منبع: «فصلنامة رشد آموزش زبان»
«برنامة درسی، نقش کلیدی در ایجاد تحول در آموزش زبان دارد و به همین دلیل است که در بسیاری از کشورها که تحول در آموزش زبان را در دستور کار خود قرار دادهاند، مسیر تحول از برنامة درسی آغاز، و تغییرات لازم براساس برنامه در اجزا ایجاد
و پیگیری شده است.»
سخن سردبیر این شمارة فصلنامة رشد آموزش زبان به موضوع بالا اختصاص یافته است.
سردبیر در یادداشت خود آورده است: «در برنامهریزی درس زبان، مؤلفههای مورد توجه عبارتاند از: نیازسنجی، تحلیل وضعیت و چگونگی زبانآموزی، تعیین اهداف ارتباطی، طراحی دوره، انتخاب یا تدوین مطالب درسی، ساماندهی آموزش مؤثر و ارزشیابی. از آنجا که همة این اجزا در
ارتباط با یکدیگر عمل میکنند، توجه به هر یک بدون توجه به دیگر اجزاء، برنامه را در رسیدن به اهداف خود ناکام میسازد. در آموزش زبان اکنون دیگر جای تردید وجود ندارد که تأکید بر اهداف ساختاری و تهی کردن آموزش از توجه به اهداف ارتباطی منطبق با نیازهای جامعه، به
تلف شدن وقت، انرژی و امکانات مادی جامعه میانجامد. چراکه کاربرد چنین آموزشی فقط به کلاس درس و محیطهای آموزشی محدود خواهد شد و در نتیجه، افراد در مواجهه با کاربردهای واقعی زبان توان و کارآیی لازم را نخواهند داشت.
پذیرش این واقعیت برنامهریزان درسی را ملزم میسازد در راستای ایجاد تحول، اهداف ساختاری را با اهداف ارتباطی حاصل نیازسنجی جایگزین ساخت و با توجه به نقش و جایگاه سایر اجزای برنامة درسی، نحوة تغییر آنها را همسو با اهداف تعیین کنند. یکی از این اجزا کتاب درسی
است که در آن اصول طراحی محتوا باید با اهداف ارتباطی هماهنگ شود.»
سردبیر فصلنامة رشد آموزش زبان در ادامة یادداشت خود آورده است: «برای تحقق اهداف، زمینة آموزش مؤثر باید فراهم شود که این خود به توجه به عواملی از جمله آموزش معلمان، فراهم آوردن امکانات آموزشی و کمکآموزشی، و ایجاد سازوکارهای ویژة آموزش مهارتی- کاربردی در محیطهای
آموزشی بستگی مستقیم دارد. تغییر در نحوة سنجش پیشرفت تحصیلی، متناسب با آموزشهای مهارتی، در ایجاد سازوکار فوق نقش محوری دارد چراکه به دلیل اهمیت سنجش در ارتقا به سطوح بالاتر تحصیلی بهویژه ورود به آموزش عالی، نحوة سنجش مهارتهای زبانی، آموزشهای قبل از سنجش
را تحت شعاع خود قرار میدهد. آخرین مؤلفة برنامهریزی درسی ارزشیابی مستمر در مسیر اجرای برنامه است که با گرفتن بازخوردهای لازم، به اصلاح مسیر و حصول اطمینان از رسیدن به اهداف میانجامد.
نگاه سیستمی به برنامهریزی درسی، بر پیوند اجزا تأکید میکند و بر آن است که آموزش را کلی منسجم در نظر بگیرد که اجزای آن در ارتباط و تعامل با یکدیگر عمل میکنند. لذا در ایجاد تحول در آموزش زبان، برنامة درسی نقش کلیدی دارد.»
سخن سردبیر فصلنامة رشد آموزش زبان را میتوانید در این شمارة مجله (شمارة 99)، تابستان 1390 مطالعه کنید.