عکس رهبر جدید
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۵:۱۸
کاشت‌هایی که برداشت نشده‌اند
هفتمین شماره از ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد دوره متوسطه، با نگاه ویژه به عید نوروز و ماه مبارک رمضان منتشر شدند.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش، ماهنامه‌های آموزشی و تربیتی رشد نوجوان، رشد جوان، رشد هنرجو و رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه، از گروه ماهنامه‌های ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه، که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آن‌ها را به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری، در چارچوب اهداف نظام آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران تولید و منتشر می‌کند، در هفتمین شماره از سال تحصیلی جاری، که در فروردین 1402 به دست مخاطبانشان رسیده‌اند، مطالبی را با نگاه ویژه به عید نوروز و ماه مبارک رمضان چاپ و منتشر کردند.

بخش‌هایی از هر مجله را با هم ببینیم:

 

رشد نوجوان

در فروردین 1402، علی‌اصغر جعفریان، سردبیر رشد نوجوان، در ابتدایی‌ترین صفحه این مجله، با مخاطبان نوجوان خود درباره مهمانی بهار سخن می‌گوید. وی در این نوشتار از تلاقی ماه مبارک رمضان با عید نوروز می‌گوید و از خدای مهربان می‌خواهد که نگاه مهربانش را هیچ‌گاه از بندگانش بر نگیرد.

بیستم فروردین 1402 مصادف با بیستمین سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم، شهید سیدمرتضی آوینی است. شهید آوینی که همراه یک گروه برای ساخت مجموعه جدیدی از مجموعه روایت فتح به فکه عزیمت کرده بود، در حین تحقیق پیرامون هشت سال دفاع مقدس با مین برخورد کرد و به شهادت رسید. به همین مناسبت مجله رشد نوجوان در مطلب «کاشت‌هایی که برداشت نشده‌اند» به بررسی انواع مین و تاریخچه آن پرداخته است.

وجود الگوهایی مناسب در زندگی هر فرد تأثیر به سزایی در رشد روحی و روانی او دارد. شهدا از بهترین الگوهایی هستند که می‌توان در زندگی از راه و منش آن‌ها استفاده کرد. رشد نوجوان در مطلب «فرمانده من»، داستان کوتاهی از زندگی سردار شهید حاج حسین همدانی منتشر کرده است. در این مطلب با عنوان «ابو وهب؛ مدافع حرم» می‌خوانیم: «حسین که علاقه زیادی به هیئت‌های مذهبی داشت، در همه مراسم مذهبی شرکت می‌کرد که این علاقه در ماه محرم به اوج می‌رسید. در همین هیئت‌ها بود که با افکار انقلابی آشنا شد و فهمید حکومت پهلوی بیشترین ظلم را به مردم روا می‌دارد...»

 

رشد جوان

زهرا باقری در بخش سخن سردبیر در هفتمین شماره از مجله رشد جوان در فروردین 1402، که ویژه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه منتشر می‌شود، به موضوع ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر پرداخته است. باقری در این مطلب به مخاطبان مجله رشد جوان می‌گوید: «در زندگی دنیا، اگر روزی انسان به مهمانی دعوت شود، دعوت‌شوندگان با توجه به مقام و موقعیت صاحب‌خانه و میزبان، و با درنظر داشتن مهمانان دیگر خود را برای شرکت در مهمانی آماده می‌کنند. انسان روزه‌ه‌دار هم برای بهره‌مند شدن از غفران و رحمت خداوند باید اموری را رعایت کند تا بتواند در زمره روزه‌داران واقعی قرار بگیرد...»

چراغ راه رشد جوان در آستانه فررسیدن ماه مبارک رمضان 12 نکته درباره روزه از نگاه روان‌شناسی را به مخاطبان خود ارائه کرده است. این 12 نکته در مطلبی با عنوان «روزه جسم، روزه جان» منتشر شده است.

در هفتمین شماره از رشد جوان جملاتی از حضرت امام علی (ع) خطاب به امام حسن (ع) درباره ابن‌ملجم مرادی و همچنین مطالبی در خصوص شب‌های قدر برای آشنایی بیشتر دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم با این شب‌های عزیز منتشر شده است.

 

رشد هنرجو

مهدی عبدالملکی، سردبیر رشد هنرجو، در آستانه فرارسیدن سال 1402 شمسی و ماه مبارک رمضان، در بخش یادداشت سردبیر مجله فروردین 1402، با مخاطب خود چنین سخن می‌گوید: «وقتی صدای دعا به گوش می‌رسد و آدم با تمام وجودش تیک‌تاک ثانیه‌ها را حس می‌کند، احساس نگرانی می‌کند. دوست دارد در قلبش به جایی پناه ببرد؛ همان‌جایی که پناهگاه همه است...» او در ادامه یادداشت خود، عنوان می‌کند که بهترین دعا در هنگام نو شدن سال، تغییر حال ما به بهترین حال ممکن است.                        

در این شماره از ماهنامه رشد هنرجو، در تقویم ماه فروردین آمده است: «در میان ایرانیان بعید است بتوانیم کسی را پیدا کنیم که نداند عید نوروز چیست و با رسوم و تعطیلات آن آشنا نباشد. از این جشن کهن در بسیاری از کتاب‌های ادبی و تاریخی نام برده شده است. ایرانیان در دوره‌های تاریخی نیز مانند اکنون برای عید لباس‌های نو می‌پوشیدند، غذاهای ویژه محل زندگی خود را می‌پختند و به یکدیگر عیدی می‌دادند...» در ادامه این تقویم به سایر مناسبت‌‌های ماه فروردین از جمله ولادت امام حسن مجتبی (ع)، روز جمهوری اسلامی ایران، روز ملی فناوری هسته‌ای، شهادت امام علی (ع)، شب‌های قدر و روز ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است.

 

رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه

«آیا تا به حال پیش آمده است با وجود اینکه برای ساعت مشخصی از یک پزشک وقت گرفته‌اید، باز هم مجبور باشید برای مدتی طولانی در مطب منتظر بمانید؟ یا برای یک پرواز بلیط تهیه کرده باشید ولی وقتی می‌خواهید سوار شوید ببینید بلیط شما را به مسافر دیگری هم فروخته‌اند و برای شما جایی نیست؟...» رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه در شماره فروردین 1402 خود، در مطلبی با عنوان «یک بلیط برای دو نفر» به بررسی دلایل این موضوع پرداخته است.

 

 


نسخه‌های چاپی ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسند. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

 

 


تعداد بازدید : ۷۶۱
کد خبر : ۴,۱۶۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید