عکس رهبر جدید
فناوری‌های فرهنگی برای اصلاح سبک زندگی در مدرسه
دکتر مهدی جمشیدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» به بررسی چیستی، چرایی و چگونگی مسئله سبک زندگی اسلامی و ایرانی از منظر مقام معظم رهبری پرداخت و به پرسش‌های حاضران پاسخ گفت.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مجلات رشد در روز چهارشنبه۲۵ آبان ماه با دو موضوع «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» و «تربیت زیستی و بدنی» در دو نوبت صبح و بعد از ظهر، با حضورسردبیران ومدیران داخلی، رؤسا و کارشناسان گروه‌های مجلات رشد و اعضای شوراهای برنامه‌ریزی و هیئت تحریریه این مجلات، در محل سالن اجتماعات مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد. در این جلسه که مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و معاونان دفتر نیز حضور داشتند، دکتر مهدی جمشیدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با ارائه گزارشی «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» را از منظر نگاه مقام معظم رهبری تبیین و به سؤالات و پرسش‌های حاضران پاسخ گفت.

 

نشست‌های تخصصی، گام  اول در فصل آغازین تحول در مجموعه مجلات آموزشی رشد

در ابتدای این جلسه دکتر محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، با بیان این نکته که نظام تعلیم و تربیت در کشور عزیزمان ایران، با کلان مسئله‌هایی ذیل چیستی، چرایی و چگونگی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در این حوزه روبه‌روست،‌ به تبیین برنامه‌های مربوط به نشست‌های تخصصی مجلات رشد که در سال جاری و در موضوعاتی با عناوین هشت‌گانه: «سبک زندگی اسلامی و ایرانی»، «تربیت زیستی و بدنی»، «تربیت اعتقادی و عبادی و اخلاقی»، «سواد حل مسئله»، «تربیت اجتماعی و سیاسی»، «تربیت زیبایی شناختی و هنری»، «تربیت اقتصادی و حرفه‌ای» و«تربیت علمی و فناورانه» برگزار خواهد شد، پرداخت و اذعان داشت: تحول مورد نظر در نظام آموزش و پرورش و مبانی و چرخش‌های آن تنها با ابلاغ دستوری و از بالا به پایین محقق نخواهد شد. این کار بزرگ نیازمند توسعه ادبیات مشترک و گفتمان‌سازی در عرصه‌های برنامه درسی، تولید بسته‌های تربیت و یادگیری، بهره‌مندی از شیوه‌های نوین ارزشیابی و سنجش پیشرفت تحصیلی و به‌ویژه در نظر گرفتن موارد مرتبط با فضای غیر رسمی آموزش و پرورش است.

مدیر مسئول مجلات رشد، تأکید کرد: ناگفته پیداست که برای حل این مسائل و پاسخگویی به سؤالات پیرامون آن برای تحقق اهداف والای نظام تعلیم و تربیت اسلامی، نیازمند گفت‌و‌گوهای علمی و تخصصی هستیم تا با طرح و صورت بندی صحیح و اصولی از مسئله‌های پیش روی مجلات رشد، در مسیر و هم راستا با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و پیداکردن راه حل‌های درست و اصولی برای آن‌ها و همچنین نقد عالمانه و سازنده یافته‌ها، به اهداف موردنظر دست پیدا کنیم.

دکتر مذنبی افزود: برای تحقق چنین هدفی مصصم هستیم تا با برگزاری نشست‌های تخصصی مجلات رشد، به مجموعه سؤالات زیر پاسخ دهیم.

• دلالت‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اهداف ساحت‌های تربیتی (مندرج در سند) برای مجموعه مجلات رشد و سازمان انسانی متولی تولید و انتشار آن به عنوان کنشگران عرصه تعلیم و تربیت رسمی کشور، چیست؟

• چرا احصا و استخراج این دلالت‌ها در اولویت فرایند برنامه‌ریزی و تولید انتشار مجلات قرار گرفته است؟

• مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اهداف ساحت‌های تربیتی آن، چگونه می‌تواند در مجلات رشد به عنوان مکمل بسته‌های تربیت و یادگیری مورد توجه و استفاده قرار گیرد؟

وی در پایان با اشاره به هدف‌گذاری دقیق این نشست‌ها تأکید کرد: نشست‌های تخصصی مجلات رشد، به عنوان گام اول، مقدمه‌ای بر فصل آغازین تحول در مجموعه مجلات رشد است و از این پس در کنار هم و با جلب مشارکت علمی، حرفه‌ای و کارشناسی صاحب نظران و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت و حضور سازنده و مؤثر همه دست اندرکاران تولید و انتشار این مجلات اهداف والای اسناد تحولی و پشتیبان نظام آموزش و پرورش را محقق خواهیم کرد.



نشست سبک زندگی اسلامی ایرانی

 


چیستی، چرایی و چگونگی سبک زندگی

در ادامه این جلسه دکتر مهدی جمشیدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع صمیمی دست‌اندرکاران تهیه و انتشار مجلات رشد اظهار داشت: برای ورود به این بحث لازم است به سه پرسش اساسی پاسخ داد: چیستی سبک زندگی، چرایی سبک زندگی و چگونگی سبک زندگی. ازاین‌رو، مطالعه خویش را در این چهارچوب، صورت‌بندی می‌کنم و ذیل هر یک از عنوان‌های یاد شده، نکته‌هایی را مطرح می‌نمایم.

سوابق مرتبط از جمله مجلات رشد، کتاب‌های درسی و اسناد بالادستی مانند سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی، در عین حال که فضائل فراوانی دارند و ریزه‌کاری‌ها و ظرافت‌ها در آن‌ها رعایت شده است، امّا همچنان می‌توان درباره آن‌ها بازاندیشی و تأمّل کرد و نکات تازه‌ای را یافت و چه‌بسا یک سلسله خلاءها و حفره‌هایی نیز وجود داشته باشد که در متن گفت‌وگوهای نوبه‌نو، علاج شوند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: مطالعه من از منظر و نگاه رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است و من این چشم‌انداز را برای ارائه و تبیین نکات مورد نظرم در درباره سبک زندگی اسلامی انتخاب کرده و از این زاویه به مسئله نگریسته‌ام. شاید دلیل این انتخاب، این باشد که در برخی از نوشته‌هایی که در این زمینه، مشاهده کرده‌ام، گره کار این است که به صاحب این فکر و اندیشه، چندان ارجاع داده نشده و به او پرداخته نشده است؛ حتّی در برخی از گفته‌ها و نوشته‌ها در زمینه سبک زندگی، شاهد وجود زاویه‌ها، شکاف‌ها و تفاوت‌هایی با افق نگاه ایشان روبه‌رو هستیم. روشن است که وقتی از منظر حکمرانی به این مسئله می‌نگریم، چندان مطلوب نیست که نظرات شخصی خویش را به مدار سیاست‌گذاری تبدیل کنیم و توقع داشته باشیم که دیگران، تابع آراء و برداشت‌های ما باشند. استناد من در این بحث، بیشتر به صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۹۱ در سفر به استان خراسان شمالی و در دیدار با جوانان این استان است که مسئله آن سبک زندگی اسلامی بود. پس از آن، ایشان در برخی موارد، نکات پراکنده‌ای در این خصوص گفته‌اند. ایشان برخی موضوع‌ها را آنچنان فربه، عظیم و پهن‌دامنه تصور می‌کنند که یک سخنرانی مستقل را به آن اختصاص می‌دهند.

وی افزود: طرح این بحث، جنبه سیاستی دارد و من از جنبه تدبیری به آن نگریسته‌ام و سخنم به سوی حکمت عملی، میل و سوق دارد؛ بدین معنا که می‌توان از گفته‌های رهبر معظم انقلاب، تولید سیاست و راهکار کرد و جنبه تجویزی و هنجاری آن را پُر رنگ نمود. دلیل این امر هم این است که از توصیف محض، گرهی گشوده نمی‌شود و دانستن برای دانستن، نافع نیست.

 برای فربه‌تر و قوی‌تر کردن این بحث،‌ ترجیح این است که سویه چالشی و انتقادی آن را هم در نظر داشته باشیم و ‌گفت‌وگوی صریح را در نظر داشته باشیم تا از رهگذر ابطال‌ها و تقابل‌ها و تضادها، به حقیقت نزدیک بشویم.



مخاطبان گرامی؛ برای مشاهده مشروح سخنان دکتر مهدی جمشیدی اینجا را انتخاب کنید.


منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۳۹۷
کد خبر : ۴,۰۷۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید