عکس رهبر جدید
بزرگ‌ترین انتظارها، فعالیت‌های بزرگ می‌خواهد
ششمین شماره از ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد دوره متوسطه، با نگاه ویژه به اعیاد شعبانیه و روز درختکاری منتشر شدند.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ماهنامه‌های آموزشی و تربیتی رشد نوجوان، رشد جوان، رشد هنرجو و رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه، از گروه ماهنامه‌های ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه، که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آن‌ها را به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری، در چارچوب اهداف نظام آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران تولید و منتشر می‌کند، در ششمین شماره از سال تحصیلی جاری، که در اسفند‌ماه به دست مخاطبانشان رسیده‌اند، مطالبی را با نگاه ویژه به اعیاد شعبانیه و روز درختکاری چاپ و منتشر کردند. بخش‌هایی از هر مجله را با هم ببینیم:
 

رشد نوجوان

در اسفند‌ماه 1401، علی‌اصغر جعفریان، سردبیر رشد نوجوان، در ابتدایی‌ترین صفحه این مجله، با مخاطبان نوجوان خود، درباره «قول و قرار» با نوجوانان سخن می‌گوید. وی در این نوشتار با اشاره به میلاد حضرت مهدی (عج) به قول‌هایی که سال گذشته بین خود و امام حاضر گذاشته اشاره می‌کند و از تلاش‌های خود برای عمل به این قول‌ها می‌گوید.

در راه سبز نوجوان دلنوشته‌ای با عنوان «تو که بیایی» برای حضرت مهدی (عج) منتشر شده است: «نمی‌دانم با تو چگونه سخن بگویم و نمی‌توانم آنچه را در دل دارن بر زبان بیاورم. نام مقدست را که می‌شنوم به احترامت از جا بر می‌خیزم...»

رشد نوجوان در بخش «زمین پاک» مطلبی با عنوان «یک درخت، یک زمین» را برای آشنایی نوجوانان با روز درختکاری منتشر کرده است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «برای اینکه شهری زیبا، کشوری دوست‌داشتنی با مردمانی سالم و سیاره‌ای پاکیزه داشته باشید نیاز دارید که تا حد امکان، آلودگی‌ها را از سطح زمین پاک کنید. اما این کار تنها به معنی جمع کردن زباله‌ها نیست. قطعاً همه این کار را بلد هستید. ببینیم چگونه می‌توانید به زمین کمک بیشتری بکنید...».

وجود الگوهایی مناسب در زندگی هر فرد تأثیر به سزایی در رشد روحی و روانی او دارد. شهدا از بهترین الگوهایی هستند که می‌توان در زندگی از راه و منش آن‌ها استفاده کرد. رشد نوجوان در مطلب «فرمانده من»، داستان کوتاهی از زندگی شهید مهدی باکری منتشر کرده است. در بخشی از این مطلب با عنوان «سردار جزیره مجنون» می‌خوانیم: «شهید مهندس مهدی باکری در 30 فروردین 1333 در میاندوآب استان آذربایجان غربی و در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. او و دوستانش نقش مهمی در برپایی تظاهرات شهر تبریز در 15 خرداد 1354 داشتند. همان زمان وی توسط ساواک شناسایی شد...»

 

 

رشد جوان

زهرا باقری در بخش سخن سردبیر در پنجمین شماره از مجله رشد جوان در سال تحصیلی 1401، که ویژه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه منتشر می‌شود، به موضوع روز درختکاری پرداخته است. باقری در این مطلب به مخاطبان مجله رشد جوان می‌گوید: «روز درختکاری بهانه خوبی است که توی حیاط کوچکان چند نهال بکارم... امید دارم که نهال‌های من درخت‌های پربار و تنومندی بشوند؛ مثل درخت توت خانه مادربزرگ...»

در سفر زندگی رشد جوان، محمدرضا سنگری در مطلبی با عنوان «گفت‌وگو با خود» از فلسفه صبر در رفتار حضرت قاسم (ع) در کربلا می‌گوید: «جوانی به میدان آمده است. پیش چشم عمویش حسین (ع) می‌جنگد. آن‌قدر با اشتیاق به میدان آمده است که خنده از لبانش گم نمی‌شود...»

رشد جوان در مطلب «فقط پنج دقیقه فرصت تفکر» به زندگی اتسوکو هوشینو، بانوی ژاپنی ره‌یافته به اسلام پرداخته است. خانم هوشینو از خانواده‌ای بودایی بود که مراسم دینی‌شان را در معبد برگزار می‌کنند. وی درباره نحوه تشرف به دین اسلام چنین می‌گوید: «برج‌ها دوقلو را که زدند، من کنجکاو شدم بدان اسلام چه دارد که اینقدر پیرامون آن سیاه‌نمایی می‌کنند. مگر این دین از چه چیزی سخن می‌‌گوید که این همه می‌کوشند صدای آن را خفه کنند؟!!...»

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

رشد هنرجو

مهدی عبدالملکی، سردبیر رشد هنرجو، در بخش یادداشت سردبیر مجله اسفند ‌ماه 1401، با مخاطب خود چنین سخن می‌گوید: «سوار بر ماشین زمان ذهنتان شده‌اید و زمان را به بیست سال بعد می برید. می‌خواهید ببینید چه اتفاقی افتاده و چه چیزی تغییر کرده است. خودتان را در بیست سال بعد تصور کنید. چه تصویری از خود می بینید؟...» او در ادامه یادداشت خود، به لزوم تلاش در زندگی اشاره می‌کند و از جوانان می‌خواهد برای آینده جامعه خود تلاش کنند.                        

در این شماره از ماهنامه رشد هنرجو، در بخش «مهارت زندگی»، مطلبی با عنوان «به ساعت زل نزن!» منتشر شده است. این مطلب به موضوع انتظار در ادیان الهی پرداخته است. در بخشی از این نوشته می‌خوانیم: «ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که مشکلات زیادی در آن هست. در دنیا ظلم و ظالم هست و بی‌عدالتی وجود دارد. چه کسی قرار است این اوضاع را سر و سامان دهد؟ بیراه نگفته‌ایم اگر ادعا کنیم بزرگ‌ترین چشم‌انتظاری همه ما، منتظر بودن برای یک منجی است...» نویسنده در این مطلب به مخاطبان می‌گوید: بزرگ‌ترین انتظار، بزرگ‌ترین فعالیت را می‌طلبد.

 

 

رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه

«ریاضیات را ابزار قدرتمندی برای ارتقای ذهنی و ابراز نظرات با پشتوانه علمی و تحلیل مسائل می‌شناسد و تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آن را در زندگی و کار خود به خوبی حس می‌کند. ذهنی منظم دارد، اهل برنامه‌ریزی، محاسبه و دقت است و با تسلطی که بر دانش دارد همچنان در حال آموختن است...» این بخشی از مقدمه گفت‌وگو با امیر احمدی، مخاطب دیروز مجله رشد ریاضی برهان است. این گفت‌وگو با عنوان «لذت کشتی روی تشک ریاضیات» در رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه در شماره اسفند‌ماه 1401 منتشر شده است.

 

 


 
نسخه‌های چاپی ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسند. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

 


منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۱,۵۳۳
کد خبر : ۴,۱۴۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید