عکس رهبر جدید
زیربنای هر تحول فرهنگی، آموزش‌وپرورش است
گفت‌وگوی «رشد آموزش علوم اجتماعی» با مدیرکل آموزش ‌و پرورش خراسان رضوی

زیربنای هر تحول و هر اتفاق فرهنگی، آموزش‌وپرورش است. مسلماً هر آموزه‌ای که قرار باشد منتقل و درونی باشد، بهترین بستر برای آن آموزش‌وپرورش است.
محمد تقی فخریان مدیرکل آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با فصل‌نامه رشد آموزش علوم اجتماعی ضمن بیان این مطلب افزود:
«چنانچه، در واحدهای درسی مفاهیم اجتماعی ما به درستی انتقال پیدا کنند و در دوره‌های ابتدایی و راهنمایی کتاب‌ها به‌طور مناسبی تألیف شوند. رابطه مستقیم بین آموزش‌وپرورش و مسائل اجتماعی حتماً دیده می‌شود تا دانش‌آموز که از جمع کوچک خانواده به جمع بزرگ‌تری در مدرسه حضور پیدا می‌کند، ارزش‌های متعالی در او درونی می‌شود. هم عدالت‌خواهی در او رشد می‌کند و هم جامعه‌پذیر می‌شود و تابع مقررات اجتماعی عادلانه می‌شود. آن‌گاه اگر دانش‌آموز در مسیر این مقررات اجتماعی بیش‌تر شود، به خود شکوفایی و کمالات انسانی از جمله خداجویی و عدالت‌خواهی و اعتدال در زندگی متخلق می‌شود.»
وی در ادامه گفت: «ولی این‌که آموزش‌وپرورش چند درصد در اجتماع، در ساحت تربیت اقتصادی و در تحکیم نظام فرهنگی اسلامی موفق بوده است، من عرض می‌کنم که تلاش همکاران محترم در تدوین کتب درسی و معلمان و سیاست‌گزاران همه تأثیرگذار بوده و در این حرکت توانسته است اثر خود را بگذارد. اما ما چون از مبانی غیربومی هم استفاده کرده‌ایم، تعارضاتی در مسیر داشته‌ایم که ما را دچار سردرگمی کرده است. اگر آموزش‌وپرورش در فضاهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بتواند از مبانی پایه اسلامی خودی خالصاً استفاده کند، به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا خواهد کرد.»
متن کامل این گفت‌وگو را می‌توانید در فصل‌نامه رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 52، پاییز 1390 مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۱,۰۳۳
کد خبر : ۵۳۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید