منبع: فصلنامه «رشد آموزش تربیتبدنی»
مفاهیم تربیتبدنی، عنوان مقالهای است که در شماره جدید مجله رشد آموزش تربیتبدنی چاپ شده است.
دکتر جواد آزمون عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و نویسنده این مقاله، معتقد است:
واژه «تربیتبدنی» نیز همانند واژه «انگور» مولوی در مثنوی، در جهان حاضر محل منازعه و مباحثه شده است.
مفهوم تربیتبدنی از مکتبی به مکتب دیگر، از فلسفهای به فلسفه دیگر و از قارهای به قاره دیگر متفاوت مینماید و پرداختن به آن اجتنابناپذیر و ضروری است. نویسنده این مقاله تلاش کرده است با ذکر نظرات اندیشمندان این حوزه از علم، زمینهای برای درک و فهم مشترک از
این واژه را بهقدر وسع و توانش فراهم آورد.
دکتر آزمون در پایان این مقاله، اینگونه نتیجهگیری کرده است:
مفهوم «تربیتبدنی»، همانند همه پدیدهها، با طی مراحل و دورههای متفاوت در شرایط و تأثیر دیدگاههای گوناگون فراز و فرودهایی را پشتسر گذاشته است، اما همچنان بر سر نام آن بحث، گفتوگو و مجادله وجود دارد، که البته طبیعی و مبین پویایی علم و دانش است. صرفنظر از
تأثیرات علمی در تعیین نام، به نظر میرسد دیدگاه فلسفی و ایدئولوژیکی حاکم بر نظامها و سیستمهای علمی و آموزشی در سطح دنیا را نباید نادیده گرفت و برای رسیدن به یک تعریف واحد، عناصر و معیارهای متفاوتی باید مدنظر قرار گیرد که بعضاً مشکل است، چنین شرط ایدهآلی
محقق شود. به هر حال حرکت رو به رشد و اراده بر یافتن، رمز تحول در هر موضوع است که واژهشناسی نیز از آن مستثنا نیست. به نظر میرسد قصه مولوی قصه همه دنیاست که دائماً شکل عوض میکند. گاهی معناها یکی، اما نامها متفاوت و گاهی نامها یکی و معناها متفاوت است. اما
در هر حال موضوعی برای بحث و مجادله وجود دارد، که البته ضرورت دارد، چون دنیا و همه متعلقاتش در حال تغییر و تحول است. پس قبول یکی از مفاهیم موجود تربیتبدنی به معنای نادرستبودن دیگری نیست، بلکه نشان از زاویه دید و منظر ما به این واژه است و خواست ما را تأمین
میکند.
این مقاله را میتوانید در فصلنامه رشد آموزش تربیتبدنی، شماره 39، تابستان 1390 ببینید.