عکس رهبر جدید
مجید کاظمی
۶ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۴۵
رصد هدفمند رویدادهای فرهنگی و هنری

همان‌طور که در سرمقاله پاییز مطرح شد، نیمه دوم هر سال، در نیمه دوم سال، شاهد به ثمرنشستن برنامه‌‌های فرهنگی و هنری و برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های مهم در کشور هستیم. نگاهی به تقویم فرهنگی کشور و تقویم برنامه‌ریزی آموزش‌وپرورش، نشان می‌دهد فصل زمستان، زمانِ مناسبی برای برگزاری جشنواره‌های هنری و اجرای گفتمان‌های اثرگذار مانند برنامه‌های فرهنگی و هنری در آموزش‌وپرورش و اجرای جشنواره فجر انقلاب اسلامی و برنامه‌های متنوع دیگر است.همچنین شاهدیم که بسیاری از هنرمندان مطرح کشور که خود از جامعه معلمان عزیز و دانش‌آموزان علاقه‌مند هستند، در این رویدادها شرکت دارند. بسیاری از همکاران فرهنگی در این رویدادها می‌درخشند و نتیجه این دستاوردها به درون کلاس‌ها و مدارس بازتاب می‌یابد و صد البته می‌توانیم این تلاش‌ها و نتایج آن را باعث نشاط و پویایی ثمربخش در سطح جامعه بدانیم و از دل تجربه‌های تازه و نتایج خوب آن، به نفع تربیت و پرورش برداشت و استفاده نماییم.


زمستان امسال دو جشنواره تصویرگری روی‌جلد کتاب‌های درسی و جشنواره بین‌المللی فیلم رشد و همچنین جشنواره‌های‌ فیلم فجر، هنرهای تجسمی فجر، تئاتر فجر، شعر فجر برگزار شد. اکنون می‌توان گفت که این رویدادها در شأن نظام پربرکت جمهوری اسلامی ایران بوده و از ابتدای شکل‌گیری و ایجاد شوراهای سیاست‌گذاری تا دعوت از هنرمندان و هنردوستان و اجرای برنامه‌هایشان، بازتاب خلاقیتها و درخششهای هنری و استعدادهای فرهنگی جامعه به حساب می‌آیند.

کار جشنواره‌های فجر در چند سال اخیر در بخش فیلم و همچنین هنرهای تجسمی شامل تصویرسازی، خوشنویسی، رسانه‌های هنری جدید مثل نمایش اجرامحور، چیدمان و هنر ویدئویی و همچنین رشته‌های سرامیک، طراحی گرافیک، عکاسی، نقاشی فکاهی و کاریکاتور، مجسمه، نقاشی، نگارگری به سمتی سوق پیدا کرده که در تمامی استان‌ها و شهرهای کوچک و بزرگ شاهد برپایی جشن‌های فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی هستیم و در بسیاری از شهرستان‌ها، شاهد نمایش همزمان فیلم‌های جشنواره فجرهستیم و به‌طور کلی باید گفت در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها برپایی نمایشگاه‌های حرفه‌ای هنرهای تجسمی از هنرمندان بومی نهادینه شده است.

کافی است کمی اخبار را جدی بگیریم و پیگیر باشیم تا دانش‌آموزانمان را به سمت این رویدادها هدایت نماییم.

این افتخار ناشی از سال‌ها تلاش و سیاست‌گذاری در این حوزه است و باعث «هم‌گرایی فعالانه» در بخش هنر گردیده است. در نتیجه، امروز شاهد حضور بسیاری از معلمینی هستیم که هم در کلاس درس و هم در جامعه به نشر هویت اصیل ایرانی و اسلامی می‌پردازند.

فصلنامه «رشد آموزش هنر» تلاش فراوانی دارد تا مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری را بازتاب دهد و ارتباط آن‌ها با آموزش‌وپرورش را تشریح و تبیین نماید. به‌ویژه روی اتفاقات ارزشمند آموزشی (مخصوصاً فعالیت‌های مهم در بدنه آموزش‌وپرورش) تمرکز نموده است تا این رویدادها دیده و پرداخته شود و ما شاهد یک گفتمان هنری باشیم. همچنین امیدواریم محدودیت صفحات باعث کم شدن استقبال و انگیزه‌های همکاران و مخاطبان گرامی نشود. با این حال، ما این تعهد را به مخاطبین خوبمان می‌دهیم که مطالب شما عزیزان را به مرور منتشر خواهیم کرد و مجله آیینه تمام‌قد ساحات آموزشی و پرورشی است. نشریه رشد آموزش هنر طالبِ آشنایی با فعالیت‌های مجدانه همکاران گرامی در کلاس درس و همچنین علاقه‌مند به ارتباط بیشتر شما با دفتر نشریه است. در این راه شاهد حضور همکاران بیشتری در شماره‌های اخیر بوده‌ایم. دانشجو ـ معلمان گرامی، اساتید باتجربه ایشان، معلمان و هنرآموزان فهیم و دانشمند و همچنین تمامی همکاران اداری و سرگروه‌های آموزشی در این مدت کوتاه با ارتباط مجازی و حضوری خود ما را به کار بیشتر علاقه‌مند نمودند. از همه مخاطبینی که به تازگی به جمع ما اضافه شده‌اند دعوت می‌کنیم تا در اجتماع بزرگ فرهنگ و هنر در کنار ما بایستند و به برگ و ریشه ما، رنگی از تازگی ببخشند.


پیشنهاد سردبیر

این صفحات تنها پیشنهاد هستند! نه اینکه صفحات دیگر خوب نیستند بلکه عالی هستند و هر کدامشان نشانه‌ای از دغدغه‌های ارزشمند شما معلمان. ولی سلیقه و پیشنهاد سردبیر این است که این صفحات را خاص‌تر بخوانید. با دقت و عمیق‌تر بخوانید. صفحاتی که پیشنهاد می‌کنیم اشاره به ایده و خلاقیتی است که شاید کمتر کسی سراغش برود. و یا صفحاتی هستند که روی یک نقطه ساده ولی بسیار حیاتی دست گذاشته‌اند. بنابراین لطفا این صفحات را ویژه‌تر بخوانید!

1. درخت من، از آن دست تجربه‌های زیسته است که وقتی می‌خوانید به این فکر خواهید کرد که چقدر یک معلم می‌تواند پیگیر یک ایده خاص باشد. تا آنجا که ما می‌دانیم نویسنده برای به نتیجه رسیدن ایده کلاسی‌اش به سراغ اولیا و مدیر مدرسه و وکیل و ناظم و دکتر و مهندس رفته و کارش را به‌صورت کامل پیش برده است.

2. گاه‌نامه نظری آنقدر با دقت نوشته شده و آنقدر با دقت صفحه‌آرایی شده که باید بگویم آرایش صفحات در کل مجله در یک کفه ترازو و آرایش این صفحه در کفه دیگر آن. کاری بسیار وقت‌گیر و نتیجه‌ای قابل توجه. در این گاه‌نامه و خط زمان تلاش داشتیم دانشمندان خودمان را برجسته و مشخص نماییم و امیدواریم خوانندگان فهیم نشریه این مسئله مهم و معلمان عزیزمان را به دانش‌آموزان علاقمند معرفی نمایند.

3. ساختن پاپیه ماشه از آن دست مطالب است که الحق و الانصاف دارد جای خودش را در مجله باز می‌کند. نویسنده این صفحه و تصویرگر صبور این بخش تلاش دارند رموز ساختن و درست کردن را بیاموزند و نتیجه کار در این دو شماره بازتاب خوبی را داشته است.

منبع: رشد آموزش هنر
تعداد بازدید : ۶۳۲
کد خبر : ۳,۹۴۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید