عکس رهبر جدید
۱۳ دی ۱۴۰۱ ۱۵:۵۷
سربازترین سردار
چهارمین شماره از ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد دوره متوسطه، با نگاه ویژه به سالگرد شهادت قهرمان ملت ایران، حاج‌قاسم سلیمانی، منتشر شدند.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، ماهنامه‌های آموزشی و تربیتی رشد نوجوان، رشد جوان، رشد هنرجو و رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه، از گروه ماهنامه‌های ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه، که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آن‌ها را به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری، در چارچوب اهداف نظام آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران تولید و منتشر می‌کند، در چهارمین شماره از سال تحصیلی جاری، که در دی‌ماه به دست مخاطبانشان رسیده‌اند، مطالبی را با نگاه ویژه به سالگرد شهادت سیدالشهدای مدافعان حرم، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، در کنار دیگر حوادث تاریخی و مهم تاریخ انقلاب اسلامی، و مزین به نام این سردار رشید اسلام، چاپ و منتشر کردند. بخش‌هایی از هر مجله را با هم ببینیم:

 

رشد نوجوان

• سربازترین سردار

در دی‌ماه 1401، علی‌اصغر جعفریان، سردبیر رشد نوجوان، در ابتدایی‌ترین صفحه مجله، با مخاطبان نوجوان خود، درباره قهرمان واقعی ملت شریف ایران سخن می‌گوید. او صادقانه از قهرمانان پوشالی معرفی‌شده در صنعت سینما می‌گوید که هرکدام نقابی بر چهره داشته‌اند و با لباس‌های عجیب، فضایی ماورایی از قدرت را به نمایش گذاشته‌اند؛ فضایی زاییده ذهن و تخیل نویسندگان. و به‌جای نشان‌دادن راه درست و سعادت بشری، با ایجاد ترس و واهمه در دل مخاطب، الگوسازی کرده‌اند. وی پس از بیان ماهیت واقعی آن قهرمانان پوشالی، قهرمانان واقعی را معرفی می‌کند و آنان را شخصیت‌هایی برمی‌شمارد که با تمام وجودشان و جانانه، از ارزش‌های انسانی و دینی، و از وطن و مردمشان، دفاع کرده‌اند. ایشان همان‌هایی هستند که همواره در دل مردم جا دارند، راه سعادت ابدی را به آدمیان نشان داده‌اند و الگویی واقعی برای نسل‌های آینده خواهند بود.

جعفریان در این نوشته معتقد است، نوجوانان دهه‌های هشتاد و نود خیلی خوش‌شانس بوده‌اند که در دوران نوجوانی‌شان یکی از ابرقهرمانان واقعی را با چشمان خود دیده و درک کرده‌اند؛ قهرمانی که لباسش به رنگ خاک بود و همیشه به جای نقاب، لبخند و معصومیت ساده‌ای بر لبانش نقش بسته بود.

در صفحه 14 همین مجله نیز یادداشتی با عنوان «سربازترین سردار» به قلم اصغر فکور منتشر شده است. نویسنده، در این یادداشت، مخاطب خود را تنبّه می‌دهد که در قرن حاضر و در عصر انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و در سایه‌سار مکتب اسلام ناب، قهرمان‌هایی تربیت می‌شوند که می‌توانند با ازخودگذشتگی بی‌نظیرشان، برای رهایی ستمدیدگان از چنگال ظلم و استکبار تلاش کنند. در این یادداشت، خلاصه‌ای از زندگی‌نامه سراسر جهاد و تلاش شهید عزیز، سردار حاج قاسم سلیمانی، نیز بیان شده است. او خود خواسته بود بر سنگ مزارش هیچ‌یک از عنوان‌های نظامی که به افتخاراتش اشاره داشت، ثبت نشود و تنها به ثبت عنوان «سرباز» بسنده شود تا بدین‌وسیله به همگان نشان داده شود، مسیر سعادت بشری از شاهراه سربازی برای اسلام و ولی امر مسلمین جهان می‌گذرد.

این مجله در بخش مناسبت‌های دی‌ماه، غم بزرگ شهادت سردار و جای خالی او را یادآوری کرده است. اثرگذاری او و سبک زندگی‌اش در داخل کشور و خارج از مرزها، به ویژه در منطقه، موجب شد که استکبار جهانی، که در رأس آن آمریکای جنایتکار قرار دارد، به فکر حذف فیزیکی این فرمانده انقلابی بیفتد و گمان کند با حذف او راه او نیز بسته خواهد شد؛ غافل از اینکه شهید بعد از شهادت بسط ید می‌یابد و مکتب او نه تنها در کشور ایران اسلامی، بلکه در همه دنیا فراگیر خواهد شد.

در بخش «بیشتر بخوانیم» این مجله، کتاب «خاطراتی کوتاه از زندگی سردار شهید سلیمانی» معرفی شده است. این کتاب درباره زندگی حاج قاسم سلیمانی و خاطرات به‌جا‌مانده از وی است. آشنایی با زندگی این قهرمان بزرگ ملت ایران، برای نوجوانانی که به معرفی الگوهای شایسته نیاز دارند، لازم و ضروری است و این مهم با مطالعه زندگی قهرمان‌های واقعی حاصل می‌شود.

یکی از تصویرگران خوش‌ذوق این نشریه، در پشت جلد این شماره از مجله نوجوان، سردار بزرگ اسلام را در حالی ‌که تعدادی از نوجوانان را در آغوش پدرانه خود می‌فشارد، به تصویر کشیده است. در کنار این تصویر، سردبیر مجله، مخاطب خود را به پویش رمزینه‌ای دعوت می‌کند که محتوای آن سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت پرداختن به مکتب سلیمانی است و در دیدار با اعضای خانواده این شهید سرافراز ایراد شده‌اند.

 

رشد جوان

• نامه‌ای به فرزندانم

چهارمین شماره از مجله رشد جوان در سال تحصیلی 1401، که ویژه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه تولید و منتشر می‌شود، در بخش چراغ راه، مطلبی با عنوان نامه‌ای به فرزندانم منتشر کرده است. این نامه یکی از آخرین نامه‌های شهید قاسم سلیمانی به فرزندش است. شهید سلیمانی در این نامه، هم از چگونگی انتخاب هدف و راه زندگی خودش می‌گوید، هم محبت شدید خود به خانواده را بازگو می‌کند و هم شدت علاقه‌اش به محرومان را نشان می‌دهد. بدون شک شهادت تنها درجه‌ای بود که سردار حاج قاسم سلیمانی لیاقت و شایستگی آن را داشت؛ انسانی که حتی نامش هم لرزه به جان دشمن می‌انداخت. شهادت، او را در ذهن و قلب انسان‌های آزاده جاودانه کرد و این فرمانده غیور را به یکی از چهره‌های شاخص در جهان تبدیل کرد. سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، معاون حشد‌الشعبی، بامداد جمعه 13 دی ماه 1398 در حمله موشکی بالگردهای آمریکایی به دو خودرو در اطراف فرودگاه بغداد، به شهادت رسیدند.

این نشریه در بخش معرفی کتاب، مجموعه پنج جلدی «قهرمان من» را به مخاطبان خود معرفی کرده است. این مجموعه شامل پنج کتاب کوچک و مصور از زندگی انسان‌هایی است که می‌توانند چراغ راه زندگی نسل نوجوان و جوان ما باشند. پنج‌ جلد این مجموعه عبارت‌اند از: «علی لندی» (شهید علی لندی که از نسل امروز و از متولدان دهه هشتاد است)؛ «داداش ابراهیم» (شهید ابراهیم هادی که از قهرمانان مخلص و بی‌ادعای دفاع مقدس است)؛ «آقا معلم» (علامه شهید مرتضی مطهری که از متفکران انقلاب اسلامی بعد از امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای است)؛ «آقا محسن» (شهید محسن حججی که از نسل دهه هفتاد و از خیل شهدای مدافع حرم است)؛ «عمو قاسم» (سردار بزرگ شهید حاج قاسم سلیمانی).

 این مجموعه پنج‌جلدی به نسل امروز می‌آموزد که در انقلاب اسلامی قهرمانان بزرگی تربیت شده و می‌شوند و نوجوان و جوان ما نیز با الگوگیری از ایشان می‌تواند قهرمانی تاریخ‌ساز شود.

 

رشد هنرجو

• قهرمان

مهدی عبدالملکی، سردبیر رشد هنرجو، به مناسبت سالگرد شهادت سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی، در یادداشت سردبیر مجله دی‌ماه 1401، با مخاطب خود چنین سخن می‌گوید: «همه قهرمان می‌خواهند؛ قهرمانی که از دل پلیدی‌ها عبور کند و خوبی‌ها را رقم بزند؛ کسی که برای کشور و مردمش فداکاری کند و از جان مایه بگذارد؛ کسی که تکلیفش با زندگی معلوم باشد، بداند از آن چه می‌خواهد و سردرگم نباشد. کسی که در همان جایی که هست، بهترین کارها را بکند تا بیشترین خدمت را انجام دهد. کسی که برای خدا تلاش و با او معامله کند، توان و وقت و دار و ندارش را به خدا عرضه کند و در مقابل از خدا عاقبت به خیری بگیرد...». او در ادامه یادداشت خود، به حق‌مداری و واقعی‌بودنِ قهرمان اشاره می‌کند که دو ویژگی جدانشدنی از قهرمانان واقعی هستند. سردبیر خوش‌ذوق رشد هنرجو، از مخاطب جوان و هنرجوی خود می‌خواهد زندگی‌نامه و وصیت‌نامه شهید سلیمانی و زندگی‌نامه شهید کاظمی آشتیانی را زیاد بخوانند تا ببینند قهرمان‌ها چگونه قهرمان شدند.

در این شماره از ماهنامه رشد هنرجو، در بخش «قهرمان»، دل‌نوشته‌ای با عنوان «قهرمان ما» به قلم کاوه مالمیر منتشر شده است. در بخشی از این نوشته می‌خوانیم: «چه می‌شود که ما گاهی فراموش می‌کنیم؟ فراموش می‌کنیم خون دل‌هایی را که برایمان خوردی و شب‌هایی را که تا صبح بیدار بودی تا ما آرام بخوابیم! فراموش می‌کنیم تلاش‌هایی را که کردی و رنج‌هایی را که کشیدی! سردار عزیزم، تو مصداق بارز شجاعت بودی؛ آنجا که با اقتدار بر سر کدخدا فریاد زدی و هیمنه پوشالی‌شان را شکستی و گفتی: «ترامپ قمارباز، من حریف تو هستم! نیروی قدس حریف شماست!» تو توانستی حریم حرم را از مقصود شوم پلیدان زمان نگه داری. تو توانستی اتحاد شیعه و سنی را در مقابل ظلم دشمنان اسلام تقویت کنی. تو توانستی حلقه مقاومت کشورهای اسلامی را در برابر غده سرطانی اسرائیل تشکیل دهی و آشوب منطقه را آرام کنی. تو توانستی دل‌های ما را به هم نزدیک و اتحاد را برایمان زنده کنی.»

این شماره از مجله، در صفحه تقویم دی‌ماه نیز به نقش بی‌بدیل شهید حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با جبهه کفر در منطقه اشاره کرده است و یادآوری می‌کند، روز شهادت سردار دل‌ها، به پیشنهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز جهانی مقاومت نام گرفته است.

یکی از تصویرگران مجله رشد هنرجو در این شماره، در صفحه‌های روی جلد و پشت جلد، که در حوزه نشریات همواره از صفحه‌های مهم و اثرگذار شمرده می‌شوند، چهره سردار سلیمانی را تصویرگری کرده است، در حالی که در سایه‌سار ولایت، عَلَم انقلاب را بر دوش دارد و تحت امر ولی خود حرکت می‌کند. همچنین، مخاطب خود را به پویش رمزینه‌ای دعوت می‌کند که برش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره این شهید والامقام در آن تدوین شده‌اند.

 

رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه

رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه در شماره دی‌ماه 1401 خود، به‌مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی، پشت جلد را به تصویری از این شهید عزیز اختصاص داده و مخاطبان را به پویش رمزینه‌ای در خصوص منش و کنش این قهرمان بزرگ ملت ایران دعوت کرده است.

 
نسخه‌های چاپی ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسند. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.


منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۶۵۷
کد خبر : ۴,۱۰۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید