس فقط با تأیید آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مجاز است، اما در حال حاضر برخی کتابهای کمکآموزشی به جای تحقق اهداف آموزش و پرورش، پُختهکاری و روشهای حلالمسائل را محقق میکند.»
* «کتابنامه رشد» ملاک تشخیص کتابهای کمک آموزشی مناسب است/ برنامهریزی برای طراحی «هلوگرام»
مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص ماهیت مُهر استاندارد مورد نظر این دفتر گفت: «بحثهایی در حال انجام است که «هلوگرام» مشخصی برای درج بر روی کتابهای مناسب طراحی شود، اما در حال حاضر مُهر استاندارد از نظر ما یعنی معرفی توصیفی کتابهای کمک آموزشی مناسب در «کتابنامه رشد».
وی افزود: «در واقع کتابنامه رشد مهمترین سند برای معرفی منابع مکتوب کمکآموزشی است و این مصوبه نیز مدیران و معلمان مدارس را ملزم میکند که حتماً از منابع استاندارد و مجاز برای تهیه و خرید کتابها برای مدارس استفاده کنند و این الزام نیز در سالهای قبل وجود نداشته است.»
ناصری در خصوص ضمانت اجرای رعایت نکردن این مصوبه گفت: «ما در مقام رسیدگی به تخلفات نیستیم و حراست و واحد رسیدگی به شکایات مسئول رسیدگی به این مسائل هستند که بر اساس این مصوبه، میتوانند مدیر مدرسه را مؤاخذه کنند.»
* مشارکت سایر دستگاهها از قبیل صدا و سیما و وزارت ارشاد با آموزش و پرورش
مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی با اشاره به ماده ۷ مصوبه مذکور اظهار داشت: «در این ماده تأکید شده است که همکاری و مشارکت سایر دستگاهها از قبیل صدا و سیما و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با آموزش و پرورش در این زمینه ضروری است و همه باید کمک کنند تا اوضاع نابسامانی که الان نیز وجود دارد، برطرف شود.»
* تقدیر از ۳۲ کتاب کمک آموزشی متوسطه نظری و ۴۵ کتاب فنی و حرفهای در جشنواره رشد
ناصری در ادامه با اشاره به جزئیات نهمین جشنواره کتابهای کمک آموزشی رشد اظهار داشت: «این جشنواره در حوزه متوسطه نظری و فنی و حرفهای و کاردانش برگزار میشود که براین اساس، امسال ۱۳۴۸ عنوان کتاب از ۱۸ رشته نظری به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که از میان ۶۲ کتاب نامزد برای دریافت جایزه جشنواره، ۳۲ عنوان کتاب به عنوان آثار برتر مورد تقدیر قرار میگیرد.»
ناصری عنوان کرد: «در جشنواره امسال ۵۲۹ عنوان کتاب از ۱۲ رشته و ۳۹ گرایش فنی و حرفهای و کاردانش به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که از ۱۰۱ عنوان کتاب نامزد دریافت جایزه، در مجموع ۴۵ عنوان کتاب به عنوان آثار برتر تجلیل میشوند.»
دبیر نهمین جشنواره کتابهای کمک آموزشی رشد از معرفی و تجلیل از سه ناشر برگزیده از میان ۲۴۱ ناشر کتابهای کمک آموزشی خبر داد و افزود: «در این دوره از جشنواره «کتابهای مرجع» نیز به عنوان یک حوزه مهم شناخته شدهاند، همچنین امسال از پیشکسوتان حوزه تالیف و انتشار کتابهای کمک آموزشی نیز در مراسم اختتامیه جشنواره در روز ۴ دی ماه تقدیر میشود.»
هیچ اثری از «فلسفه و منطق، زمین شناسی و علوم تربیتی» تقدیر نمیشود
در این نشست همتی رئیس گروههای داوری نهمین جشنواره کتابهای آموزشی رشد اظهار داشت: «در جشنواره امسال ۸۰ نفر از معلمان و کارشناسان داوری بخش فنی و حرفهای و کاردانش و ۵۷ نفر از معلمان و کارشناسان نیز داوری بخش متوسطه نظری را بر عهده داشتهاند.»
وی اضافه کرد: «در جشنواره نهم، رشته «ریاضی» با ۲۳۰ اثر و رشتههای «علوم تربیتی» با ۷ اثر به ترتیب بیشترین و کمترین آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره را داشتهاند.»
همتی تصریح کرد: «در جشنواره امسال هیچ اثر برگزیدهای از سوی داوران در رشتههای «فلسفه و منطق، زمین شناسی و علوم تربیتی» برای تقدیر معرفی نشده است.»
وی همچنین در خصوص محتوای الکترونیک آموزشی نیز گفت: «در جشنواره رشد فقط کتابهای مکتوب ارزیابی میشوند، اما پس از ادغام معاونت فناوری سازمان پژوهش و دفتر انتشارات کمک آموزشی، محتوای مکتوب و الکترونیک به طور یکپارچه مدیریت و ساماندهی میشود.»