عکس رهبر جدید
۱۹ آذر ۱۳۹۰ ۱۰:۱۱
تدریس فعال و لذت‌بخش فیزیک
در «رشد آموزش فیزیک»

شلر آب‌خیز، دبیر فیزیک شهرستان نقده طی مقاله‌ای در فصلنامه رشد آموزش فیزیک با عنوان: تدریس فعال و لذت‌بخش، براساس تجربیات شخصی خود به روش‌های گوناگونی برای ایجاد انگیزه در یادگیری فیزیک پرداخته است.
در مقدمه این مقاله آمده است:
«بسیاری از ما دبیران فیزیک، با وجود صبر و آرامشی که موقع تدریس و رفع اشکال شاگردان و تلاش در جهت انتقال مفاهیم داریم، متوجه می‌شویم هنوز بسیاری از آن‌ها از درس فیزیک ذهنیت خوبی ندارند و آن را یک درس خشک و مشکل می‌نامند و هیچ لذتی از آموختن این درس شیرین در آن‌ها مشاهده نمی‌کنیم. گاهی سعی در ایجاد یک رابطه عاطفی مناسب نیز چندان کارساز نمی‌شود و درس فیزیک همچنان برایشان مشکل‌ساز و خشک است! برای یک معلم علاقه‌مند به کار تدریس بسیار سخت است که ببیند شاگردانش علاقه‌ای به درس او ندارند و در فهمیدن عمق آن می‌مانند و همین موارد مانع پیشرفت تحصیلی در این درس می‌شود.»
«تدریس توام با آزمایش»، «گروه‌بندی، فعالیت‌های گروهی و تاثیر آن بر آموزش فیزیک»، «نوشتن پیام روی ورقه امتحانی و تاثیر آن بر رابطه معلم و دانش‌آموز»، «معرفی برای شرکت در کلاس‌های تقویتی» و «حل تمرین» از جمله راه‌حل‌های این دبیر فیزیک است.
نویسنده در قسمتی از مقاله هم به مزایای این راه‌حل‌ها پرداخته است. وی مزایای تدریس توام با آزمایش را این‌گونه برشمرده است: «تبدیل آزمایشگاه به کلاس فیزیک در مثبت کردن ذهنیت دانش‌آموزان نسبت به فیزیک اهمیت زیادی دارد. در وقت استراحت یا فرصت برای مرور درس، با شوق و علاقه به آهن‌رباها، واندوگراف، الکتروسکوپ و به قفسه‌ها خیره شده و مدام برای شناخت وسایل کنجکاوی می‌کنند. درس مورد نظر با انجام آزمایش مربوط ارائه شده و مشکل کمبود وقت هم وجود نخواهد داشت و دانش‌آموز از هر لحظه کلاس لذت خواهد برد. با عملی کردن و مشاهده تجربی مطلب مورد آموزش، فرمول‌ها و مسئله‌ها برای دانش‌آموز معنی‌دار می‌شود.»

متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش فیزیک، شماره 96، پاییز 1390 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۸۷۸
کد خبر : ۵۸۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید