عکس رهبر جدید
نگاه پژوهش‌محور و کیفی با تفویض جشنواره ملی کتاب رشد به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
نشست تجربه‌خوانی جشنواره ملی کتاب رشد با حضور دبیران ادوار جشنواره ملی کتاب رشد برگزار شد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، نشست تجربه‌خوانی جشنواره ملی کتاب رشد روز یکشنبه 18 دی ماه 1401 در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر محمدرضا شکرریز، دبیر این نشست برگزاری چنین جلساتی ‌را برای ارتقای کیفیت جشنواره کتاب رشد بسیار مفید خواند و گفت: اهمیت این جشنواره بر کسی پوشیده نیست اما برای تسخیر حوزه علم و فناوری باید ابزار آن یعنی کتاب را مورد توجه قرار دهیم و به هر میزان که فرهنگ کتابخوانی را ارتقا دهیم این مهم محقق خواهد شد.

دبیر نشست تجربه‌خوانی جشنواره ملی کتاب رشد با تأکید بر اینکه کتاب خواندن باید در سبد هزینه‌های خانواده‌ها جا داشته باشد، افزود: جشنواره ملی کتاب رشد بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است. معلمان باید به دانش‌آموزان یادآوری کنند که مطالعات دنیای مجازی جایگزین مطالعه کتاب نخواهد شد. برگزاری هر چه بهتر این جشنواره‌ نقطه امیدی برای عرصه تعلیم و تربیت کشور است و مردمی‌سازی این جشنواره‌ اثربخشی آن را بالاتر خواهد برد.


دکتر ابوذر حسام‌پور، معاون سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی دفتر انتشارات و فناوری‌ آموزشی در این جلسه جایگاه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را در برگزاری جشنواره ملی کتاب رشد مورد تأکید قرار داد و گفت: تفویض این جشنواره به سازمان پژوهش با توجه به رسالت این سازمان منظر متفاوتی را رقم می‌زند و نگاه پژوهش‌محور و کیفی را در برگزاری جشنواره مورد توجه قرار می‌دهد.


دکتر محمدحسن شاهنگی، دبیر نشست‌های علمی بیستمین جشنواره ملی کتاب رشد نیز در این نشست با اشاره به بخش‌های مردمی در دیگر جشنواره‌ها، توجه به ذائقه مخاطب را بسیار مهم دانست و گفت: شناسایی ذائقه مخاطبان از نگاه خودشان کمک شایانی به ذی‌نفعان عرصه نشر کودک و نوجوان در کشف سلیقه مخاطبان خواهد داشت.
 

فریبا کیا، قائم‌مقام دبیر ادوار گذشته جشنواره ملی کتاب رشد در این نشست به فرمایشات رهبر حکیم انقلاب اسلامی در خصوص کتاب خوب اشاره کرد و برگزاری این نشست‌ها را برای بهبود روند اجرایی جشنواره مؤثر دانست. وی با اشاره به برگزاری اولین جشنواره کتاب رشد در سال 1379 افزود: جشنواره ملی کتاب رشد محرکی برای سامان‌دهی کتاب‌های آموزشی از طریق ترغیب ناشران غیر دولتی به تولید محصولات همسو با اهداف نظام تعلیم و تربیت است.

کیا با بیان اینکه در دوره‌های اول جشنواره تعداد کمی از ناشران در این فرآیند مشارکت داشتند، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ناشران با این جشنواره آشنا شدند و مشارکت‌ها افزایش یافت. وی افزود: روال کار در 10 دوره اول جشنواره به این شکل بود که در زمان مشخصی از سال با اعلام فراخوان جشنواره از ناشران دعوت می‌شد تا کتاب‌های خود را برای دبیرخانه ارسال کنند و در همان زمان ارزیابی‌ها صورت می‌گرفت. از جشنواره دهم به بعد با ایجاد زیرساخت‌های فناورانه، امکان ارزیابی برای همه کتاب‌ها در طول سال فراهم شد و همه کتاب‌ها در جشنواره مشارکت داده شدند. از آن زمان تاکنون جشنواره یک رویداد دفعی نیست و در طی سال جریان دارد.

این کارشناس علوم تربیتی همچنین تصریح کرد: با افزایش مشارکت ناشران امروزه دیگر فقط کتاب‌های دارای درجه‌بندی یک و دو در فرآیندهای جشنواره کتاب رشد مورد داوری قرار می‌گیرند.

معاون اسبق ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی با بیان اینکه این جشنواره فرصتی برای شناسایی ضعف‌ها و قوت‌های سامان‌دهی محتوا در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است، اظهار داشت: توانمندی‌های کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در جشنواره کتاب رشد آشکار می‌شود. همچنین مشارکت کارشناسان بیرون از سازمان با جشنواره  افق‌های جدیدی را برای ارتقای فعالیت‌های سامان‌دهی باز می‌کند و چنین نشست‌هایی  موجب شناسایی نقاط ضعف جشنواره می‌شود.

کیا با تأکید بر اهمیت بیانیه‌های گروه‌های داوری گفت: بسیاری از نیازهای عرصه تعلیم و تربیت کشور و بازار کتاب توسط این بیانیه‌ها قابل ارزیابی هستند. همچنین سیاست‌های جدید وزارت آموزش و پرورش می‌تواند به‌عنوان محورهای اصلی جشنواره در دسته‌بندی کتاب‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: اطلاع‌رسانی در خصوص این جشنواره در شناساندن آن به ذی‌نفعان حوزه کتاب کودک و به‌طور خاص ناشران آموزشی و ناشران کودک و نوجوان اهمیت زیادی دارد. در ایام جشنواره باید معلمان و دانش‌آموزان را به کتاب خوب حساس کنیم. معلمان به‌عنوان مهم‌ترین مرجع برای دانش‌آموزان باید آگاهی و مشارکت جدی در بخش‌های مختلف جشنواره داشته باشند.

تقدیر از معلمان مؤلف، اعلام تعداد داوران معلم،‌ برگزاری نشست‌هایی با حضور معلمان، معرفی استانداردها برای معلم‌هایی که در این خصوص اقدام داشته‌اند در ارزشیابی و ارتقای معلمان، برخی از پیشنهادهای کیا برای افزایش مشارکت فرهنگیان بود.

 
دکتر کیومرث جهانگردی دبیر جشنواره ملی کتاب رشد در دوره هجدهم و نوزدهم با اشاره به هدف این نشست در ارتقای فعالیت‌های جشنواره اظهار داشت: جشنواره ملی کتاب رشد باید به لحاظ تخصصی با دیگر جشنواره‌های حوزه کتاب تفاوت داشته باشد. چون در این جشنواره علاوه بر محتوا دو مؤلفه روش ارائه در آموزش و تربیت و همچنین ارزشیابی، نقش بی‌بدیلی دارند و مؤلف، مترجم و ناشر با این مؤلفه‌ها توسعه پیام خود در آثار بعدی را تنظیم می‌کنند.

دبیر سابق جشنواره ملی کتاب رشد اهمیت تألیف را بسیار بالا دانست و گفت: کتاب‌های ترجمه می‌توانند صرفاً در بخش کتاب‌های تقدیری در جشنواره حضور یابند.

جهانگردی همچنین تغییر مدیریت را مهم‌ترین عامل کاهش تعداد کتاب‌های جشنواره رشد دانست و گفت: استمرار مدیریت در بخش سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی از شاخص‌های بسیار مهم است.

وی ادامه داد: بسته‌های تشویقی برای مؤلفان و مصنفان بسیار مهم و راهگشا خواهد بود و مناسب بودن مبلغ پاداش به کتاب برگزیده می‌تواند سهمی در تشویق مؤلفان در تولید آثار اثربخش داشته باشد. البته انگیزه ناشران و نویسندگان قطعاً متفاوت از انگیزه‌های مادی است.
 

فاطمه طارمی، مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این جلسه با بیان اینکه مودت بین کانون پرورش و آموزش و پرورش هر روز بیشتر می‌شود گفت: انتظار داریم خروجی داوری‌های جشنواره ملی کتاب رشد و نیازسنجی‌ها به ناشران ارائه شود. به‌عنوان مثال اگر انتشارات کانون این استانداردها را بداند، تولیدات خود را مطابق آن برنامه‌ریزی خواهد کرد.

 
در ادامه، شرکت‌کنندگان در این جلسه سؤالات و پیشنهادات خود را مطرح نمودند و مدعوین به سؤالات مطرح شده پاسخ دادند.

 

نشست تجربه‌خوانی جشنواره ملی کتاب رشد

 

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۳۰۹
کد خبر : ۴,۱۰۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید