عکس رهبر جدید
ساحت فراگیر و گسترده «تربیت زیستی و بدنی» نمی‌تواند به «تربیت جسمانی و سلامت» محدود گردد
در دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مجلات رشد با موضوع «تربیت زیستی و بدنی» مباحث علمی و کاربردی مرتبط با این ساحت توسط سخنرانان متخصصان این حوزه ارائه شد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، اولین دوره از سلسله نشست‌های تخصصی مجلات رشد در روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه با دو موضوع «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» و «تربیت زیستی و بدنی» در دو نوبت صبح و عصر، با حضور سردبیران و مدیران داخلی مجلات رشد، رؤسای گروه و کارشناسان، همچنین اعضای شورای برنامه‌ریزی و هیئت تحریریه این مجلات، در محل سالن اجتماعات مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد. در بخش دوم این نشست که مدیرکل و معاونان دفتر نیز حضور داشتند، دکتر ابراهیم علیدوست «عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دبیر ساحت تربیت زیستی و بدنی» و همچنین دکتر مصطفی تیموریان «عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و پژوهشگر ساحت‌های تربیتی» مباحث علمی و کاربردی مرتبط با این ساحت را ارائه کرده و به سؤالات و پرسش‌های حاضران پاسخ گفتند.  

 

ساحت پر اهمیت تربیت زیستی و بدنی نیازمند توجه بیشتر از سوی برنامه‌ریزان آموزشی و تربیتی

در ابتدای این نشست دکتر ابراهیم علیدوست با اشاره به عدم توجه کافی به «ساحت تربیت زیستی و بدنی» گفت: به نظر می‌رسد از میان ساحت‌های مختلف تربیتی در وزارت آموزش و پرورش، وزرات علوم، تحقیقات و فناوری و  سازمان‌هایی که متولی امر آموزش و تربیت هستند، «ساحت تربیت زیستی و بدنی» کمتر مورد توجه قرار گرفته است. به‌عبارت‌دیگر، علیرغم نقش مهم این ساحت در زندگی همه افراد جامعه دارد، پرداخت مطلوبی نسبت به آن نشده است و جایگاه آن، آن طور که شایسته آن است، ملحوظ نظر قرار نگرفته است. که با تکمیل فرایند آموزشی و تربیتی به‌وسیله پرداخت دقیق و فایده‌مند به این امر، متوانیم شاهد تحول خوبی در این عرصه باشیم.

پرداختن به امر مهم تربیت بدنی مانع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و مسائل روحی ـ روانی رد افراد جامعه می‌شود و با پرداخت صحیح و دقیق به آن، جامعه‌ای فعال و پویا در همه عرصه‌ها ساخته می‌شود. ازاین‌رو، نیازمند نگاهی جامع و نجات‌بخش هستیم که می‌تواند تأثیرات جسمی، روانی و اجتماعی زیادی در سطح جامعه، به خصوص در ارتباط با دانش‌آموزان که محور فعالیت برنامه‌ریزان و کارشناسان دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در بخش تولید و انتشار مجلات رشد تعریف شده است، داشته باشد.

 

مبانی سند تحول بنیادین، نیازمند توجه بیشتر است

در ادامه این نشست دکتر مصطفی تیموریان، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با تأکید بر لزوم بازنگری درباره ساحت تربیت زیستی و تربیت بدنی گفت: شما در سازمان پژوهش و برنامه‌‌ریزی آموزشی و دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، به‌خصوص از طریق مجلات رشد، متولی بخش مهمی از فرایند تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی ایران هستید و این نشست می‌تواند زمینه خوبی برای گفت‌و‌گوی تخصصی، پیرامون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد. در این سند مهم، موضوعی که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد مبانی این سند جامع و بالادستی است. و این در‌حالی‌است‌که اصل سند و محتوای اصلی آن، مبانی بوده، و بخش اجرایی سند که نسخه منتشر شده آن است، در بردارندة موضوعات مدیریتی و اجرایی است. نکته با اهمیت این‌است‌که دانشجویان، محقّقان و افرادی که به ضرورت باید نگاهی عمیق‌تر و اصولی‌تر نسبت به سند داشته باشند،‌ به مبانی آن هم توجه بسیاری دارند؛ اما در اینجا رویکرد ما ناظر بر نقش و جایگاه این جمع و افرادی است که در حوزه رسانه آموزشی در آموزش و پرورش فعالیت دارند.

واقع امر این‌است‌که سند تحول بنیادین، اثرات مثبت بسیاری بر روی جامعه هدف نظام آموزش و پرورش، یعنی معلمان و دانش‌آموزان داشته است. این موضوع در مورد دانش‌آموزان بیشتر صادق است؛ زیرا همه ما یا در کسوت معلمی، و یا والد فرزندانی هستیم که در حال تحصیل هستند و اثرات این سند بالادستی در فرایند رشد آن‌ها مشهود است. ضمن اینکه شما در جایگاهی قرار گرفته‌اید که هرگونه اثرپذیری و اثرگذاری ذهنی و عملی از مبانی این سند،‌ می‌تواند در عملکردتان نمایان شود. پس انتخاب موضوعی با عنوان یکی از ساحت‌های تربیتی شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آن هم ساحت تربیت زیستی و بدنی انتخاب هوشمندانه‌ای است که امیدوارم بحث‌های طرح شده در این فرصت بتواند برای شما به عنوان کنشگران و اثرگذاران در تهیه و تولید محتوای مجلات رشد مفید باشد.

 
* مخاطبان گرامی؛ برای مشاهده مشروح گزارش نشست با موضوع تربیت زیستی و بدنی اینجا را انتخاب کنید.

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۲,۰۵۳
کد خبر : ۴,۰۷۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید