عکس رهبر جدید
دختران انقلابی در قاب مجلات رشد دانش‌آموزی
همزمان با ایام دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه (س) نشریات دانش آموزی رشد با تصویرگری جدید با موضوع روز دختر منتشر شد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش، نهمین شماره از مجلات رشد دانش‌آموزی منتشر شدند.

با انتشار نهمین شماره از مجلات دانش‌آموزی رشد در آخرین ماه از سال تحصیلی جاری، دوره انتشار 12 عنوان ماهنامه آموزشی و تربیتی رشد در سال تحصیلی 1402-1401 به پایان رسید. مجلات دانش‌آموزی رشد کودک، رشد نوآموز و رشد دانش‌آموز ویژه دوره تحصیلی اول تا ششم ابتدایی است که در راستای توسعه عدالت آموزشی و با عنایت به ساحت‌های تربیتی، نقش مکمل و مقوم محتوای کتاب‌های درسی را ایفا می کند. این نشریات تعاملی در قالب داستان، شعر، سرگرمی، بازی و... در دسترس خانواده ها و اولیای تربیتی است و به طور سراسری در مدارس کشور منتشر می‎شود.

بر اساس این گزارش انتشار نشریات رشد در دوره جدید همزمان با آغازسال تحصیلی 1403-1402 استمرار خواهد داشت.

بخش‌هایی از آخرین شماره این مجلات در سال تحصیلی جاری را که حاوی مطالبی با رویکردهای تربیتی، علمی، فرهنگی، سرگرمی و هنری است از نظر می گذرانیم؛ در این دوره از مجلات به مناسبت هایی همچون سالگرد رحلت امام خمینی (ره)، حماسه سوم خرداد، ایام دهه کرامت و ولادت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) توجه شده است.

نفیسه نجفی قدسی سردبیر مجلات رشد دوره ابتدایی است.

 
رشد کودک

سردبیر در نهمین شماره از ماهنامه رشد کودک در خرداد 1402 در مطلبی با عنوان «دوست بزرگ بچه‌ها» با مخاطبان این مجله از امام خمینی (ره)  و مهربانی ایشان در برابر کودکان سخن گفته است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «اگر بچه‌‌ای موقع سخنرانی امام گریه و بی‌قراری می‌کرد، امام سعی می‌کردند صحبت‌هایشان را کوتاه کنند تا بچه و مادرش کمتر اذیت شوند...»

قصه درس «باغِ دیواری» با  اشاره به روز ولادت حضرت معصومه (س) داستانی از دختری به نام ریحانه نقل کرده است که به مناسبت روز دختر هدیه‌ای از پدر و مادرش دریافت می‌کند.

در قصه‌های گل‌گلی، داستانی با عنوان سفر پرپرک منتشر شده است. در این داستان ماجرای سفر کبوتران به بارگاه امام رضا (ع) روایت شده است.

در بخش آدم خوب‌ها، داستانی با عنوان «شال‌های شادی» منتشر شده است. این داستان درباره دختری است دلش برای پدرش که به جبهه رفته، تنگ شده است: «شب‌های زمستان بدون بابا خیلی دلگیر بود. تلویزیون فقط یک ساعت برای بچه‌ها برنامه داشت. هوا خیلی سرد بود و نمی‌شد در کوچه بازی کرد...»

قصه کلاه صورتی در نهمین شماره رشد کودک، داستان ملاقات نهال قاضی‌خانی فرزند شهید مدافع حرم با رهبر معظم انقلاب را با زبان کودکانه روایت کرده است: «من دوست داشتم همه‌ی مهمان‌ها را ببینم. توی اتاق‌ها راه رفتم. یکهو یک آقا را دیدم. او روی سرش یک پارچه مشکی پیچیده بود...»

نور ایمان، فواره بازی، کوزه‌های بی‌نظیر و بخوان و بساز نیز از جمله مطالبی هستند که متناسب با مناسبت‌های ماه خرداد در نهمین شماره از رشد کودک منتشر شده‌اند.

 

رشد نوآموز

قلب دبستانی‌ها در بخش دوست من سلام مجله رشد نوآموز، برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم ابتدایی در خرداد سال 1402، به مناسبت فرارسیدن سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، از امید بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و همچنین مقام معظم رهبری به دانش‌آموزان، خصوصاً دانش‌آموزان دبستانی سخن گفته است.

در بخش شعر رشد نوآموز به مناسبت چهاردهم خرداد، سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران «در خانه‌ی ما»، به مناسبت روز صنایع دستی «فرش ما» و به مناسبت روز میلاد حضرت معصومه (س) «پیغام تبریک» منتشر شده است.

در بخش قصه درس که در آن مفاهیم کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم ابتدایی آسان‌ و کاربردی شده است، قصه درس نهمین شماره از رشد نوآموز با عنوان هدیه‌ی خاص با استفاده از مفاهیم کتاب‌های درسی، داستان حسنا را روایت کرده که به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر، هدایایی از خانواده خود دریافت کرده است؛ اما از میان هدایایی که دریافت کرده همواره یک عروسک برایش از همه عزیزتر بود. عروسکی که روز چهاردهم بهمن از یک شخص خاص گرفته بود.

دانش‌آموزان پایه‌‌های دوم و سوم ابتدایی در داستان «راز پناهگاه ابری» که برگرفته از حدیث حصن می‌باشد، روایت دختری به نام شمیسا را می‌خوانند که به همراه خانواده خود به حرم امام رضا (ع) سفر کرده و خاطرات جالبی از زیارت بارگاه امام هشتم شیعیان را برای همسالان خود در رشد نوآموز تعریف می‌کند.

در نهمین شماره رشد نوآموز قصه‌ای با عنوان از ایتالیا تا تهران منتشر شده است. این داستان درباره سفر گردنبند طلای خانم معلم مسیحی ایتالیایی است که به دلیل ارادت صاحب خود به امام خمینی (ره) و به نشانه‌ی محبت و مهر آن معلم به حضرت امام و راه ایشان، به ایران فرستاده شد.

داستان آقا سیدعلی در این شماره از رشد نوآموز به بخشی از دوران کودکی مقام معظم رهبری و دلیل انس ایشان به کتاب و مطالعه پرداخته است. در بخشی از این داستان می‌خوانیم: «مادر آیه‌‌های قرآن را با صدای قشنگی می‌خواند. وقتی به اسم یکی از انبیا می‌رسید، قصه‌ی زندگی او را برای بچه‌ها تعریف می‌کرد. آقا سید علی قصه‌ی حضرت موسی (ع) و ابراهیم (ع) و خیلی از پیامبران دیگر را از زبان مادر شنیده بود...»

در بخش بزرگان نیک به مناسبت چهل‌ودومین سالگرد شهادت شهید مصطفی چمران، داستانی با عنوان فرمانده‌ی مهربان منتشر شده است. این داستان برگرفته از «کتاب یادگاران: چمران» به قلم رهی رسولی‌فر است که طاهره شاه‌محمدی داستان آن را به زبانی ساده برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم ابتدایی روایت کرده است.

 

رشد دانش‌آموز

رشد دانش‌آموز در خرداد 1402 مطالب متنوعی منتشر کرده است. شعرها و داستان‌های مناسبتی در نهمین شماره این مجله برای دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم منتشر شده است.

در بخش یادداشت سردبیر، نفیسه نجفی قدسی درباره تاریخ از زبان تصویر نوشته است. خانم نجفی در این یادداشت از مخاطبان رشد دانش‌آموز خواسته تا واقعیت‌های تاریخی را ‌از طریق مراجعه به منابع معتبر کسب کنند.

در بخش شعر رشد دانش‌آموز به مناسبت چهاردهم خرداد، سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران «یک قلب مهربان»، به مناسبت روز صنایع دستی «سفره‌ی قلمکار» و «زیباتر از جواهر» و به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام جواد (ع) «یک ستاره‌ی بزرگ» منتشر شده است.

در نهمین شماره از رشد دانش‌آموز داستانی با عنوان «متشکرم امام رضا جان...» منتشر شده است. این داستان ماجرای پسری بن نام محمد حسن است که با پدر خود به زیارت حرم امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) رفته است و حاجتی دارد که در این زیارت از امام رضا (ع) می‌خواهد حاجتش را برآورده کند.   

قصه درس نهمین شماره از رشد دانش آموز با عنوان سه قاب، سه خاطره داستان سارا است. دختری که با دوستانش در مدرسه در تدارک تهیه روزنامه‌دیواری به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بودند که با جشن کوچکی به مناسبت روز دختر، توسط مادر و برادر سارا غافلگیر شدند.

داستان تیک توک نه! تیک تاک! روایتی از وقت‌شناسی امام خمینی (ره) را برای دانش آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم روایت کرده است. همچنین در داستان من و آقا سید، گفت‌وگویی جالب و خواندنی از کتابخانه مقام معظم رهبری برای مخاطبان رشد دانش آموز منتشر شده است.

 

نسخه چاپی ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.


تعداد بازدید : ۷۳۵
کد خبر : ۴,۲۰۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید