عکس رهبر جدید
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۲:۰۹
قدریابی، قدرشناسی و قدرستایی
هفتمین شماره از ماهنامه‌های عمومی بزرگسال رشد با نگاه ویژه به عید نوروز سال ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان منتشر شدند.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش، مجله‌‌های آموزشی و تربیتی رشد معلم، رشد مدیریت مدرسه، رشد آموزش ابتدایی و رشد فناوری آموزشی، از گروه ماهنامه‌های عمومی بزرگ‌سال، که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آن‌ها را به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری، در چارچوب اهداف نظام آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران تولید و منتشر می‌کند، در شماره‌های هفتم از سال تحصیلی جاری، که در فروردین 1402به دست مخاطبانشان رسیده‌اند، مطالبی را با نگاه ویژه به عید نوروز و ماه مبارک رمضان چاپ و منتشر کردند.

بخش‌هایی از هر مجله را با هم ببینیم:

 

رشد آموزش ابتدایی

مهدی رضایی، سردبیر مجله رشد آموزش ابتدایی در بخش یادداشت سردبیر در فروردین 1402، در آستانه نوروز با مخاطبان خود چنین می‌گوید: «بهار فصل آغاز است و مبدأ تصمیم‌های بزرگ. فصل برنامه‌ریزی سالانه است و هم‌زمان برای آموزگاران فصل جمع‌بندی سال تحصیلی...»

رشد آموزش ابتدایی در تقویم هفتمین شماره خود به مناسبت‌های ماه فروردین پرداخته است. در این تقویم به موضوعات عید نوروز، روز جمهوری اسلامی ایران، روز طبیعت، ولادت امام حسن مجتبی (ع)، شب‌های قدر، شهادت امام علی (ع) و روز ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است.     

آشنایی با روش‌های شناخت و پرورش خلاقیت دانش‌آموزان، هم برای معلمان در مدرسه و هم برای اولیای در منزل مفید است و می‌تواند زمینه‌ساز پرورش و تقویت مهارت‌‌های خلاقانه فراگیرندگان باشد. اینکه آیا خلاقیت را هم مانند هوش می‌توان اندازه‌گیری، ارزیابی و تقویت کرد یا نه، خود موضوع مهم و تأمل‌پذیری است. اطلاع و آگاهی از ویژگی‌های فرد خلاق می‌تواند برای رشد و شکوفایی مهارت‌های خلاق بچه‌ها در مدرسه و محیط خانواده مؤثر باشد. رشد آموزش ابتدایی در مطلبی با عنوان «شناخت و پرورش خلاقیت دانش‌آموزان» به این موضوع پرداخته است.


 

رشد معلم

هفتمین شماره از مجله رشد معلم، در فروردین 1402، به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و ماه مبارک رمضان، در بخش مناسبت‌ها، این مطلب را با عنوان «بهار در بهار»، منتشر کرده است: «با خود می‌اندیشیدم، آیا زیباتر از این تداخل دل‌نشین وجود دارد؟ بهار زیبای طبیعت و بهار جان‌بخش قرآن. ماه مبارک رمضان فرصتی مناسب برای خودسازی، تزکیه نفس و هم‌نشینی با کلام وحی است. بنابراین، بر فضاسازی مناسب و اجرای برنامه‌های مرتبط با ماه مهمانی خداوند در مدرسه‌ها تأکید می‌شود، چرا که رابطه مربی با متربی بر پایه رابطه‌ای باطنی و معنوی است...»

همچنین در این شماره از رشد معلم مطلبی با عنوان «یادگیری تعاملی» از دکتر محمد نیرو منتشر شده است. این یادداشت حاصل پژوهش و تجربه زیسته نگارنده در کاربست یادگیری تعاملی است. پیامد حاصل از این فرایند، یادگیری آسان، عمیق، پایدار و لذت بخش دانش‌آموزان، همراه با تغییرات مثبت نگرشی و رشد اجتماعی آن‌ها بوده است. اگرچه در منابع، بارها نتایج ارزنده مشارکت فراگیرندگان در فرایند یاددهی یادگیری گزارش و توصیه شده است، لیکن اجرای آن در در عمل واجد نکات ظریفی است. به عبارت دیگر این امر همچون برخی واژه‌ها از جمله آموزش ضمن خدمت که تداعی کننده آثاری دوسویه بر اساس شرایط اجریا آن است، مستلزم توجه به موارد قابل توجهی است که هدف نوشته حاضر است.

 

رشد مدیریت مدرسه

«شب قدریابی، شب قدرشناسی و شب قدرستایی! و آنان که قدر را نشناسند، صدر نمی‌یابند. لیله القدر پایان «لیله‌‌القبر»‌ ماندن است! شب قدر زمزمه عالمانه و عاشقانه نهج‌البلاغه است. شب اذن ورود به شهر علم است و مگر علی (ع) دروازه علم نبوی نیست؟...» این جملات بخشی از مطلبی با عنوان «و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟» می‌باشد که در هفتمین شماره از رشد مدیریت مدرسه در فروردین 1402 و به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان نوشته شده‌اند.

«عاملیت سازمانی» مطلبی است که در این شماره از رشد مدیریت مدرسه منتشر شده است. شواهد برگرفته از کارایی آموزش و پرورش نشان می‌دهند فارغ‌التحصیلان توانایی جذب بازار کار را ندارند و از کلیه مهارت‌‌های زندگی و آنچه برای آن‌ها لازم است از طریق کتاب‌های درسی بهره‌ای نبرده‌اند. از این رو فایده‌مندی برنامه‌های درسی از مشکلات جدی است که از یک سو موجب هدر رفتن منابع می‌شود و از سوی مهم‌تر، کارایی درونی و بیرونی آموزش‌و‌پرورش را ضعیف می‌کند. ارتقای برنامه‌های درسی به منظور فایده‌محوری، به عاملیت سازمان آموزش‌و‌پرورش وابسته است؛ چنانکه از وظیفه تولیدکنندگی به ارائه خدمات تغییر یابد. در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته شده است.

همچنین ماهنامه رشد مدیریت مدرسه به منظور گردآوری تجربه‌ها و خاطره‌های مدیران، مربیان و معاونان مدرسه‌ها و همچنین کارشناسان آموزش و پرورش مسابقه‌ای را در دو بخش خاطره‌نویسی و تجربه‌نگاری برگزار می‌کند. علاقه‌مندان برای شرکت در مسابقه «خاطره‌نویسی و تجربه‌نگاری» می‌توانند به هفتمین شماره رشد مدیریت مدرسه مراجعه نمایند.

 

 

رشد فناوری آموزشی

رشد فناوری آموزشی در هفتمین شماره خود در فروردین 1402، به مناسبت سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی، بخشی از سخنان آیت‌الله جوادی آملی را به نقل از وبگاه دفتر معظمی‌له منتشر کرده است. در بخشی از این نوشته می‌خوانیم: «اگر هنرمندی از رهگذر صوت حسن و نغمه غم‌زدا یا تصویر و ترسیم و تمثیل روح‌پرور، پیامی به گوش منتظران ندای غیب برساند و از کنگره عرش، صفیر آشنایی به سمع مشتاقان کوی وصال واصل کند و در نتیجه گروهی را در دامن شرع مقدس به واجب و مستحب تربیت کند، همانا هنرپرور اسلامی است...»

همچنین رشد فناوری آموزشی در این شماره پرونده ویژه‌ای با عنوان «بازی‌وارسازی» منتشر کرده است. در مقدمه این پرونده آمده است: «اگر بخواهیم آموزش به یادگیری منجر شود، این آموزش باید لذت‌بخش باشد. یکی از روش‌های لذت‌بخش کردن آموزش استفاده از بازی‌وارسازی است. بازی‌وارسازی به دلیل استفاده از تفکر بازی‌گونه و دارا بودن عناصر لذت‌بخش بازی، توجه یادگیرنده را به محتوای آموزش جلب و هدایت می‌کند و می‌تواند در جهت ارتباط بهتر با یادگیرنده و تسهیل انتقال مفاهیم به معلم کمک کند.» در این پرونده به مبانی بازی‌وارسازی، ارائه تجربه‌هایی در زمینه بازی‌وارسازی و همچنین لزوم توجه به اثرات بازی‌ها بر هویت و سلامت جسم و روان دانش آموزان پرداخته شده است.

 


نسخه‌های چاپی ماهنامه‌های عمومی بزرگ‌سال رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسند. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 


منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۷۱۹
کد خبر : ۴,۱۶۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید