عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
جشنواره ملی کتاب رشد؛ گزارشی از دستاوردها و چشم‌اندازهای آینده در بیست‌و‌دومین دوره
دبیر بیست‌و‌دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد در آیین اختتامیه این جشنواره ضمن ارائه گزارشی جامع از فرایند اجرایی، اهداف و دستاوردهای این دوره از جشنواره، به نقش مهم آن در ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی مدارس تأکید کرد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، ابوذر حسامپور، دبیر بیست‌و‌دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد در آیین اختتامیه این جشنواره گزارشی جامع از فرایند اجرایی، اهداف و دستاوردهای این دوره از جشنواره ارائه داد و به نقش مهم آن در ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی مدارس تأکید کرد.

دبیر بیست و دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد عنوان کرد: جشنواره کتاب رشد، به عنوان یک جشنواره فرایندی و مبتنی بر مصوبات وزارت آموزش و پرورش، همواره در جهت ارتقاء سطح کیفیت منابع آموزشی و تربیتی در مدارس کشور تلاش کرده است. این جشنواره مطابق با مصوبه شماره 828 شورای عالی آموزش و پرورش و با هدف ساماندهی و ارزیابی منابع مکتوب و آموزشی در مدارس، از سال‌ها پیش آغاز به کار کرده است. در این مدت، بیش از هزار و ششصد ناشر، با ارسال آثار خود، در جهت دریافت «نشان رشد» و مجوزهای لازم برای انتشار کتاب‌های آموزشی همکاری کرده‌اند.

در این دوره از جشنواره، بیش از 3000 اثر در طول سال و طی یک فراخوان یک ماهه به دبیرخانه ارسال شد. از این تعداد، 1800 اثر در فرآیند ارزیابی قرار گرفتند که از این میان، بیش از 60 درصد آثار موفق به دریافت «نشان رشد» شدند. این آثار از سراسر کشور در سیزده محور مختلف، از جمله مطالعات تربیتی، روانشناسی، انسان‌شناسی، داستان و شعر، هنر و مطالعات فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند.

فرایند ارزیابی این آثار به صورت تخصصی توسط پنج گروه داوری انجام شد. هر گروه به‌طور دقیق و با دقت بالا آثار را در چهارچوب معیارهای علمی و محتوایی بررسی کرد. در این راستا، جوایز ویژه‌ای نیز به آثار برتر اختصاص داده شد. از جمله این جوایز می‌توان به «جایزه ویژه ایران افتخار»، «جایزه ویژه دست بوسیدنی»، «جایزه ویژه معنای زندگی» و «جایزه ویژه رسم زندگی» اشاره کرد. همچنین، جایزه ویژه فرهنگ کاردان با همکاری ستاد مقام نماز نیز برای برخی آثار در نظر گرفته شد.

در این دوره، علاوه بر ارزیابی آثار، چهار نشست علمی نیز برگزار شد که در آن به مسائلی همچون وضعیت ناشران آموزشی، آینده کتاب کودک و نوجوان، فرهنگ کتابخانه در مدارس و نقش‌آفرینی «نشان رشد» پرداخته شد. این نشست‌ها با مشارکت نهادهای مختلف آموزشی و فرهنگی کشور برگزار و به تبادل نظر در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های حوزه کتاب و آموزش پرداخته شد.

همچنین در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و معرفی زیست‌بوم کتاب، رویدادی تحت عنوان «کتاب نما» برگزار شد که در آن بیش از ۱۲۰ اثر در زمینه‌های مختلف، از جمله تصویرنگاری، صوت، انیمیشن، فیلم و پویا نمایی به نمایش درآمدند. این رویداد به‌ویژه در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و در نظر گرفتن نیازهای مختلف فرهنگی و آموزشی، در سطح قابل توجهی توجه و مشارکت جلب کرد.

در نهایت، پس از ارزیابی‌ها و داوری‌های دقیق، 85 اثر به عنوان نامزد دریافت جوایز معرفی شدند که از این میان، 42 اثر به عنوان آثار برگزیده و شایسته تقدیر در این مراسم معرفی خواهند شد.

 

 

برای مشاهده تصاویر آیین اختتامیه بیست‌ودومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

 

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۱۶۴
کد خبر : ۴,۵۰۳
اخبار مرتبط
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید

۲۰۱ نفر
۲۸,۷۱۴,۰۵۹ نفر
۱,۵۸۷ نفر
۷,۶۱۵ نفر
۱,۸۲۳,۶۷۶ نفر