عکس رهبر جدید
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۵:۵۲
از خود گذشت
هشتمین شماره از ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد دوره متوسطه، با نگاه ویژه به «روز معلم» و «روز قدس» منتشر شدند.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ماهنامه‌های آموزشی و تربیتی رشد نوجوان، رشد جوان، رشد هنرجو و رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه، از گروه ماهنامه‌های ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه، که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آن‌ها را به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری، در چارچوب اهداف نظام آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران تولید و منتشر می‌کند، در هشتمین شماره از سال تحصیلی جاری، که در اردیبهشت 1402 به دست مخاطبانشان رسیده‌اند، مطالبی را با نگاه ویژه به «روز معلم» و «روز قدس» چاپ و منتشر کردند. بخش‌هایی از هر مجله را با هم ببینیم:

 

رشد نوجوان

در اردیبهشت 1402، علی‌اصغر جعفریان، سردبیر رشد نوجوان، در ابتدایی‌ترین صفحه این مجله، با مخاطبان نوجوان خود درباره تابستان بچه‌های محل سخن می‌گوید. وی در این نوشتار خاطراتی از تابستان‌های پرهیجان و خاطره‌انگیز دوران نوجوانی پدر و مادرهای مخاطبان خود را بازگو کرده است. تابستان‌هایی که به هچ عنوان با انواع کلاس‌ها پر نمی‌شدند و با راهنمایی بزرگ‌ترها برای صبح تا شبشان برنامه‌ریزی می‌کردند.

رشد نوجوان در روزهای مانا دوازدهم اردیبهشت، سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری را اینگونه رواست می‌کند: «پایه و اساس جامعه به تعلیم و تربیت افراد آن بستگی دارد و معلم بعد از والدین مهم‌ترین نقش را در تعلیم و تربیت اجتماع دارد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز 12 اردیبهشت ماه سال 1358 توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نام‌گذاری شد. شهید مطهری برای ترویج معارف اسلامی تلاش فراوانی کرد و آثار بسیاری پدید آورد. او در کتاب‌هایی مثل داستان راستان، روایات اخلاقی و دینی را به شکل داستان‌های پرجاذبه فارسی درآورد...»

مطلب آخرین سخن رشد نوجوان نیز خاطره‌‌ای از فرزند شهید مطهری درباره آخرین شب حیات پدر را نقل می‌کند: «سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت ماه سال 1358 بود. پدرم بعد از خواندن نماز، برای تنظیم و مرتب کردن کارهایش به کتابخانه رفت...»

وجود الگوهایی مناسب در زندگی هر فرد تأثیر به سزایی در رشد روحی و روانی او دارد. شهدا از بهترین الگوهایی هستند که می‌توان در زندگی از راه و منش آن‌ها استفاده کرد. سیزدهم تیرماه 1402 مصادف با سی‌ودومین سالگرد شهادت سردار شهید محمدرضا دستواره است. شهید دستواره در عملیات کربلای یک، روز آزادسازی شهر مهران از چنگال دشمن بعثی به آرزویش ‌رسید و رسم عزت و مردانگی را از خودش به یادگار گذاشت. به همین مناسبت مجله رشد نوجوان در مطلب «شجاعت کم‌نظیر» به داستان زندگی این شهید بزرگوار پرداخته است.

 

رشد جوان

زهرا باقری در بخش سخن سردبیر در هشتمین شماره از مجله رشد جوان در اردیبهشت 1402، که ویژه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه منتشر می‌شود، به موضوع روز معلم پرداخته است. باقری در این مطلب به مخاطبان مجله رشد جوان می‌گوید: «شاید شنیده باشید كه چوب استاد به از مهر پدر. ما که نه تنها چوب نخورده‌ایم، بلکه تنها مهر و دلسوزی از استادان و معلمان دریافت کرده‌ایم. دوازدهم اردیبهشت‌ماه فرصتی را فراهم آورده است تا در کنار سایر روزهای سال که قدردان زحمت‌هایشان هستیم، به طور ویژه از این انسان‌های فداکار تشکر کنیم...»

رشد جوان در بخش داستان مصور، داستانی با عنوان «مراقب ریشه‌ها باش» را از وبگاه khamenei.ir منتشر کرده است. این داستان مصور به لزوم اصلاح خطا و انحراف در زمان مناسب اشاره می‌کند. در ابتدای این داستان بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در سال‌های 1388 و 1395 منتشر شده است که بخشی از آن را با هم می‌خوانیم: «گاهی لغزش‌های کوچک، انسان را به لغزش‌های بزرگ و بزرگ‌تر و گاهی به پرتاب شدن در اعماق دره‌ها منتهی می‌کند؛ خیلی باید مراقب بود. عزیزان من! برای شما (جوان‌ها) حفظ دین و تقوا آسان‌تر از امثال بنده است...»

 

رشد هنرجو

مهدی عبدالملکی، سردبیر رشد هنرجو، در آستانه فرارسیدن روز معلم در بخش یادداشت سردبیر مجله اردیبهشت 1402 با عنوان هنر ماندگار، با مخاطب خود چنین سخن می‌گوید: «هنر تنها متعلق به سرانگشتان نقاشی چیره‌دست نیست که در صفحه رو‌به‌رویش به حرکت درمی‌آید. هنرمند کارش صرفاً ماندگاری است و ماندگار کردن تنها از راه فرهنگ و هنر می‌گذرد....»                    

در این شماره از ماهنامه رشد هنرجو، درباره سالروز عملیات طبس در تقویم ماه اردیبهشت آمده است: «پس از تسخیر لانه جاسوسی توسط نیروهای انقلابی و مسجل شدن خرابکاری‌ها و فعالیت‌های جاسوسی در این سفارتخانه علیه انقلاب اسلامی، طبق اسنادی که از لانه جاسوسی به دست آمد، جمهوری اسلامی ایران جاسوسانی را که قصد برهم زدن انقلاب اسلامی و ایجاد اختلال در امور امنیتی و سیاسی کشور را داشتند، دستگیر و ارتباطات سیاسی خود را با ایالات متحده قطع کرد...»

رشد هنرجو در بخش قهرمان به سختی‌های شغل معلمی اشاره کرده است. در بخشی از این مطلب با عنوان «از خود گذشت» می‌خوانیم: «معلم بودن خیلی سخت است. اصلاً شاید برای همین است که قیمتی و ارزشمند است؛ مثل الماس. معلم بودن خیلی هنر می‌خواهد. شاید برای همین است که حرف‌ها و آموخته‌هایش در دل و جانمان هک می‌شود. این فقط از یک اثر هنری برمی‌آید...»

در هشتمین شماره رشد هنرجو و به مناسبت روز قدس مطلبی با عنوان «شهر صلح، خود و زیتون» منتشر شده است. در این مطلب به تاریخچه  شهر قدس و نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان توسط امام خمینی (ره) به «روز قدس» پرداخته شده است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «برای قرن‌ها شهر قدس نزد تمام ادیان الهی مقدس و مهم بود. قدس جایی بود که فرزندان ابراهیم خلیل اول بار به آن کوچ کردند. پیامبر اسلام (ص) نیز از آن‌جا به معراج رفت و برای سال‌ها قبله اول مسلمین بود...»

 

رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه

رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه در شماره اردیبهشت 1402 خود، در مطلبی با عنوان «موفقیت یعنی تکرار و تمرین» گفت‌وگویی به یکی از مخاطبان دیروز خود را منتشر کرده است. در این گفت‌وگو به ارتباط بین ریاضی و عکاسی پرداخته شده است.

رشد برهان ریاضی متوسطه اول در مطلبی با عنوان مدیریت ریسک (خطرپذیری) به هنر تحلیل و تصمیم‌گیری درست در برخورد با خطرها پرداخته است. در بخشی از این مطلب می‌‌خوانیم: «ارزیابی ریسک یک اتفاق، ترکیب پیچیده‌ای از تفکر آماری و کمی ترجیحات شخصی است. همین می‌شود که گاهی برای ریسک یک اتفاق مشخص، با دو عدد مواجه می‌شویم: ریسک نسبی و ریسک مطلق...»

 

 

 

نسخه‌های چاپی ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسند. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 


منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۴۹۳
کد خبر : ۴,۱۹۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید