عکس رهبر جدید
۷ دی ۱۴۰۱ ۱۵:۱۹
دوستت دارم مثل بابا
چهارمین شماره از ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد دوره ابتدایی با نگاه ویژه به سالگرد شهادت سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی منتشر شدند.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، ماهنامه‌های آموزشی و تربیتی رشد کودک، رشد نوآموز و رشد دانش‌آموز از گروه ویژه دانش‌آموزان دوره ابتدایی، که به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تولید و منتشر می‌شوند، در شماره چهارم از سال تحصیلی جاری، که در دی‌ماه به دست مخاطبان خود رسیده است، این ماه با سالگرد شهادت سیدالشهدای مدافعان حرم، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، در کنار حوادث تاریخی و مهم دیگر در تاریخ انقلاب اسلامی، و مزیّن‌شدن این ماه با نام این سردار رشید اسلام، مطالب ویژه‌ای در مجلات دانش‌آموزی رشد، با این موضوع چاپ و منتشر گردید.

 

رشد کودک

• دوستت دارم مثل بابا

ماهنامه رشد کودک در دی 1401 و به مناسبت سالگرد شهادت سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی برای کودکان پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی مطالبی مزیّن به نام این شهید والامقام منتشر کرده است. روی جلد چهارمین شماره از رشد کودک، تصویرگری سردار دل‌ها، شهید حاج‌قاسم سلیمانی به چشم می‌خورد. تصویر توسّط یک کودک، که این شهید بزرگوار را در کنار پدر شهیدش ترسیم کرده و در دلتنگی خوابش برده است، دل هر بیننده‌ای را با خود همراه می‌سازد.

همچنین در بخش آدم خوب‌ها، داستانی با عنوان «دوستت دارم مثل بابا» به قلم فاطمه ابراهیمی منتشر شده است. داستان این قصه روایتی واقعی از فرزند شهید مدافع حرم، محمدحسین بواس است که در اسفند 1397 در مصلای شهر بابل، این فرزند شهید به سمت سردار دل‌ها رفته و شاخه گلی را به او تقدیم می‌کند. سردار با رأفتی که از نگاه دوربین‌ها نیز مخفی نمی‌ماند، گل را گرفته و پس از اتمام نماز، آغوش پدرانه‌اش را برای کودکی که محبّت او را مأمن یافته است، در ادامة همان بندگی معبود می‌گشاید.

در بخش بخوان و بساز نیز، کودکان ابتدا با توجه به حروف الفبای فارسی که تا دی‌ماه خوانده‌اند، متنی با موضوع سردار دل‌ها می‌خوانند. در ادامه بچه‌ها ابتدا با نشان‌های نظامی از جمله نشان ذوالفقار آشنا می‌شوند و سپس از آن‌ها خواسته می‌شود که با استفاده از اشکال هندسی، یک نشان نظامی درست کنند و در بخشی که برایشان مشخص شده است آن را بچسبانند. با توجه به اینکه اولین چیزی که توجه کودکان پیش‌دبستانی و پایه اول دبستان را که در ابتدای مسیر فراگیری مهارت خواندن قرار دارند، جلب می‌کند تصویر است، در مجله یکی از مراحل اولیه فرایند خواندن، نیز تصویرخوانی در نظر گرفته شده است. ازاین‌رو، در این مجله از تصاویر برای انتقال مفاهیم بهره بیشتری برده می‌شود، تا کودکان قبل از خواندن متن توسط والدین، در توجه و خوانش تصاویر مشارکت داشته باشند و با اشتیاق بیشتری متن را دنبال کنند.

  
دوستت دارم مثل بابا

 

 

رشد نوآموز

• نگران آهوها

در دی‌ماه 1401 تصاویری از سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی روی جلد رشد نوآموز منتشر شده است، که نشان می‌دهد این قهرمان ملّت ایران، در دل نوآموزان جای دارد و در همه مناسبت‌های دینی و ملّی، یاد و خاطره کسانی که برای امنیت‌شان جنگیده و جان خود را فدا کرده‌اند، هرگز فراموش نمی‌کنند.

در بخش مشاهیر این مجله، خاطره‌ای از یکی از هم‌رزمان سردار سلیمانی به قلم محمدرضا رشیدی با عنوان «نگران آهوها» به رشته تحریر درآمده است. در بخشی از این روایت آمده است: «در یکی از روزهای سرد زمستان، سردار سلیمانی از عراق تماس گرفت. صدای تیراندازی می‌آمد و شرایط جنگی بود. گفت شنیده‌ام در تهران برف سنگینی آمده است...». با ذکر این خاطره، بخشی از سبک زندگی این سردار بزرگ اسلام به مخاطبان این مجله که در سنین الگویابی هستند، یادآوری می‌شود که می‌توان در شرایط سخت جنگی در برابر دشمنان، دلی پرمحبّت نسبت به مخلوقات خداوند داشته و به دعای خیر آن‌ها امیدوار بود. مخاطبان رشد نوآموز این مطلب خواندنی را در صفحه 24 این شماره از مجله می‌خوانند.

«کرمان، شهر سردار» عنوان مطلبی است که در بخش من کشورم را دوست دارم منتشر شده است. در این مطلب شهر کرمان که زادگاه شهید سلیمانی است، برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم ابتدایی معرّفی می‌شود. در بخش معرّفی کتاب، کتاب «من یک حاج قاسمم» معرّفی شده است تا دانش‌آموزان با این قهرمان بزرگ بیشتر آشنا شوند. در بخش سرگرمی چهارمین شماره از رشد نوآموز، نیز از دانش‌آموزان خواسته شده تا از طریق یک مارپیچ (ماز) به یاران حاج قاسم برسند که ایشان می‌خواهد با یارانش شهر اربیل را از محاصره نیروهای داعشی رهایی بخشد. خط سیر محتوایی موجود، حول محور این سردار سپاه اسلام، در این شماره از مجله، به خوبی دیده می‌شود.

 

 

نگران آهوها

 
 

 


 

رشد دانش‌آموز

• وقتی او هست

در آستانه سومین سالگرد شهید عزیز سردار سلیمانی تصویری روی جلد رشد دانش‌آموز منتشر شده است، که کودکان، حاج قاسم را مانند پدر، در بر گرفته و با رأفت در نگاه، به وجودش افتخار کرده و قدردانش هستند.

محمدرضا رشیدی در مطلب در نگاه دشمنان، جملاتی را از زبان دشمنان اصلی شهید سلیمانی نقل کرده است، که برشی از آن را از نظر می‌گذرانیم: «در طول تاریخ، بین نیروهای حق و باطل جنگ‌های زیادی در گرفته است. در بیشتر آن‌ها فرماندهان جبهه باطل از فرماندهان جبه‌های حق متنفّر بودند و سعی می‌کردند در حرف‌هایشان افراد جبهه حق را شرور و با صفت‌های بد معرّفی کنند. آن‌ها می‌خواستند به دروغ، خود را حق جلوه بدهند و علّت جنگ را برای سربازان خود توجیه کنند. اما در مورد سردار شهید حاج‌ قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران ماجرا متفاوت است. دشمنان ایران اسلامی که او را ناجوانمردانه شهید کردند، سخنان متفاوتی درباره او گفته‌اند...»

همچنین دانش‌آموزان پایه‌‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی در چهارمین شماره از رشد دانش‌آموز، که در دی‌ماه 1401 تقدیم نگاهشان شده است، چهار خاطره کوتاه از سردار دل‌ها، شهید سلیمانی با عنوان «وقتی او هست»، «دعای آهوها»، «گره‌گشایی»، و «مثل یک پدر» را می‌خوانند، و با بخشی از ویژگی‌های شخصیتی ایشان که مکتبش می‌تواند الگوی مناسبی برای نسل امروز باشد، آشنا می‌شوند.

 
داستان

 

 

نسخه چاپی ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 


تعداد بازدید : ۱,۱۵۴
کد خبر : ۴,۱۰۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید