عکس رهبر جدید
نشست تخصصی «نقش جشنواره فیلم رشد در ارتقای نظام آموزشی کشور» برگزار شد
نشست تخصصی «نقش جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در ارتقای نظام آموزشی کشور»، ‌با حضور قائم‌مقام دبیر جشنواره و کارشناسان حوزه‌های سینما و آموزش، در محل دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم رشد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مسعود جهانشاهی، قائم مقام دبیر پنجاه و دومین دوره جشنواره رشد در این نشست عرصه سینما و فیلم را فراتر از یک هنر صرف دانست و اظهار کرد: سینما به‌عنوان یک صنعت در جهان جا افتاده‌ است. متاسفانه در کشور، این صنعت به کودک و نوجوان چندان بها نداده است، زیرا بچه‌ها، نه قدرت دارند، نه پول؛ به همین خاطر تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند به‌سراغ این قشر نروند.
 

هیچ ثروتی بالاتر از کودک و نوجوان نیست‌

جهانشاهی ادامه داد: در دوره‌ای سینماگران، به‌ویژه بزرگان سینمای ایران به سینمای کودک و نوجوان گرایش پیدا کردند، ولی به‌محض این‌که با زبان دیگری آشنا شدند که برای آنان درآمد بیشتری به‌همراه داشت، از سینمای کودک و نوجوان فاصله گرفتند و به ساخت فیلم در گونه‌های دیگر پرداختند.

مدیر مجتمع سینمایی فلسطین به تلاش جشنواره رشد برای کمک به تولید آثار به‌روز اشاره کرد و گفت: در جشنواره رشد بخشی برای شناسایی فیلمنامه‌های برتر ایجاد شده است تا از این طریق، به استعدادهایی که در زمینه نویسندگی حرفی برای گفتن دارند مجالی برای عرضه آثار خود داده شود.

وی تصریح کرد: جلسات هم‌اندیشی کمک می‌کند مسیری که آغاز شده است با قدرت بیشتر ادامه پیدا کند و به مطلوب خود دست پیدا کند. هیچ ثروتی بالاتر از کودک و نوجوان نیست.

 

فیلم‌های جشنواره رشد باید به دست دانش‌آموزان برسد

مهین جواهریان، کارگردان و مدرس پویانمایی نیز در ادامه این نشست با بیان این‌که جشنواره رشد علی‌رغم قدمت و حوزه فعالیت خود، به‌نحوی شایسته شناخته نشده است، گفت: چه خوب است که در مدت جشنواره، نهادهای مختلف برای برگزاری باشکوه و همگانی آن وارد عمل شوند و با تبلیغات گسترده، به شاسایی هر چه بیشتر جشنواره رشد در جامعه کمک کنند.

وی اضافه کرد: هیچ ثروتی بالاتر از کودکان و نوجوانان نیست، حتی نفت و منابع زیر زمینی که سال‌ها هزینه اداره کشور از آن تامین می‌شد، به این اندازه ارزشمند نیستند.

برگزیده و داور ادوار مختلف جشنواره رشد به رسالت جشنواره رشد در ساخت فیلم‌های آموزشی و تربیتی اشاره کرد و ادامه داد: فیلم‌هایی که در این جشنواره نمایش داده می‌شود، باید به دست مخاطبان خود، یعنی دانش‌آموزان برسد تا رسالت جشنواره به خوبی محقق شود.

 

ضرورت بهره‌مندی مدارس از آثار ارائه شده در جشنواره رشد

قاسم‌زادگان، نویسنده و کارگردان نیز عدم استفاده مدارس از آثار ارائه‌شده در جشنواره رشد در مدارس را یکی از ضعف‌های این جشنواره دانست و اظهار کرد: ورود این آثار به مدارس می‌تواند قدم‌های اول فیلم‌سازی و استفاده از زبان تصویر را برای کودکان و نوجوانان تسهیل کند. ‌هر دانش‌آموز در مواجهه با فیلم‌های خوب، می‌تواند هم‌کلاسان و دوستان خود را به دیدن آن دعوت کند، با این وجود امروز به دلیل آن‌که از ظرفیت مخاطبان به‌خوبی استفاده نشده، جشنواره رشد محجوب‌ترین رویداد سینمایی کشور است.

وی به راه‌های حمایت از سینمای کودک و نوجوان و سینمای آموزشی اشاره کرد و ادامه داد: سفارش کار، راه حمایت نیست، بلکه باید بازارهای هدف سینمای ایران را شناخت و فیلم‌ها را به آن عرضه کرد، همان‌طور که امروز کشورهای زیادی هستند که کارهای ایرانی را می‌پسندند، حتی کارهایی که ما به آن انتقاد داریم.
 

 

نویسندگان آثار کودک و نوجوان از خاطرات خود فاصله بگیرند و علایق مخاطبان امروز را درک کنند

غلامرضا ساغرچیان، فیلمساز و برگزیده چند دوره جشنواره رشد نیز یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. وی با بیان این‌که شناخت حوزه کودکان و نوجوان برای نویسندگان آثار این حوزه بسیار دشوار است، اظهار کرد: اغلب کسانی که در زمینه کودک و نوجوان می‌نویسند، از تعلق خاطر یا خاطرات خود می‌گویند، در حالی که مخاطبان امروز از این واقعیت‌ها فاصله دارند.

وی به مقایسه پویانمایی‌ها پرداخت و عنوان کرد: گاهی برخی پویانمایی‌های تولیدی کشورمان را با برخی پویانمایی‌ها که در آن طرف مرزها تولید شده است مقایسه می‌کنیم، به‌وضوح سطح کارهای وارداتی، به لحاظ کیفیت، ساختار و روایت، از کارهای تولید داخل بالاتر است و برای کودکان و نوجوانان جذابیت بیشتری به‌وجود می‌آورد.

ساغرچیان توجه به ظرفیت‌ها و خواست‌های کودکان را ضروری توصیف کرد و گفت: نه تنها در ساخت فیلم، بلکه در برگزاری مراسم‌های مربوط به جشنواره هم باید علایق کودکان را لحاظ کرد.

 

از ظرفیت «شاد» برای معرفی آثار و از معلمان برای آموزش‌های فیلم‌سازی ‌استفاده شود

صدیقه خواجه‌حسنی، کارگردان و مدرس فیلمسازی هم در پایان ‌به رواج آموزش‌های مجازی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های خوبی برای بهره‌برداری از فیلم‌های آموزشی در سال‌های اخیر به‌وجود آمده است. وی به امکانات موجود در پیام‌رسان «شاد» که مخصوص دانش‌آموزان و معلمان است، اشاره کرد و افزود: می‌توان فیلم‌های برگزیده جشنواره را با استفاده از این پیام‌رسان برای استفاده عموم دانش‌آموزان منتشر کرد.

خواجه‌حسنی اضافه کرد: معلمان برای ترویج آموزش‌های فیلمسازی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند و می‌توانند آموزش‌های اولیه و پایه‌ای فیلمسازی را به دانش‌آموزان خود ارائه دهند.

وی افزود: متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود والدین نسبت به درس هنر بی‌توجه هستند، در صورتی که باید به آنان توضیح داد که کلاس هنر اهمیت فراوان دارد و در آینده دانش‌آموز می‌تواند به شدت اثرگذار باشد.

 

 

پنجاه‌و‌دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد از هفتم تا پانزدهم آذرماه در مجتمع فرهنگی سینما فلسطین برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان به حضور در این جشنواره می‌توانند آثار خود را تا نوزدهم آبان‌ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. اطلاع‌رسانی خبرها و رویدادهای مربوط به این دوره جشنواره در پایگاه اینترنتی ‌eff.roshd.ir صورت خواهد گرفت.

 

 


منبع: وبگاه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۶۱۵
کد خبر : ۴,۰۵۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید