عکس رهبر جدید
۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۳۷
پیش به سوی قله‌های بلند
ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه و هنرجویان هنرستان‌ها، با نگاهی ویژه به آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ و مطالبی جذاب و خواندنی منتشر و در سراسر کشور توزیع شدند.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ماهنامه‌های آموزشی و تربیتی رشد نوجوان، رشد جوان، رشد هنرجو و رشد برهان ریاضی دوره متوسطه اول از گروه مجلات دانش‌آموزی رشد ویژه دانش‌آموزان دوره‌های متوسطه اول، متوسطه دوم و هنرجویان هنرستان‌‌ها، به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منتشر شدند.
 

رشد نوجوان

• پیش به سوی قله‌های بلند

سردبیر رشد نوجوان در بخش سخن سردبیر اولین شماره  این مجله در مهر 1401 به مناسبت میلاد حضرت محمد (ص) با اشاره به وجود نشانه‌‌هایی از نام و یاد پیامبر اکرم (ص) در سراسر کره زمین می‌گوید: «به درستی که او معلم انسان‌ها است. او یک تنه و تنهای تنها برای اصلاح جهان به پا خاست؛ آن هم در دورانی که جهل و تاریکی همه جا را فرا گرفته بود.»

علی‌اصغر جعفریان در ادامه به مناسبت آغاز سال تحصیلی 1402-1401 خطاب به نوجوانان چنین گفته است: «دوست من، در ابتدای سال تحصیلی بهترین تصمیم را بگیر. یادمان باشد دورترین مقصدها نیز دست‌یافتنی هستند. طولانی‌ترین مسیرها هم با برداشتن گام‌های کوتاه سرانجام طی خواهند شد. مهم این است که گام نخست را برداریم و برای رسیدن به هدف‌های عالی، با اراده جدی به سوی هدف حرکت کنیم...»

 

• ماه نوجوان

رشد نوجوان در دومین شماره خود که در آبان ماه منتشر شده است با اشاره به اینکه ماه آبان ماه نوجوانان است، روز نوجوان را  به آن‌ها تبریک  گفته و توصیه کرده که نوجوانان قدر خودشان را بدانند چرا که وجودشان برای جامعه ارزشمند است و چشم بزرگ‌ترها به رشد و بالندگی آن‌ها دوخته شده است.

سردبیر رشد نوجوان درباره دوره نوجوانی می‌گوید: «رفتار و عملکرد نوجوانان سال‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ما می‌گوید نوجوانان ایرانی نه تنها هویت خود را پیدا کرده بودند و فهمیده بودند برای چه به دنیا آمده‌اند و به سوی کدامین هدف باید پیش بروند، بلکه چراغ راه بزرگ‌ترها نیز شده بودند تا جایی که امام خمینی (ره) در شهادت محمدحسین فهمیده بیان کردند: رهبر ما آن طفل 13 ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت، آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.»

در مجله رشد نوجوان مطالب جذاب و خواندنی از جمله داستان، گفت‌وگو، معرفی رشته‌های دبیرستان و هنرستان، آشنایی با مناطق دیدنی ایران، آشنایی به مشاغل و استارتاپ‌ها و.... برای دانش‌آموزان پایه‌های هفتم، هشتم و نهم منتشر شده است.



رشد جوان

• هفته وحدت گرامی باد

«هفته وحدت هفته‌ای برای نزدیکی همیشگی پیروان مذهب‌های اسلامی و هفته‌ای برای شناخت یکدیگر بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی است. به گفته امام خمینی (ره): ما فریاد می زنیم که همه باید با هم باشیم، هفته وحدت داشته باشیم. دین ما یکی است، قرآن ما یکی است، پیغمبر ما یکی است.» این جملات بخشی از سخن سردبیر رشد جوان است که در اولین شماره این مجله در مهرماه 1401 و به مناسبت آغاز هفته وحدت منتشر شده است. دکتر زهرا باقری در این مطلب با اشاره به واقعه عام‌الفیل می‌گوید: «در روز حمله سپاه ابرهه به خانه کعبه، خداوند دسته‌ای از پرندگان آسمانی را مأمور کرد تا با سنگریزه‌هایی که به منقار داشتند به آن لشگر هجوم ببرند و آن را هلاک کنند. در آن سال واقعه مهم دیگری هم رخ داد و آن تولد پیامبر مهربانی‌ها، حضرت محمد (ص) بود. یعنی در سالی که اتحاد پرندگان به دستور خداوند سپاه فیل‌ها را شکست داد، پیامبری متولد شد که بعدها به فرمان امام عزیزمان روز تولدش مقارن با هفته‌ای به نام هفته وحدت شد.»

 

• قهرمان

در بخش حماسه‌سازان رشد جوان به مناسبت شهادت محمدحسین فهمیده داستانی از روز شهادت این نوجوان فداکار به قلم محمدرضا اصلانی منتشر شده است: «... در سنگرهایی که شاید لحظه‌هایی بعد زیر چرخ آهنین تانک‌ها مدفون می‌شدند، نیروهایی اندک و پراکنده پیروزی خود را در گرو آخرین نفس‌هایشان می‌دیدند. خسته و بی‌رمق از پیکاری نابرابر، با خدای خود پیمان می‌بستند که تا پای جان مبارزه کنند. در پهنه زخم‌خورده و دریده شده شهر، گویی که آوای نفس‌های هم را می‌شنیدند و دل‌هایشان به یاد هم می‌تپید. در میان آن‌ها که هر یک در نقطه‌ای از شهر جان‌فشانی می‌کردند، محمدحسین فهمیده، محمدرضا شمس، حسین محمدی و چند نفر دیگر از همه جوان‌تر بودند...» دانش‌آموزان پایه‌‌های دهم، یازدهم و دوازدهم می‌توانند این داستان جذاب و خواندنی را در دومین شماره رشد جوان در آبان 1401 دنبال کنند.

همچنین مطالب دیگری در حوزه ایران‌شناسی، خودمراقبتی، ورزش و سلامتی، آشنایی با برنامه‌های کاربردی در کامپیوتر و تلفن همراه، حوزه کسب‌وکار، علم روز دنیا و... در رشد جوان منتشر می‌شود که دانش آموزان دوره متوسطه دوم می‌توانند با تهیه رشد جوان، هر ماه با این مطالب همراه شوند.



رشد هنرجو

• سربالایی ذهنت را قورت بده

مهدی عبدالملکی، به مناسبت آغاز سال تحصیلی در بخش یادداشت سردبیر رشد هنرجو در مهرماه 1401، خاطره‌ای از گفت‌وگوی خود با یک هنرجوی پایه دهم رشته تأسیسات مکانیکی را بازگو می‌کند: «از سختی‌هایش در مسیر زندگی گفت. از اوضاع خانوادگی و فراز و فرودهای تحصیلی‌اش. برای اینکه به هنرستان بیاید موانع متعددی را پشت سر گذاشته بود...»

سردبیر رشد هنرجو ادامه می‌دهد: «به او گفتم هنرستان بهترین جایی است که می‌تواند شما را آماده یک عمر زندگی کند. شما هنرجو هستید و اینجا هنری یاد می‌گیرید که زندگی خودتان و خانواده‌تان را به خوبی می‌سازد. غر زدن را همه بلدند. همه آدم‌ها از گذشته و مشکلاتی که در زندگی‌شان پیش آمده گلایه دارند. اینکه در گذشته و در بند مشکلات بمانید، هنر نیست. هنرجو اینطور آدمی نیست. هنرجو هنر رشد و پیشرفت کردن را حتی از دل مشکلات هم یاد می‌گیرد...»

 

• شک نکن خوب جایی آمده‌ای

در ماهنامه رشد هنرجو مطالب جذاب و آموزشی در حوزه کارآفرینی، استارتاپ‌ها، فناوری‌های نوین، مهارت‌های زندگی، معرفی مشاغل، معرفی رشته‌‌های تحصیلی، معرفی هنرستان‌ها و... برای هنرجویان هنرستان‌ها منتشر می‌شود. در دومین شماره رشد هنرجو در آبان 1401 مهدی عبدالملکی درباره چرایی انتخاب هنرستان توسطه هنرجویان می‌گوید: «اگر با هم روراست باشیم، افکار منفی زیادی درباره هنرستان‌ها وجود دارد که هرکدام از آن‌ها برای ناامید کردن هر فردی کافی است. ممکن است حرف‌های زیادی به گوشتان خورده باشد که با خودتان فکر کرده باشید چرا به هنرستان آمده‌اید. هر هنرجویی دلایل خاص خودش را برای ورود به هنرستان دارد. اما مهم این است که تلاش یا سرنوشت شما را به جای خوبی آورده است. هنرستان می‌تواند شما را برای زندگی موفقیت آمیز آماده کند.»

وی به هنرجویان توصیه می‌کند اگر می‌خواهند به جمع تولیدکنندگان بپیوندند، در همان دوران تحصیل مهارت‌های مورد نیازشان را  پیش‌بینی کنند و آن‌‌ها را بیاموزند. از هنرستان خود شروع کنند و آموزش را همراه با تولید محصول انجام دهند و با مجله رشد هنرجو همراه باشند تا در این مسیر به آن‌ها کمک کند. چرا که رشد هنرجو حرف‌های زیادی برای تولیدکنندگان آینده کشور دارد.

  
 

رشد برهان ریاضی دوره متوسطه اول

• تخمین با تقریب حساب‌ شده

حسین نامی‌ساعی در اولین شماره رشد برهان ریاضی دوره متوسطه اول در مهرماه 1401 خطاب به دانش‌آموزان دوره متوسطه اول می‌گوید: «خوش‌حالیم که باز در شروع سال تحصیلی با هم هستیم و خرسندیم از حضوری‌شدن مدرسه‌ها و اینکه هر روز یکدیگر را می‌بینید، در فضای خوب کلاس و مدرسه با دوستان و معلمان خوبتان هم‌فکری و گفت‌وگو می‌کنید، مشکلاتتان را با هم در میان می‌گذارید و چاره می‌اندیشید. می‌توانید با معلمانتان بحث علمی رودررو داشته باشید و موضوع‌های جدیدی مطرح کنید و از همه مهم‌تر مهارت زندگی‌کردن با هم را تجربه کنید.»

سردبیر برهان ریاضی دوره متوسطه اول سپس به سراغ ریاضیات و موضوع‌های مرتبط با آن می‌رود و از این علم و اهمیتش صحبت می‌کند: «بدون تردید برای همه روشن است که ریاضیات در زندگی روزمره ما کاربردهای بسیار فراوان و مفیدی دارد. ریاضیات راهی است برای درک الگوها و رابطه پدیده‌ها. ما از مفاهیم ریاضی و مهارت‌هایی که از آن یاد می‌گیریم، در زندگی بسیار استفاده می‌کنیم. این مفاهیم به ما کمک می‌کنند کارهای مهمی انجام دهیم. از جمله این مفاهیم تخمین و تقریب است. در زندگی واقعی، تخمین بخشی از تجربیات روزمره همه ماست. تخمین‌زدن یک مهارت مهم است و آزمودن پیش‌بینی ماست. همه ما دوست داریم به‌صورت تقریبی پاسخ نزدیک به صحیح یک محاسبه پیچیده‌ را تخمین بزنیم و دوست داریم بدانیم تخمینی که زده‌ایم منطقی بوده یا نه و خیلی خوش‌حال می‌شویم که بعد از دیدن جواب صحیح، بفهمیم محاسبه‌هایمان درست بوده‌اند...»

 

• پدیده‌‌های هستی و نظم ریاضی

«عاشق و شیفته ریاضیات است. دلش می‌تپد که کسی سؤالی مطرح کند و او دنبال جوابش بگردد. آن روزها که مدرسه می‌رفت، غالباً با لباس گچی به خانه باز می‌گشت. چون همیشه پای تخته سیاه کلاس، یا مسئله حل می‌کرد یا به بچه‌ها آموزش می‌داد. حالا هم که دبیر ریاضی است و عاشقانه تدریس می‌کند. برهان ریاضی را خوب می‌شناسد و مطالعه می‌کند.»

رشد برهان ریاضی دوره متوسطه اول در آبان 1401 گفت‌وگویی با مهسا صادقی، معلم ریاضی، آمار و هندسه پژوهش‌سرای معلم و «مدرسه ترنم آموزش پیشتاز مهرشهر کرج» که از مخاطبان دیروز مجله رشد برهان بوده انجام داده است. خانم صادقی در بخشی از این گفت‌وگو می‌گوید: «هرگز از هیچ معلم خصوصی یا کلاس تقویتی استفاده نکرده‌ام. در دوره کارشناسی علاوه بر کسب بالاترین معدل، عضو تیم المپیاد دانشجویی دانشگاه نیز بودم.»

مخاطبان امروز مجله رشد برهان می‌توانند این گفت‌وگو با مخاطب دیروز مجله را در دومین شماره این مجله در آبان ماه دنبال کنند.

علاوه بر این مطلب برای دانش‌آموزان دوره متوسطه اول، مطالبی در حوزه ریاضی و مدرسه، ریاضی و کاربرد، ریاضی و تاریخ، ریاضی و مسئله، ریاضی و نرم‌افزار و ریاضی و سرگرمی نیز منتشر شده است.

 

 
نسخه چاپی ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۴۲۳
کد خبر : ۴,۰۵۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید