عکس رهبر جدید
حمیدرضا امیری
۴ دی ۱۴۰۰ ۱۱:۵۵
کتاب درسی، محور اصلی آموزش

سلام به همه دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان بصیر و سخت‌کوش.

عزیزان، همان‌طور که می‌دانید، نظام آموزشی ما نظامی متمرکز است و کتاب درسی محور اصلی آموزش در سراسر کشور. برای تألیف کتاب‌های درسی و آموزش آن به معلمان و دبیران محترم زحمات فراوانی کشیده شده است و کتاب‌های درسی جزو سرمایه‌های ملی ما به شمار می‌روند. همین کتاب‌های درسی و مطالب و مباحث موجود در آن‌ها منابع اصلی امتحانات داخلی و نهایی و در نهایت کنکور سراسری هستند و خواهند بود.

در سه سال اخیر که کنکور سراسری برگزار شده، همواره محور اصلی طرح سؤال از طرف «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی»، صرفاً مطالب، مباحث و هدف‌های کتاب‌های درسی اعلام شده و سازمان سنجش و آموزش نیز با پذیرش این موضوع به طراحی سؤال برای کنکور سراسری پرداخته است. متأسفانه در کنکور سراسری 1400-1399، تعدادی از سؤال‌ها از مباحث خارج از کتاب‌های درسی (به‌خصوص در سؤال‌های ریاضی هر سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی) و نیز خارج از هدف‌های آموزشی کتاب‌های درسی ریاضی بود که موارد مذکور طی نامه‌ای اعتراض‌آمیز و مستند به سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام شدند. خوش‌بختانه سازمان سنجش نیز درصد قابل توجهی از موارد ذکر شده را پذیرفت و تعدادی از سؤال‌ها را حذف و تعدادی را نیز با امتیاز مثبت برای داوطلبان لحاظ کرد. طرح این موضوع در این نوشته به این خاطر است که تأکید بیشتری بر محوریت کتاب‌ درسی در آموزش باشد و اعتبار کتاب درسی حفظ شود. شما عزیزان نیز هشیار باشید که مبادا مطالب حاشیه‌ای و مغایر با هدف‌ها و مطالب کتاب درسی، به بهانه طرح در کنکور سراسری، در آموزش جای مطالب اصلی و طرح شده در کتاب‌های درسی را بگیرند و انرژی و وقت با ارزش شما را هدر بدهند.

مهم‌ترین توصیه ما به شما عزیزان، مطالعه و فهم عمیق مطالب کتاب درسی است. نباید هیچ مثال، تمرین، فعالیت، کار در کلاس و ... موجود در کتاب درسی از نظر، نگاه و درک شما عزیزان پوشیده بماند و همواره همه تمرکز شما در کلاس درس و یادگیری مطالب، می‌باید روی کتاب‌ درسی متمرکز باشد.

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۱,۲۶۶
کد خبر : ۳,۸۶۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید