عکس رهبر جدید
اولین روزه کله‌گنجشکی؛ طوطی بانمک، آجیل بی‌نمک و ذره‌های نیرومند در مجلات رشد شماره هفت
هفتمین شماره از ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد دوره ابتدایی با نگاه ویژه به عید نوروز و ماه مبارک رمضان منتشر شدند.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش، ماهنامه‌های آموزشی و تربیتی رشد کودک، رشد نوآموز و رشد دانش‌آموز از گروه ویژه دانش‌آموزان دوره ابتدایی، به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تولید و منتشر شدند. در شماره هفتم از سال تحصیلی جاری، که در فروردین سال 1402 به دست مخاطبان خود رسیده است، مطالبی با محوریت «ماه مبارک رمضان» و «نوروز» چاپ و منتشر گردید.

با هم بخش‌هایی از این مجلات را ببینیم:

 

رشد کودک

ماهنامه رشد کودک در فروردین 1402 سه شعر با عنوان «بعد از اذان»، «عیدی» و «روز قشنگ سیزده» را برای  کودکان پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی منتشر کرده است.

در بخش آدم خوب‌ها، داستانی با عنوان «قصه، توپ، رنگ» به قلم کبری بابایی منتشر شده است. در این مطلب کودکان با اسماعیل آذری‌نژاد، روحانی قصه‌گویی که برای اشاعه فرهنگ کتابخوانی کودکان به روستاها می‌رود، آشنا می‌شوند.

در مطلب بخوان و بساز، داستانی با عنوان «اولین روزه کله گنجشکی» منتشر شده است. محمدرضا رشیدی در این بخش از کودکان پیش‌دبستانی و پایه اول ابتدایی خواسته است تا به کمک بعضی از وسایلی که در خانه هست (مثل پنبه، کاموا و...) وسایل سفره افطار را درست کنند و عکس آن را برای دفتر مجله رشد کودک ارسال کنند.

همچنین رشد کودک در مطلبی با عنوان «بفرمایید افطاری» از کودکان خواسته است تا یک مأموریت انجام بدهند. با انجام این مأموریت، آن‌ها می‌توانند در ثواب سفره افطار شریک شوند.

با توجه به اینکه اولین چیزی که توجه کودکان پیش‌دبستانی و پایه اول دبستان را که در ابتدای مسیر فراگیری مهارت خواندن قرار دارند، جلب می‌کند تصویر است، در مجله یکی از مراحل اولیه فرایند خواندن، نیز تصویرخوانی در نظر گرفته شده است. ازاین‌رو، در این مجله از تصاویر برای انتقال مفاهیم بهره بیشتری برده می‌شود، تا کودکان قبل از خواندن متن توسط والدین، در توجه و خوانش تصاویر مشارکت داشته باشند و با اشتیاق بیشتری متن را دنبال کنند.

 



رشد نوآموز

نفیسه نجفی قدسی در دوست من سلام، برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم ابتدایی در فروردین سال 1402 از طهورای 9 ساله می‌گوید: «امسال طهورا پایه سوم است. در این چندسال که با برادرش طاها هم‌بازی بوده است، خیلی چیزها را فهمیده است. مثلاً اینکه می‌داند قهر کردن هیچ فایده‌ای ندارد. طهورا در این تجربه‌ها چیزهای جدیدی یاد گرفته است...» سردبیر رشد نوآموز در این یادداشت از بچه‌ها می‌خواهد تا در سال جدید تلاش کنند تا با پیدا کردن راه‌حل‌های جدیدی برای اتفاقات ناخوشایند آن‌ها را به اتفاقاتی شاد در زندگیشان تبدیل کنند.

رشد نوآموز به مناسبت ماه مبارک رمضان شعری با عنوان «شب طلایی» و به مناسبت وفات حضرت خدیجه (س) «بوی عطر یاس» را منتشر کرده است. همچنین در بخش درس قصه که در آن مفاهیم کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم ابتدایی آسان‌ و کاربردی شده است، داستانی با عنوان «عید در عید» را منتشر شده است. این ‌درس قصه با استفاده از مفاهیم کتاب‌های درسی، به داستان دختری می‌پردازد که امسال به سن تکلیف رسیده و از مراسم لحظه تحویل سال نو در کنار خانواده و همچنین روزه گرفتن خود در ایام عید نوروز برای مخاطبان مجله می‌گوید.

دانش‌آموزان پایه‌‌های دوم و سوم ابتدایی در داستان «طوطی بانمک، آجیل بی‌نمک» درباره نحوه آماده‌سازی آجیل عید به یک کشف ساده می‌رسند. در بخشی از این داستان می‌خوانیم: «عید نوروز شده بود و ما در خانه بابا رحمان دور هم جمع شده بودیم. عمو رضا برای من و آرزو از شهر دو تا طوطی بامزه و کوچک آورده بود. طوطی‌ها داشتند تخمه آفتاب‌گردان می‌خوردند...»

در بخش سرگرمی هفتمین شماره از رشد نوآموز با عنوان «قهرمان‌های فروردین» نیز از دانش‌آموزان خواسته شده تا به مناسبت بیست‌ویکم فروردین، سالروز شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی؛ فرمانده قهرمانی که با همراهی فرماندهان دیگر در عملیات مرصاد ضربه سنگینی به گروهک منافقین وارد کردند، در یک بازی مهیج وارد عملیات مرصاد شوند و به فرماندهان ایران کمک کنند.

قصه «بازدید + بازی»، «اولین بهار فیل کوچولو» و... از دیگر مطالبی هستند که با نگاه ویژه به نوروز و ماه مبارک رمضان در هفتمین شماره از رشد نوآموز در فروردین 1402 منتشر شده‌اند.

 
 
رشد دانش‌آموز

رشد دانش‌آموز در آستانه بهار 1402 مطالب متنوعی در ارتباط با فرا رسیدن سال جدید و ماه مبارک رمضان منتشر کرده است. شعرها و داستان‌های مناسبتی در هفتمین شماره این مجله برای دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم منتشر شده است.

در بخش راه آسمان، به مناسبت پانزدهم ماه مبارک رمضان و مصادف با میلاد امام حسن (ع) داستان «ننه اقدس و مهمان‌های جوان» منتشر شده است. در بخشی از این داستان می‌خوانیم: «در زد. در که باز شد، چشم‌های ننه اقدس با دیدن او پر از اشک شد. خودش بود. یکی از همان سه جوانی که حرف‌هایش بوی عطر گل می‌داد. همان کسی که مردم مدینه می‌گفتند هر کس پیش او برود، دست خالی بر نمی‌گردد...»

رشد دانش‌آموز به مناسبت بیستم فروردین، روز فناوری هسته‌ای مطلب علمی با عنوان «ذره‌های نیرومند» منتشر کرده است. در این مطلب سیر دسترسی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز در کشور عزیزمان ایران و معرفی دانشمندان شهیدی که با نثار خونشان در راه پیشرفت و اعتلای ایران عزیزمان درس مقاومت و فداکاری دادند، برای دانش آموزان توضیح داده شده است.

«...ماه مبارک رمضان که نزدیک می‌شود، مردم خود را برای آن آماده می‌‌کنند. اما در گذشته‌‌های دور که رادیو و تلویزیون وجود نداشت، مردم مناطق مختلف ایران چگونه در ماه مبارک رمضان وقت اذان صبح، ظهر یا مغرب را می‌فهمیدند؟» مطلب «سحرخوانی» در هفتمین شماره از رشد دانش‌آموز، به بررسی این موضوع پرداخته است.

«...حتماً شما هم برای فرا رسیدن ماه مبارک رمضان لحظه‌شماری می‌کنید. البته همه ما می‌دانیم که در این ماه برنامه روزانه‌مان تغییر می‌کند. دلیلش هم مشخص است، چون به جای سه وعده، دو وعده غذا در طول روز می‌خوریم.  حالا با توجه به اینکه برنامه زندگی‌مان به مدت یک ماه تغذیه می‌کند، چگونه باید غذا بخوریم؟ استراحت و ورزش کنیم تا قوی و سالم و پر انرژی باقی بمانیم؟...» در مطلب «قوی و سالم در رمضان» رشد دانش‌آموز، راهکارهایی در این زمینه برای دانش‌آموزان ارائه کرده است.

در بخش مهارت‌های زندگی نیز رشد دانش‌آموز با مطلب «سال نو، فکر نو» با طرح این سؤال که برای سال آینده چه فکر تازه‌ای داری؟ فکرهای تازه و خلاقانه‌ای برای دانش‌آموزان مطرح کرده است تا آن‌ها نیز هم‌زمان با بازسازی طبیعت در بهار، به خلاقیت‌های جدیدی در زندگیشان برسند.

جدول «رمز فروردین» در بخش سرگرمی و «معجون افطاری» در بخش آشپزی نیز از دیگر مطالب مرتبط منتشر شده با ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در هفتمین شماره از رشد دانش‌آموز هستند.

 

نسخه چاپی ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

 


منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۱,۳۹۶
کد خبر : ۴,۱۶۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید