عکس رهبر جدید
نشست آسیب‌شناسی جشنواره‌ بین‌المللی فیلم رشد برگزار شد
نشست هم‌اندیشی و آسیب‌شناسی جشنواره‌ بین‌المللی فیلم رشد و تقدیر از عوامل اجرایی آن با حضور مسئولان سازمان پژوهش برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ در این نشست دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان ضمن قدردانی از عوامل اجرایی پنجاه‌ویکمین جشنواره‌ی فیلم رشد اظهار داشت: از اینکه خداوند توفیق داد بار دیگر چهره‌ی شما برادران و خواهران گرامی را زیارت کنم بسیار خرسندم و از زحمات، فعالیت‌ها و تشریک‌ مساعی شما عزیزان تقدیر و تشکر را دارم.

وی افزود: دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در زمان آقای محمدی پیشرفت‌هایی داشت و با حضور آقای مذنبی این روند در سطح مطلوبی ادامه خواهد یافت. این دفتر به مهارتی ضروری تحت عنوان «تحلیل» احتیاج دارد که اگر این مهارت در این دفتر جاری شود فضا برای برنامه‌های مطلوب‌تر باز می‌شود.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش به مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی پیشنهاد داد، جلسات تحلیل به‌ قصد برنامه‌ریزی مطلوب در این دفتر تشکیل شود و ادامه داد: باید گفت تحلیل از چه ناحیه‌ای و چگونه انجام شود؟ اگر امور دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در یک ماتریکس قرار گیرد به‌نحوی‌ که در ستون عمودی، دو عنصر انتشارات و فناوری آموزشی و در ستون افقی، عرصه‌های تقویت این دفتر نمایش داده شود؛ براین‌اساس باید دست به تحلیل زد.

وی افزود: شاید مهم‌ترین این عرصه‌ها، عرصه‌ی هنری است. یعنی با یک نگاه تحلیلی نوین و نسبتاً عمیق به این سؤال پاسخ داده شود که دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نسبتش با هنر چیست؟ چه معنا و مفهومی از هنر را به آن اعتقاد داریم و چه نوعی از فعالیت‌ها در این دفتر می‌تواند ساری و جاری باشد؟ کسانی که آن هنرها را می‌توانند در این دفتر ساری و جاری کنند چه کسانی هستند و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ این یک نگاه تحلیلی است. یعنی هم عنصر انتشارات با هنر تحلیل شود هم عنصر فناوری با هنر تحلیل شود.

دکتر ملکی یادآور شد: در ستون افقی باید عرصه‌های فعالیت را قرار دهیم. یکی از عرصه‌ها، هنر است. بنده معتقدم این دفتر احتیاج دارد خود را با هنر بازآفرینی کند. عرصه‌ی دیگر عرصه‌ی علم است. این عرصه مخصوص شما نیست و بیش از شما دفاتر تألیف به آن احتیاج دارند. وقتی در سازمان از علم حرف می‌زنیم مراد ما از علم چیست؟ یعنی کدام علم و چه معنایی از علم در ذهن ما است؟ آیا فقط علم تجربی مدنظر است؟ آیا این علم تجربی باید در مجلات رشد نمایان شود؛ آیا تا به‌ حال این سؤال در این دفتر مطرح شده است؟ آیا صرفاً علم تجربی، علم آزمایشگاهی، علم برآمده از فلسفه‌ی تحصیلی مدنظر است؟ معتقدم تحقیقات، تولیدات، مقاله‌های نوین، فضای دیگری از علم را مطرح می‌کند. آیا به آنها توجه کرده‌ایم؟ آیا خبری از معانی نوین علم یا آن برداشت از علم که با فلسفه‌ی تعلیم‌وتربیت ما تناسب بیشتری دارد؟

وی گفت: آنچه مسلم است علم صرفاً علم تجربی یا آزمایشگاهی نیست. البته فلسفه‌ی تعلیم‌وتربیت اسلامی با علم تجربی هیچ مشکلی ندارد، اما نازل‌ترین علم را علم تجربی و آزمایشگاهی می‌دانند چون منابع معرفت‌شناسی‌اش وسیع است که باید روی آن کار شود؛ عرصه‌ای که دفتر باید نسبتش با آن را تعریف کند علم است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در پایان می‌خواهیم به این سؤال بیندیشیم که مگر می‌شود سازمان پژوهش با مرجعیت علمی و با یک نظارت علمی فقط در دایره‌ی محدود فلسفه‌ی تجربی و آزمایشگاهی محدود شود؟ آیا این ظلم به سازمان پژوهش نیست؟ عرصه‌ی سومی که باید بین انتشارات و فناوری آموزشی و آن عرصه، نسبت برقرار شود و این نسبت تحلیل شود، برنامه‌های درسی قصد شده است. باید روی این فکر شود که انتشارات و فناوری آموزشی با برنامه‌های قصد شده‌ای که دفاتر تألیف در حال تألیف آن هستند چه نسبتی دارد؟ آیا دفتر شما حامی برنامه‌های درسی قصد شده است؟ آیا مکمل برنامه‌های درسی قصد شده است؟ یا اصلاً رابطه‌ای ندارد؟

وی ادامه داد: باید روی این سؤالات فکر کرد البته لازمه‌اش این است که دفاتر هم‌اندیشی داشته باشند و بحث کنند و ببینند مجلات رشد چه جایگاهی در این بسته‌ها دارند؟ بازهم بسته‌ها تولید خواهند شد و دفتر شما هم مشغول انتشار مجلات رشد خودش خواهد شد و همان روال عادی طی می‌شود که قطعاً این پذیرفتنی نیست. یعنی باید در بسته‌های تربیت و یادگیری، تولیدات شما جای تعریف شده داشته باشد و این جای تعریف شده کجاست و چگونه، نیاز به بحث دارد؟

دکتر ملکی با اشاره به اینکه عرصه‌ی دیگری باید تحلیل شود جامعه معلمان است، گفت: باید اندیشید تولیدات شما با جامعه معلمان چه مواجهه‌ای داشته باشد و یا اینکه با جامعه معلمان چگونه حرف بزنیم؟ ما اکنون برای جامعه معلمان یکسری مجلات رشد منتشر می‌کنیم و این مجلات را برخی می‌خوانند و برخی‌ها نمی‌خوانند؛ ما در شبکه ملی رشد باب‌هایی را برای ارتباط با معلمان باز کرده‌ایم ولی این درب نیمه‌باز است که به جایی نرسیده است. باید در دفتر شما راه‌های نو، شیوه‌های جدید و تفکرات نو برای ارتباط با معلمان فکر و راهکارهای نوینی طراحی شود.

وی افزود: همین‌طور باید با والدین و دانش‌آموزان این شیوه‌های ارتباطی انجام شود. آیا تاکنون ارتباط ما با والدین بررسی شده؟ و غیر از مجله‌ی رشد خانواده؛ آیا راه ارتباطی دیگری با خانواده داریم؟ درحالی‌که اگر با این اقشار اصلی و مؤثر تعلیم‌وتربیت یعنی معلمان، والدین و دانش‌آموزان رابطه‌ی مؤثری برقرار نکنیم مطمئناً تولیدات ما به ثمر و نتیجه‌ی لازم نخواهد رسید.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: تقاضا دارم تحلیل نسبت بین دفتر شما با اسناد تحولی، تحلیل نسبت دفتر انتشارات با علم و مهارت تحلیل با بخش‌های مختلف دیگر، تحلیل عمیق و همه‌جانبه داشته باشید؛ اگر این تحلیل را نداشته باشید بعید است بتوانید برنامه‌ی نوینی را طراحی کنید. در این دفتر دانش ضمنی متراکمی در افکار و اندیشه‌های تعداد قابل‌ توجهی از همکاران وجود دارد که باید به دانش در دسترس تبدیل شود که باعث رشد سازمان می‌شود.

وی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم رشد و جشنواره‌های کتاب، عکس و تولید محتوای الکترونیکی را به‌عنوان چهار فرصت طلایی دانست و گفت: بنده جشنواره‌ی عکس را قابل ادغام با جشنواره‌ی کتاب می‌دانم زیرا عکس با کتاب معنا پیدا می‌کند و کتاب با عکس مزین می‌شود. بهتر است هرسال جشنواره‌ی عکس و کتاب با هم برگزار شود. عیب بزرگ جشنواره‌ها این است که به‌صورت نقطه‌ای هستند نه خط ممتد و فرایند یعنی در یک بازه‌ی زمانی یکی، دو روزه‌ی جشنواره برگزار می‌شود و فردای آن روز خبری نیست.

وی افزود: باید از سینما فلسطین که در اختیار سازمان پژوهش است استفاده بهینه‌تری شده و جهت اکران فیلم‌های برگزیده در طول سال برنامه‌ریزی شود. باید ضمن آسیب‌شناسی و برطرف‌کردن موانع کار، فیلم‌ها برای دانش‌آموزان و اولیا نمایش داده شود.

دکتر ملکی پیشنهاد داد که دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با معاونت‌های پرورشی ادارات کل آموزش‌وپرورش جلساتی را برنامه‌ریزی کرده و وارد شبکه‌ی ارتباطی وسیع شود تا این فیلم‌ها برای دانش‌آموزان و اولیا نمایش داده شود.

وی در پایان گفت: اگر تحلیل نباشد برنامه‌ریزی امکان‌پذیر نیست و هر کسی غیر از این عمل کند مصداق آب در هاون کوبیدن است.

در ادامه‌ی این نشست، هم‌اندیشی سیدسعید بدیعی مدیرکل حوزه‌ی ریاست، وحید گلستان رئیس گروه توسعه‌ی رسانه‌های دیداری و شنیداری و روح‌الله مالمیر رئیس گروه برنامه‌ریزی جشنواره‌ی ملی، محمدرضا شکرریز معاون فناوری آموزشی دفتر انتشارات به بیان نظرات اندیشه‌ها و پیشنهادهای خود پرداختند و سپس با حضور دکتر ملکی ریاست سازمان، از عوامل اجرایی جشنواره‌ی فیلم رشد تقدیر شد.


منبع: سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۷۶۷
کد خبر : ۳,۸۸۶
Loading
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید