عکس رهبر جدید
دکتر محمدمهدی اعتصامی
۲ اَمرداد ۱۴۰۱ ۰۸:۰۱
پیشنهاد به گروه دینی و قرآن دفتر تألیف کتاب‌های درسی

در ایام سال‌روز ولادت امیر‌مؤمنان علی‌علیه‌السلام متنی با این مضمون در فضاهای مجازی، از جمله تلگرام دست به دست می‌شد که «ولادت آن حضرت در خانه کعبه، داستانی ساختگی است که از زمان شیخ صدوق به بعد و توسط وی ساخته شده و دیگران این داستان ساختگی را نشر داده‌اند.»

علاوه بر این، آن متن در بردارنده مطالب دیگری، از جمله نوشته شدن نهج‌البلاغه به دست خود حضرت علی (ع)، بی‌اطلاعی مردم مکه از «الله» و «حضرت ابراهیم» تا قبل از اسلام و محل بت‌ها بودنِ خانه کعبه از ابتدا و تبدیل شدن به خانه خدا توسط پیامبر اکرم (ص) و انکار پیامبری پیامبر (ص) و امامت امام علی (ع) و نظایر آن بود. متنی که امور واضح و روشن تاریخ اسلام را انکار می‌کرد و نشانه غرض‌ورزی مسلّم نویسنده آن بود. اما متن به گونه‌ای نوشته شده بود که گویا یک مشت آخوندهای درباری برای در حماقت و جهل نگه داشتن مردم چنین خرافاتی را در طول تاریخ نوشته‌اند و در میان مردم پراکنده‌اند.

این قبیل متن‌ها و محتواها که عقاید مسلّم و روشن جامعه را نشانه گرفته از شخصیت پیامبر(ص) و علی(ع) و فاطمه زهرا(س) تا توحید و نبوت و معاد و تا حکم منع شراب و ربا و تا تکلیف حجاب و تا قوانین ازدواج را زیر سؤال می‌برد و مخدوش می‌کند، با تأکید بر مخاطب قرار دادن جوانان و دانش‌آموزان و دانشجویان، به صورتی بسیار ‌بسیار گسترده در حال نشر و پخش است.

این نمونه‌ها و صدها نمونه دیگر حکایتگر کارزاری گسترده و نو از طرف باطل و علیه حق در عرصه فکر و اندیشه و فرهنگ، با سوء‌‌استفاده از بی‌اطلاعی جوانان می‌باشد.

گستردگی شبهات و تکرار آن‌ها در هر مناسبت و موقعیت به‌گونه‌ای است که هر حقیقت مسلّم و مستند و مدّللی را در ذهن افراد مخدوش و متزلزل کند و به تدریج اعتقادات و فرهنگ فرزندان ما را تغییر دهد، چنانکه این تغییر فرهنگ را در جمعی از جوانان مشاهده می‌کنیم.

در همین جا به اطلاع می‌رسانیم که همکاران گرامی می‌توانند برای پاسخ به شبهه درباره تولد امیر‌مؤمنان(ع) در کعبه به پایگاه «ویکی شیعه» مراجعه کنند و مستندات آن را بیابند. اما با توجه به حجم شبهات و مراکز مختلف طرح شبهه لازم است دبیران درس دینی و قرآن که مهم‌ترین سنگر ایستادگی در برابر شبهات هستند، میان خود  نوعی معاضدت و همکاری و هم‌افزایی نظام‌مند برقرار کنند تا از دانش و توانایی‌ها و روش‌های متنوع یکدیگر به‌خوبی استفاده نمایند. برای مؤثر واقع شدن این همکاری لازم است گروه دینی و قرآن دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی (که برنامه‌ریزان و مؤلفان کتاب‌های درسی در آن حضور دارند)، دبیرخانه درس دینی و قرآن، سرگروه‌های استانی و نیز سرگروه‌های شهرستانی و منطقه‌ای این درس، با هماهنگی و برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای عمل کنند که تمام معلمین این درس در دوره‌ متوسطه، در یک شبکه اجتماعی، بتوانند به سرعت از هر شبهه‌ای که فراگیری نسبی بالایی دارد و پاسخ به آن شبهه مطلع شوند و بتوانند مستقیم یا غیرمستقیم، پاسخ را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند و با روش درستی که در پیش می‌گیرند، آثار شبهه را به حداقل برسانند.

پیشنهاد اجرایی این‌جانب آن است که یک نشست مجازی با حضور گروه دینی و قرآن دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی، مسئولان دبیرخانه کشوری این درس و سرگروه‌های استانی برگزار شود و درباره راه‌های عملیاتی کردن این طرح تبادل نظر شود و یک برنامه عملیاتی طراحی گردد.

واقعیات پیرامونی به ما می‌گوید که اکتفا کردن به تألیف کتاب و تدریس آن در کلاس درس و امتحان گرفتن از دانش‌آموزان، پاسخ‌گوی نیازهای فکری و اعتقادی و فرهنگی آنان نیست و حقیقتاً نمی‌تواند ما را به مقصد برساند و پایه‌های اعتقادی جوانان را محکم کند. کتاب درسی و محتوای آن، امروزه باید نقش یک راهنمای راه و چارچوب کلی را به خود بگیرد و به معلمین اجازه دهد که با هماهنگی با دبیرخانه و سرگروه‌ها و دفتر تألیف مسئله‌های عاجل و فوری را در کلاس طرح کند و پاسخ مستند و دقیق را که با تعامل میان دبیران فراهم آمده، ارائه دهد.

ان‌شاء‌اللّه

منبع: رشد آموزش معارف اسلامی؛ شماره ۱۱۸
تعداد بازدید : ۶۲۳
کد خبر : ۳,۹۸۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید