عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
جشنواره ملی کتاب رشد فرصتی ملی برای دسترسی کودکان و نوجوانان ایران اسلامی به کتاب خوب
شورای سیاست‌گذاری بیست‌ودومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد با حضور اعضاء و معرفی دبیر این دوره از جشنواره برگزار شد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، اولین نشست شورای سیاست‌گذاری بیست‌ودومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی، معاون وزیر، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و رئیس شورای سیاست‌گذاری این جشنواره ضمن تقدیر از حضور اعضای شورا، مزیت جشنواره ملی کتاب رشد نسبت به دیگر جشنواره‌های سازمان پژوهش را فرایند مستمر این جشنواره دانست و گفت: جشنواره ملی کتاب رشد یک جشنواره نقطه‌ای نیست. این جشنواره فرایند مستمری است که در طول سال در سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش در جریان است و در طول سال تنها یک بار برای تبادل نظر و ارتقای سطح جشنواره و همچنین تقدیر از آثار برگزیده دور هم جمع می‌شویم. هدف جشنواره ملی کتاب رشد در دسترس قرار دادن کتاب خوب برای دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان است.

دکتر لطیفی درخصوص هدف برگزاری این جشنواره گفت: یکی از اهداف جدی جشنواره ملی کتاب رشد تعامل و به هم وصل کردن زنجیره‌ای از اقدامات است که بتواند روند ساماندهی و بررسی کتاب‌ها را که در سازمان پژوهش اتفاق می‌افتد را در آموزش و پرورش معنادار کند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری بیست‌ودومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد ادامه داد: یکی از اتفاق‌های خوبی که پس از جشنواره دوره بیست‌ویکم رخ داد، تجهیز مدارس و کتابخانه مدارس و برگزاری رویداد «کتاب‌نوش» بود که توسط معاونت پرورش وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. باید تلاش کنیم  یک جریان به هم پیوسته ایجاد شود و ناشران و نویسندگان بدانند که بررسی کتاب‌ها ما به‌ازایی در مدارس دارد.

 

نگاه ویژه ملی به جشنواره کتاب رشد

در این نشست دکتر محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ضمن ارائه گزارشی از اهداف، مأموریت‌های جشنواره کتاب ملی رشد و روند اجرای جشنواره دوره بیست‌ویکم، عنوان کرد: یکی از نقاط مثبت و فرصت‌های جشنواره ملی کتاب رشد در دوره بیستم و بیست‌ویکم این بود که فقط در مجموعه سازمان پژوهش و مجموعه‌های همکار دیده نشد بلکه در همه سطوح کشور به جشنواره ملی کتاب رشد توجه ویژه‌ای شد که از جمله می‌توان به پیام رئیس جمهور شهید و فقید، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی در دو دوره پیاپی این جشنواره اشاره کرد.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در ادامه درباره فرایند جشنواره ملی کتاب رشد چنین توضیح داد: وزارت آموزش و پرورش در دهه 80 مصوبه 828 وزارت آموزش و پرورش را با عنوان آیین‌نامه سامان‌‌دهی منابع آموزشی و تربیتی در دستور کار قرار داد. طبق این مصوبه، مجموعه منابع آموزشی و تربیتی مکتوب و غیرمکتوب بر اساس استانداردهایی که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تدوین خواهند شد، مورد ارزیابی و هدایت‌بخشی قرار می‌گیرند. بر این اساس نهاد مدرسه و مراکز آموزشی و تربیتی در سراسر کشور مکلف به استفاده از منابع استاندارد شده‌اند. در این مصوبه فرصت‌ها و منابع به‌گونه‌ای سازماندهی شده‌اند که کتاب به‌مثابه یک منبع آموزشی و تربیتی مکمل و مقوم برنامه درسی ملی از طریق کتاب‌خانه‌های کلاسی و مدرسه‌ای در اختیار نسل امروز و آینده کشور و جامعه تربیتی کشور قرار بگیرد.

دکتر مذنبی ادامه داد: امروز وزارت آموزش و پرورش بر پایه همین مصوبه به دستاوردهایی رسیده است. در این راستا جشنواره ملی کتاب رشد به‌مثابه یک حرکت نمادین از بهترین آثار هر دوره تقدیر کرده و آن را به جامعه فرهنگی و تربیتی کشور معرفی می‌کند و با نگاه کاربست، نتایج این جشنواره در مجموعه برنامه‌های آموزشی و تربتی نهاد تعلیم و تربیت به کار گرفته می‌شود. بر این اساس در هر سال چندین هزار کتاب به دبیرخانه جشنواره واصل می‌شود. کارشناسان در حوزه سازمان پژوهش و حوزه‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش در کنار هم مجموعه آثار را بر اساس استاندارها و سنجه‌ها بررسی و اعتباربخشی می‌کنند و در نهایت به کتاب‌های حائز این استاندارها،  نشان رشد اهدا می‌شود.

نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره بیست‌ودوم درخصوص سرنوشت کتاب‌های دارای نشان رشد توضیح داد: این کتاب‌ها در دو مجموعه با عنوان «کتابنامه رشد» و «فهرستگان رشد» در اختیار مدیران مدارس، جامعه تربیتی کشور و افرادی مرتبط با دستگاه تعلیم و تربیت قرار می‌گیرد و از بهترین کتاب‌ها نیز در جشنواره ملی کتاب رشد تقدیر می‌شود. پس از جشنواره نیز معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش تجهیز کتابخانه‌های مدرسه‌ای و کلاسی را بر اساس کتاب‌های داراری نشان رشد انجام می‌دهد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از ناشرانی که در این حوزه فعال هستند حمایت می‌کند و کتاب‌های منتخب جشنواره را در مجموعه‌هایی که ذیل وزارت فرنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند مورد حمایت قرار می‌دهد و در یک کار یکپارچه به دنبال رسیدن به هدف متعالی در تعلیم و تربیت هستیم.

دکتر مذنبی در پایان سخنانش با تأکید بر دائمی بودن فرایند جشنواره گفت: در طراحی و سازماندهی فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی لازم است مجموعه‌‌های مختلف  با نگاه کاربست نتایج فرایند ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی و جشنواره ملی کتاب رشد طبق یک مصوبه کلی پیش بروند که بر پایه کتاب‌های دارای نشان رشد و برخوردار از مراحل اعتباربخشی باشد. این کتاب‌ها را در دستور کار فعالیت‌ها و برنامه‌ها اعم از تجهیز کتابخانه‌ها، پویش‌ها و رویدادها قرار بدهیم و هرکدام در کنار رسانه‌های سازمان پژوهش و آموزش و پرورش برای جلب نظر خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان کشور اقدام کنیم.

 

 

گزارش دبیر جشنواره دوره بیست‌ویکم

ابوذر حسامپور دبیر بیست‌ویکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد که در این جلسه به عنوان دبیر بیست‌ودومین دوره جشنواره معرفی شد، با اشاره به برخی از محورهایی که در بیست‌ویکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد برگزار شد گفت: در دوره بیست‌ویکم بیش از 3500 اثر به دبیرخانه جشنواره کتاب رشد ارسال شد. این آثار در 15 گروه داوری شدند که 1060 اثر حائز ورود به جشنواره شد. از این تعداد، 50 اثر در اختتامیه جشنواره بیست‌ویکم مورد تقدیر قرار گرفتند.

برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، خانه کتاب و ادبیات، حوزه هنری و شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت‌های داخلی وزارت آموزش و پرورش؛ تقدیر از کتاب‌های برگزیده مانند کتاب «هواتو دارم» که اخیراً تقریظ مقام معظم رهبری بر آن انجام شده است در بخش «جایزه ویژه معنای زندگی»؛ برگزاری «رویداد کتاب‌نما» با هدف شناسایی مروجین کتاب؛ برگزاری «رویداد کتابخوانی» با همکاری شبکه پویا سازمان صدا و سیما با هدف معرفی نشان رشد به کودکان و نوجوانان باز جمله برنامه‌های برگزار شده در دوره قبلی جشنواره  بود که حسامپور به آن‌ها اشاره کرد.

 

جهت دادن به نویسندگان برای اصلاح فرهنگ کار در جامعه؛ آموزش اندیشیدن و نوشتن به دانش‌آموزان؛ تجهیز کتابخانه‌‌ها و ترویج کتابخوانی برای مدارس حاشیه‌ای و مدارس مناطق محروم تحت پوشش طرح الگوی مدارس تراز؛ تبلیغ و ترویج نشان رشد، بازنگری در جوایز جشنواره؛ تمرکز بیشتر بر شعر نوجوان؛ ایجاد نقش برای تعامل معلمان و والدین در معرفی کتاب؛ برنامه‌ریزی مناسب برای همکاری با صدا و سیما؛ ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی؛ حضور آثار و کتاب‌های دانش‌آموزان در گروه‌‌های داوری جشنواره؛ دانش‌آموزان مؤلف؛ ساختارمند شدن جنبه ترغیبی و تشویقی برای نویسندگان؛ توجه به تناسب علمی داوران و توجه به کتاب‌های ساختارمند از جمله پیشنهادات اعضای شورای سیاست‌گذاری در این نشست بود.

در پایان این جلسه دکتر ابوذر حسامپور به عنوان دبیر بیست‌ودومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد معرفی شد. شایان ذکر است اختتامیه بیست‌و‌دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد در بهمن ماه 1403 برگزار خواهد شد.

 
برای مشاهده تصاویر نشست شورای سیاست‌گذاری بیست‌ودومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۱۲۱
کد خبر : ۴,۴۵۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید

۱۶ نفر
۲۷,۹۵۶,۵۸۹ نفر
۸۴۵ نفر
۱۰,۲۲۶ نفر
۱,۷۵۹,۸۶۳ نفر