دومین شماره از ماهنامههای آموزشی و تربیتی رشد در گروه مجلات رشد بزرگسال عمومی با نگاهی ویژه به موضوع هوش مصنوعی، در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ منتشر شدند.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، دومین شماره از ماهنامههای آموزشی و تربیتی رشد
در گروه مجلات رشد بزرگسال عمومی به عنوان جزئی از بستههای تربیت و
یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، در سال تحصیلی 1404-1403
توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی منتشر شدند.
رشد آموزش ابتدایی
هدف از آموزشوپرورش، در
عصر کنونی، فقط انتقال میراث فرهنگی و تجربههای بشری به نسل جدید نیست،
بلکه رسالت آن ایجاد تغییرات مطلوب در نگرش، شناخت و در نهایت رفتار
انسانهاست. از آنجا که درس علوم، یکی از درسهای پایهای در دوره ابتدایی
است و اهمیت بسیاری دارد، نیازمند بهکارگیری روشهای تدریس خلاقانه و
نوآور، بهمنظور یادگیری فعال دانشآموزان است؛ زیرا با اجرای روش تدریس
خلاق و فعال، مشارکت نیز در دانشآموزان افزایش مییابد.
در مقاله «علوم و فنون تدریس خلاق آن» در دومین شماره از ماهنامه
رشد آموزش ابتدایی، سعی
شده است روشهای تدریس فعال معرفی و برخی از مناسبترین آنها را برای
درس علوم بیان شود.
رشد فناوری آموزشی
چت جیپیتی نوعی روبات مولد مجهز به هوش مصنوعی و یک ابزار پردازش زبان طبیعی است که از آن برای ایجاد گفتوگو و مکالمههای شبیه انسان استفاده میشود. چت جیپیتی همانند خدمات چت خودکار که در وبگاههای خدمات مشتری موجودند، عمل میکند؛ چرا که افراد میتوانند از آن سؤال بپرسند و توضیح و پاسخ دریافت کنند. البته از چت جیپیتی تنها برای تولید محتوای متنی استفاده نمیشود. این ابزار خدمات دیگری در زمینه ساخت تصویر، کدنویسی، زبانهای برنامهنویسی و... نیز دارد..
دومین شماره از ماهنامه رشد فناوری آموزشی در ماه آبان، به موضوع چت جیپیتی پرداخته است. در این پرونده به موضوعاتی از جمله تحول آموزشی در سایه هوش مصنوعی، آوردههای آن برای دانشآموزان با نیازهای ویژه، نقش آن در سنجش و ارزشیابی و... پرداخته شده است.
رشد مدرسه فردا
با توجه به شرایط فعلی دنیای امروز، بسیاری از مراکز آموزشی در سراسر جهان تلاش میکنند خود را با دانش آزاد و دسترسی به منابع دانش و به عبارتی رویارویی با تغییرات سریع فناوری و نوآوریهای دیجیتال در جامعه انطباق دهند. در نتیجه، این تغییرات به تحول آموزشی منجر میشوند؛ تحولی که در آن یادگیرندگان برای دسترسی به منابع آموزشی غالباً متمرکز بر سبکهای یادگیری جدید و یادگیری عملی و ترکیب دانش از حوزههای گوناگون، فرصت بیشتری خواهند داشت تا مهارتهای ضروری قرن بیستویکم را به دست آورند.
از آنجا که تفکر خلاق در ارتقای آموزش یادگیرندگان دیجیتال نقش مهمی دارد، این نیاز وجود دارد که مدیریت آموزش و پرورش فعلی با هویتی جدی و شکلی متفاوت از طریق یادگیری فعال مهارتهای ضروری یادگیرندگان عصر دیجیتال را فراهم کند.
ماهنامه رشد مدرسه فردا در دومین شماره این مجله به
موضوع «مهارتهای ضروری قرن بیستویکم» پرداخته است.
رشد معلم
امروزه هوش مصنوعی تخیلات دیروزی ما را محقق کرده و آرزوهای علمی ما را به سرانجام رسانده است. ایجاد تعادل بین استفاده از هوش مصنوعی و روشهای سنتی، ضرورت کلاسهای آموزشی امروزی است. هوش مصنوعی قرار نیست جایگزین معلم شود، بلکه مکمل آن و با ما خواهد بود. سرعت رشد و پیشرفت هوش مصنوعی خود عاملی خواهد شد تا معلمان علاقهمند، دانش، نگرش و مهارت تخصصی و حرفهای مرتبط با آن را بهروز نگه دارند. با تمرکز کافی بر مسائل اخلاقی و کاهش خطرات هوش مصنوعی، مدرسهها میتوانند نوآوریهای این فناوری را بهطور مؤثرتر در آموزش و یادگیری بهکارگیرند.
به
دلیل اهمیت این موضوع، در شماره آبانماه رشد معلم به موضوع فرصتها و تهدیدهای هوش مصنوعی پرداخته شده است.
رشد مدیریت مدرسه
ایده جریان اصلی یک نظریه فراگیر است و ناظر بر همه امور انسانی است. تأکید این نظریه بر هوشیارسازی نسبت به هسته اصلی و کانونی امور انسانی و تفکیک و تمایز زائدههای جذابی که با انگیزه معنیبخشی به این هسته کانونی تحمیل شدهاند و تا جایی توسعه یافتهاند که جایگزین آن شدهاند، است و شاید لازم است مثالهایی برای واضحسازی ایده جریانهای اصلی ارائه شود.
رشد مدیریت مدرسه در دومین شماره این مجله در آبان 1403 «نظریه مدیریت جریان اصلی مدرسهای» را برای مخاطبان معرفی و تبیین نموده است.
نسخه چاپی
ماهنامههای رشد بزرگسال عمومی در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به
فروش میرسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.