عکس رهبر جدید
غلامرضا حمیدزاده
۲ اَمرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۵۹
اولیا همراه با مدرسه؛ رهیار فرزندان

زکوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی        

از این باد ار مددخواهی چراغ دل برافروزی

شکفتن گل‌های بهاری و آغاز سال نو و همزمانی آن با ماه معظم شعبان و به‌ویژه نیمه شعبان را به فال نیک می‌گیریم و با تبریک به اولیای محترم دانش‌آموزان و خانواده‌های مخاطب این فصل‌نامه آرزو می‌کنیم امسال را سالی پر از خیر و برکت و تحول در روش‌ها، اعمال و دل‌های ما قرار دهد تا زمینه ظهور حضرت حجة‌ابن الحسن(عج) فراهم آید.

در نخستین روز سال نو مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در پیام نوروزی، امسال را سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال نام‌گذاری نمودند. ما در حوزه تعلیم‌وتربیت فرزندان خود وظیفه داریم گفتمان مناسب را فراهم آوریم که بتواند نظام آموزشی ما کارآفرین باشد و با استفاده از دانش‌های موجود ارزش‌های افزوده ایجاد کند و البته این شعار در حد توان در حوزه کاری‌مان محقق شود.

امروزه، با توجه به سرعت علم و فناوری و به‌ویژه فناوری‌های دیجیتال، فقط کسب دانش مهم نیست، بلکه توانایی کاربرد دانش در زندگی مهم است. اکثر مردم، حتی کودکان، با فناوری‌های موجود به دانش‌های مورد نیاز تا حدود زیادی دسترسی دارند اما آنچه مهم است بهره‌وری و کاربردی کردن دانش است. لذا ما به‌عنوان اولیای دانش‌آموزان به همراه آموزش‌وپرورش و سایر نهادهای تربیتی و آموزشی باید مهارت‌های تفکر و حل مسئله را به فرزندانمان آموزش دهیم تا بتوانند مانند یک دانشمند فکر کنند و به حل مسائل بپردازند. باید آن‌ها بتوانند در یادگیری فعال باشند و خود مفهوم‌سازی کنند و بر محفوظات کمتر تمرکز کنند. مهارت پرسشگری، مهارت تفکر، مهارت خلاقیت و مهارت نوآوری و به دنبال آن کارآفرینی از رسالت‌های نظام آموزشی و تربیتی والدین امروز است.

علاوه بر این مهارت‌ها باید مهارت‌های ارتباطی مؤثر و سازنده با دیگران را نیز، که زمینه‌ساز دریافت ایده‌های جدید و ایده‌پردازی در تعامل با دیگران و بروز خلاقیت است آموزش دهیم. همچنین مهارت‌های اجتماعی اهمیت بسیار دارد و می‌تواند در کنار هوش مصنوعی بستری برای اشتغال دانش‌بنیان باشد. مهارت پشتکار نیز که باعث ایجاد تاب‌آوری در کارهاست سبب می‌شود در جا نزنیم و امید به آینده و موفقیت در کارها را از دست ندهیم. کسب این مهارت‌ها همگی در گرو آموزش است. در یک جمله، ما موظفیم در تربیت فرزندانمان روحیه توانستن و عزت داشتن خود و کشور را که در اثر مهارت تعقل و تفکر کسب می‌شود به آنان بیاموزیم.

باید با تحول در خود تغییر در روش‌های قبلی، متناسب با توسعه فناوری‌ها، با روش‌های جدیدی که البته عموماً دین مبین اسلام هم بر آن‌ها تأکید و توجه دارد به تربیت نسلی با هویت ایرانی‌ـ اسلامی بپردازیم.

ما در این شماره، با توجه به نزدیک بودن امتحانات آخر ترم و آخر سال، رویکردی به این موضوع داشته‌ایم. از طرفی چون فصل تابستان و اوقات فراغت را هم در پیش داریم از این موضوع غافل نشده‌‌ایم و تعدادی از مقالات را به این موضوع اختصاص داده‌ایم و امیدواریم همراه شما والدین عزیز ما باید همراه با مدرسه رهیاران خوبی برای فرزندان خودمان باشیم.

منبع: رشد آموزش خانواده؛ شماره ۱۳
تعداد بازدید : ۴۳۶
کد خبر : ۳,۹۸۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید