عکس رهبر جدید
دکتر حیدر تورانی
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۴۵
لطفاً کمی به اطرافتان نگاه کنید

آموزش خانواده‌ها از امور مهم و مؤثر در مدرسه‌هاست. مهم از این نظر که خانه و مدرسه دو بال پرواز به سوی کیفیت‌بخشی یادگیری و تغییر رفتار مطلوب در دانش‌آموزان هستند و مؤثر از این حیث که والدینِ صاحب فضیلت و دانش و آگاه به تعلیم‌وتربیت و عالم به این دو بال می‌توانند همیاران و هم‌فکران و همدلان خوبی برای مدرسه فرزندانشان باشند. یکی از راهبردهایی که می‌تواند مدرسه را در این مسیر رهنمون و راهگشا باشد، برگزاری دوره‌های آموزشی هدفمند و مسئله‌محور برای والدین در مدرسه است؛ دوره‌هایی که محتوای آموزشی آن با برنامه‌های تربیتی و آموزشی مدرسه، به‌ویژه مسائل و چالش‌های پیش‌روی آن، همسو باشند. به‌طور مثال، بی‌اعتمادی میان مدرسه و والدین یا نبود فهم مشترک از برنامه‌های مدرسه و خانواده و نیز بی‌میلی والدین در سرزدن به مدرسه فرزندانشان می‌تواند مشمول مسائل و چالش‌هایی شود که مدیریت و رهبری مدرسه می‌تواند به کمک اعضای انجمن اولیا و مربیان و رایزنی با آن‌‌ها، برای آن چاره‌اندیشی کند.

نداشتن فهم درست از چیستی آموزش مؤثر و هدفمند و مسئله‌محور برای والدین دانش‌آموزان، موجب هدررفت منابع و امکانات و فرصت‌سوزی می‌شود. معمولاً جلسات آموزش والدین با استادان و مدرسان نام‌آور و نام‌آشنا برگزار می‌شوند، ولی به خاطر نیازسنجی نادرست از والدین، نارضایتی و بی‌اعتمادی به نوع و شیوه آموزش بیشتر می‌شود. سخنران دعوت می‌شود و منابع هزینه می‌شوند، لکن حرف‌هایی زده می‌شود که مخاطب انتظار شنیدنش را دارد؛ حرف‌های قشنگ. از دیگر سو، نیازهای برخی از والدین و انتظاری که از آموزش خانواده دارند، با والدین پایه‌های دیگر متفاوت است و ضرورتی ندارد همه آن‌ها را یکجا به مدرسه دعوت کرد تا حرف‌های سخنران را به تساوی گوش کنند.

بنابراین، لازم است مدیران مدرسه آموزش خانواده‌ها را فرصتی طلایی برای مدرسه خود بدانند و با دریافت نیازهای فردفرد والدین در آموزش، و حتی سخنران و زمان و مکان آن، آموزش خانواده را به‌طور پیوسته در طیفی هدفمند سامان‌دهی کنند. در این صورت، شما می‌توانید آموزش‌های مؤثر و کارآمدی را برای والدین مدرسه‌تان سروسامان دهید. خیلی دور نروید. در همین نزدیکی‌های شما هستند معلمانی که می‌توانند سخنرانان بسیار خوبی برای آموزش خانواده باشند. همین‌طور والدینی هم هستند که قادرند در جلسات خانواده‌ها ابراز وجود و عقیده کنند.

پیشنهاد دیگری که می‌تواند در این راستا مفید باشد، برگزاری متفاوت جلسات آموزش خانواده است. شما مدیران مدرسه، هم مجبور نیستید و هم اختیار دارید به هر سبکی که مناسب می‌دانید جلسات آموزش خانواده را برگزار کنید. می‌توانید از سخنرانان واحد پرهیز و در کنار ایشان از دو معلم و یک ولی دانش‌آموز به‌عنوان اعضای میزگرد استفاده کنید. به‌طوری که پس از سخنران اصلی هم حرف‌هایش را نقد کنید و هم در تبیین و تحلیل نظرات ایشان اظهارنظر کنند. در پایان میزگرد می‌توانید به سؤالات تعدادی از والدین که به‌صورت شفاهی عرضه می‌شوند، پاسخ دهید. همچنین، شما می‌توانید از نقش‌آفرینی معلمان فرزندشان در کلاس درس و زحماتی که می‌کشند، فیلمی ارائه دهید. همین‌طور فعالیت‌های فرزندشان را در کلاس درس و کارگاه‌های علوم و کار و فناوری، اردوها، گروه‌های سرود و نمایش به تصویر بکشید و در پایان از والدین بخواهید نظر خویش را درباره آن به اشتراک بگذارند.

از این دست ابتکارات که بتوانید جلسات آموزش خانواده متفاوتی داشته باشید، آن‌هم به کمک فناوری‌های روز، بسیار زیاد خواهد بود. کافی است کمی بیشتر به اطرافتان نگاه کنید.

منبع: رشد مدیریت مدرسه؛ شماره ۵. بهمن ۱۴۰۱
تعداد بازدید : ۲,۲۱۳
کد خبر : ۴,۱۵۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید