عکس رهبر جدید
هنر، باعث دمیدن روح تعهد، به کالبد انسان‌ها می‌شود
وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه‌ پنجاه‌ویکمین جشنواره‌ فیلم رشد، گفت: هنر یکی از مهم‌ترین و رساترین ابزارهای انتقال پیام و تربیت است و هنر را می‌توان به‌عنوان تصویری از عالم معنا دانست زیرا هنر، باعث دمیدن روح تعهد، به کالبد انسان‌ها می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دکتر یوسف نوری از شهدای معلم و دانش‌آموز یاد کرد و گفت: یادی کنیم از شهدایی همچون شهید «علی لندی» که در راه آرمان‌های مقدس جمهوری اسلامی ایران، پر کشیده‌اند و باعث شدند که امروز حاصل برکات آنان را در قالب امنیت، آرامش، دوستی و محبت، شاهد باشیم.

او افزود: در حرکت جمهوری اسلامی به سمت تمدن اسلامی، نیازمند حرکت‌های نوینی هستیم زیرا بی تردید، هنر یکی از مهم‌ترین و رساترین ابزارهای انتقال پیام و تربیت است و می‌توان هنر را می‌توان به‌عنوان تصویری از عالم معنا دانست کما اینکه امام راحل نیز، هنر را دمیدن روح تعهد در کالبد انسان‌ها، ترسیم کرده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم تصریح کرد: مادامی که ما، امور را هنرمندانه جلوه ندهیم، پذیرشی وجود نخواهد داشت، به همین خاطر نیز این عرصه را هنر تعلیم و تربیت نامیده‌اند، زیرا بدون هنر ما راه به جایی نخواهیم برد. در واقع بحث رابطه هنر و تربیت، بسیار مهم است و جزو دیرینه‌ترین رابطه‌ها به‌شمار می‌رود.

دکتر نوری با اشاره به تلاش‌های بین‌المللی در عرصه‌ فیلم، گفت: در یک دوره زمانی، فردوسی، با زبان شعر توانست، زبان فارسی را زنده نگاه دارد کما اینکه، امروز با همین دیدگاه هندی‌ها، با استفاه از بالیوود سعی دارند که فرهنگ هندی را حفظ کنند و آفریقایی‌ها نیز با نالیوود در این عرصه تلاش کردند. همان‌طور که می‌دانید، هالیوود از جمله بنگاه‌هایی است که برای مدیریت افکار عمومی و چارچوب‌بندی این بخش، مطالعات زیادی انجام داده و در راستای اهداف ثروتمندان و استکبار گام بر می‌دارد به همین خاطر ما نیز نباید از تأثیرات این هنر غافل شویم.

 

گنجاندن سواد هنری در برنامه‌ درسی

او خاطرنشان کرد: بدیهی است که هنر در عرصه‌های مختلف، از جمله عرصه‌ی تعلیم و تربیت بسیار مهم است لذا باید سواد هنری را در برنامه‌ درسی بگنجانیم. امروز در دنیا، سواد هنری مد نظر است و مؤلفه‌هایی برای آن، مد نظر قرار گرفته است زیرا به این وسیله می‌توانند تخیل دانش‌آموزان و شاخص‌های دیگر را به سمت رشد و شکوفایی سوق داد اما متأسفانه این بخش سواد هنری در کشور ما جایگاه خوبی به‌دست نیاورده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: متأسفانه ما هنوز به سواد مفهومی دست نیافته‌ایم و به جز افراد نخبه، به سواد عملکردی و چند بُعدی، نرسیده‌ایم. در سواد چند بُعدی علاوه بر قالب، محتوا و معنا، در راستای مسئولیت اجتماعی و ارزش‌ها شکوفا می‌شود. این در حالی است که  در اسناد تحول بنیادین، به این موضوع پرداخته شده و این امر، یکی از ساحت‌های شش گانه‌ تربیت به‌شمار می‌رود. لذا تربیت هنری و زیبایی‌شناختی، از جمله ابعادی است که باید به آن بپردازیم.

 

لزوم توجه به عرصه‌ی استعدادیابی

دکتر نوری بر لزوم توجه به عرصه‌ی استعدادیابی تأکید کرد و گفت: متأسفانه استعدادیابی هنری در جامعه‌ی ما انجام نشده و باید بر این بخش تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم. در این عرصه، رویکرد ساحت تربیت در دو بخش موضوع‌محوری و احساس و معنا متمرکز شده است. در این راستا و در دیدگاه مقام معظم رهبری و اسناد تحولی، رویکرد احساس و معنا که دو زیرمجموعه‌ خلق و کشف معنا را در درون خود دارد، عنصر اصلی به‌شمار می‌رود. در این مسیر هنر آفرینش باید به نحوی باشد که مخاطب را آزرده نکند و بر اساس نظام معیار اسلامی باشد لذا ما باید سعی کنیم که زمینه‌ پرورش تخیل، توان رمزگذاری و رمز گشایی، را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم.

 

فیلم، عنصری مهم در راستای آموزش

وزیر آموزش و پرورش، فیلم را عنصر مهمی در راستای آموزش خواند و گفت: فیلم، از جمله هنرهایی است که، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، بر مخاطبان، تأثیرگذار است. لذا ما باید صنعت سینما و ابزارهای آن را بشناسیم تا بدانیم این فیلم‌ها در چه حوزه‌های مطالعاتی قرار دارند و در مواجهه‌ با آن باید چه کنیم.

دکتر نوری بر لزوم اکران آثار این جشنواره تأکید کرد و افزود: مادامی که جشنواره به همین شکل ختم شود، اثرگذاری لازم را به دنبال ندارد بنابراین، ما باید پلتفرم‌های لازم را برای عرضه‌ فیلم‌های تولیدی، مد نظر قرار دهیم، تا در این عرصه، ساحت اقتصادی هنرمندان نیز، به رشد و شکوفایی دست پیدا کند زیرا این بخش باعث افزایش انگیزه‌ هنرمندان می‌شود.

او ادامه داد: بحث استعدادیابی نیز، در این حوزه بسیار مهم است لذا ما باید فضایی ایجاد کنیم تا کودکان و نوجوانان، به سمت کانون پرورشی و فکری هدایت شوند و بتوانند زمینه‌ استعداد خود را پیدا کرده و آموزش ببینند. همچنین لازم است که استارت آپ‌هایی را در این زمینه آماده کنیم تا دانش‌آموزان بیشتر با این بخش آشنا شوند زیرا این امر استعدادیابی جدی را به‌دنبال دارد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: خود ما، به‌عنوان متولیان، باید به فلسفه‌ی فیلم آشنا شویم، تا بتوانیم دانش‌آموزان را، در این عرصه توانمند کنیم و مهارت لازم را به آنان بیاموزیم لذا نباید در این عرصه، به کتاب اکتفا کنیم. در این راستا ما باید، فضایی برای مناظره و انتقال نگاه برای دانش‌آموزان فراهم کنیم زیرا در این صورت هنر باعث دمیدن روح تعهد به کالبد انسان‌ها می‌شود.

 پنحاه‌ویکمین جشنواره‌ فیلم رشد از 20 تا 26 آذر ماه در تهران برگزار شد. در این جشنواره 3155 فیلم از  105 کشور شرکت کردند. امسال برای اولین بار نشان شهید لندی در برخی از بخش‌ها اهدا شد.

پنجاه‌و‌یکمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی فیلم رشد در سطح ملی و بین‌المللی در بخش‌های داستانی بلند، داستانی کوتاه، مستند‌ کوتاه، مستند بلند‌ و پویانمایی با حضور بیش از 105 کشور خارجی و 3155 اثر برگزار شد. از این تعداد فیلم 1980 فیلم از کشورهای خارجی و 1175 فیلم ایرانی در بخش‌های بین‌الملل، معلمان، دانشجومعلمان و دانش‌آموزان بوده است.
 

در مراسم اختتامیه‌ این دوره‌ جشنواره، خانواده‌ شهید دانش‌آموز علی لندی، دکتر یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر خزایی رئیس سازمان سینمایی، دکتر حسن ملکی معاون وزیر و ریاست سازمان پژوهش، معاونان، مدیران و کارکنان سازمان، مدیران حوزه‌ ستادی وزارت آموزش و پرورش، اعضای هیأت داوران و هیأت انتخاب جشنواره‌ پنجاه و یکم، هنرمندان، فیلمسازان، علاقه‌مندان، معلمان و دانش‌آموزان فیلمساز حضور داشتند.

 

منبع: سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۱,۶۰۱
کد خبر : ۳,۸۵۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید