عکس رهبر جدید
سرنوشت زبان‌ها و زبان فارسی امروز
جدیدترین شماره فصل‌نامه «رشد آموزش زبان و ادب فارسی» در مطلبی به تحلیل سرنوشت زبان فارسی پرداخته است.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی؛ فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش زبان و ادب فارسی از گروه مجلات علوم انسانی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.

در یکصد ‌و سی‌وچهارمین شماره این فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی مطالبی در حوزه معلم ادبیات، دانش‌آموز و کلاس درس، زبان‌های زنده دنیا، بررسی قصیده دماوندیه، مجاز و کنایه، نثر فنی، شبه جمله، ارتباط متن‌ها و پند و اندرز در آثار ایرانی منتشر شده است.

در این شماره از رشد آموزش زبان و ادب فارسی در حوزه آموزشی ـ تحلیلی، مطلبی با عنوان «سرنوشت زبان‌ها و زبان فارسی امروز» به قلم دکتر منیژه مشیری منتشر شده است. نویسنده در این نوشتار به توصیف زبان به طور عام و سپس به زبان میانجی و زبان بین‌الملل پرداخته است. در ادامه نیز چگونگی در معرض خطر قرار گرفتن و یا مردن یک زبان و در نهایت وضعیت کنونی زبان فارسی معیار و زبان‌های موجود در محدوده جغرافیای ایران را مورد بررسی قرار داده است.

در بخشی از این مقاله آمده است: «زبان وسیله ارتباط انسان‌ها با یکدیگر است. وقتی گویشوران زبانی زنده باشند و به آن زبان تکلم کنند، این زبان زنده است. برای مثال زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی زبان‌های زنده دنیا هستند البته در درازای زمان ممکن است به عللی زبان‌های زنده دچار تغییرات واژگانی و دستوری شوند.»

معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش علاوه بر مطلب فوق، در این شماره از رشد آموزش زبان و ادب فارسی مطالبی چون: «وی» یا «ری»، «مجاز» یا «کنایه»، نقش با هم‌آیی واژگانی در انسجام هنری و بلاغت نثر فنی، نقش شبه جمله‌ای، آشنایی با پدیده هزوارش در زبان فارسی، فنون مدیریت در کلاس‌های مجازی، بینامتنیت در ادبیات تراز «معلم ادبیات ترازمند»، شعر معلمان شاعر و نویسنده، نگاهی به جایگاه پند و اندرز در ادبیات فارسی بر تأکید بر دیوان پروین اعتصامی، مصاحبه با دکتر حسین یاسری، آشنایی با نرم‌افزار چوب اشاره‌گر و... را می‌خوانند.

فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

رشد آموزش زبان و ادب فارسی، شماره ۱۳۴. زمستان ۱۴۰۰

 


منبع: رشد آموزش زبان و ادب فارسی؛ شماره ۱۳۴
تعداد بازدید : ۴۷۸
کد خبر : ۳,۹۷۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید