عکس رهبر جدید
جزیره کار و فناوری در جغرافیای برنامه درسی
ششمین شماره از ماهنامه‌های عمومی بزرگسال رشد در اسفند ۱۴۰۱ منتشر شدند.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ششمین شماره از مجله‌‌های آموزشی و تربیتی رشد معلم، رشد مدیریت مدرسه، رشد آموزش ابتدایی و رشد فناوری آموزشی، از گروه ماهنامه‌های عمومی بزرگ‌سال منتشر شدند. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی این مجلات را به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری، در چارچوب اهداف نظام آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران تولید و منتشر می‌کند.

بخش‌هایی از هر مجله را با هم ببینیم:

 

رشد آموزش ابتدایی

رشد آموزش ابتدایی در ششمین شماره در اسفندماه 1401، مطلبی با عنوان «فکر کردن درباره فکر کردن» به قلم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی لطیفی منتشر کرده است. در این مقاله به چیستی تفکر، ابعاد آن و اصول و روش‌های پرورش تفکر در دانش‌آموزان پرداخته شده است. همچنین به پرسش‌هایی مانند تفکر چیست؟ چه انواعی دارد؟ و چه نقشی در وجود انسان ایفا می‌کند؟ پاسخ داده شده است.

 

 



 

رشد معلم

مجله رشد معلم، در اسفند‌ماه 1401 در حوزه هدایت تحصیلی و شغلی به موضوع «تحریفات شناختی معلمان در کلاس درس» پرداخته است. خطای شناختی یا تحریف شناختی به خطاهای ساختاریافته و خودکار فکر می‌گویند که نگرش و باور فرد را تحریف می‌کنند و روی ادراک، شناخت، استدلال و تصمیم‌گیری اثر منفی می‌گذارند. این خطاها هنگام پردازش و تفسیر اطلاعات رخ می‌دهند. تحریف شناختی نه تنها باعث سوگیری در مسائل ذهنی می‌شود، بلکه به ناکارآمدی رفتار نیز می‌انجامد. معلمان به دلیل کار سخت معلمی و ارتباط با کودکان ممکن است گرفتار تحریفات شناختی بشوند. در این مقاله به برخی از تحریفات شناختی پرداخته شده است و برای هر تحریف راهکاری ارائه شده است.

 



 

رشد مدیریت مدرسه

ششمین شماره از رشد مدیریت مدرسه در اسفند‌ماه 1401 در مطلبی با عنوان «چون پرده بر افتد» به بررسی مصداق‌هایی برای ظاهرسازی به عنوان الگوی رفتاری بعضی از مدیران پرداخته است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «ظاهرسازی رفتاری است که محدودیت مکانی و زمانی ندارد. با این همه می‌توان برای درک آن، هم به سراغ دلایل فرهنگی رفت و هم به تحلیل شخصیتی پرداخت. به عبارت دیگر علاوه بر آنکه در ظاهرسازی بن‌مایه‌های درونی و شخصی می‌توانند نقش داشته باشند، گاهی در بروز آن ارزش‌ها و عادت‌های فرهنگی نقش پررنگ‌تری دارند. ظاهرسازی از منظر ارزش‌های انسانی رفتاری نامناسب محسوب می‌شود اما وقتی از زاویه مدیریتی با آن مواجه می‌شویم می‌تواند رفتاری مخرب و خطرناک باشد...»

 



 

 
رشد فناوری آموزشی

حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری یکی از یازده حوزه تربیت و یادگیری در برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران است که با هدف کسب شایستگی‌ کارهای مورد نیاز زندگی و دنیای کار طراحی و تدوین شده است. مجله رشد فناوری آموزشی در اسفندماه 1401 در خصوص جایگاه تربیت فناورانه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ضرورت نگارش کتاب‌های کار و فناوری و آنچه دبیر کار و فناوری باید بداند پرونده ویژه‌ای با عنوان «کار و فناوری» منتشر کرده است.

در مقدمه این پرونده می‌خوانیم: «رهبر انقلاب اسلامی می‌فرمایند کارآفرینی نوعی عبادت و ارزش‌آفرینی است و ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد (16 شهریور 1389). بر همین اساس، در سیاست‌های کلی اشتغال ترویج، تقویت فرهنگ کار، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی به عنوان ارزش اسلامی و آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد، متناسب با نیازهای بازار کار و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور تأکید شده است...»



نسخه‌های چاپی ماهنامه‌های عمومی بزرگ‌سال رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسند. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

 


منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۱,۸۹۴
کد خبر : ۴,۱۴۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید