عکس رهبر جدید
پنجاه‌ویکمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم رشد با تأکید بر ایثارگری شهید لندی به پایان رسید
پنجاه‌ویکمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم رشد عصر روز جمعه ۲۶ آذر ماه، در سینما فلسطین به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در ابتدای این مراسم، بیانیه‌ داوران با تمرکز بر پنجاه‌ودومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم رشد، قرائت و اهم محورهای این رویداد در بخش‌های داستانی کوتاه و بلند، مستند کوتاه و بلند، پویانمایی و دو بخش معلمان و دانش‌آموزان فیلمساز اعلام شد.

در ادامه، مهین جواهریان، عضو هیأت داوران بخش پویانمایی، دکتر علی محبی، معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و محمدابراهیم محمدی، دبیر پنجاه‌ویکمین جشنواره‌ی فیلم رشد، جوایز بخش پویانمایی را اهداء کردند.

 

ضرورت سرمایه‌گذاری آموزشی در عرصه‌ پویانمایی
مهین جواهریان، عضو هیأت داوران بخش پویانمایی در ادامه‌ مراسم، ضمن تشکر از برگزاری جشنواره‌ فیلم رشد، گفت: خوشحالم که علی‌رغم تمام مشکلات و معضل کرونا که تأثیر بسیاری بر همه‌ عرصه‌ها گذاشته، هنوز این جشنواره پابرجاست و این مایه‌ افتخار ماست.

او افزود: امروزه بسیاری از کشورها، انیمیشن را به جای واحدهای درسی استفاده می‌کنند. جالب اینجاست که تعدادی از آثار این جشنواره در عرصه‌ پویانمایی، 5 سال است که در سینماهای فرانسه اکران شده‌اند و باعث افتخار ما در سطح بین‌المللی هستند.

عضو هیأت داوران جشنواره‌ رشد تصریح کرد: دو اثر ایرانی نیز، جزو واحدهای درسی کشور فرانسه هستند که مایه‌ دلگرمی و افتخار ماست. به همین خاطر امیدوارم که با حمایت‌هایی از سوی آموزش و پرورش بتوانیم، فیلم‌های بیشتری برای مدارس ایران و حتی خارج از مرزها تولید کنیم.

در ادامه‌ مراسم، نمایشی تک نفره توسط آقای کوهی، هنرمند بازیگر، درباره‌ی آموزش و نحوه‌ تدریس معلمان برای حاضران اجرا شد و دکتر ملکی به شکل نمادین، طرح رمزینه‌های سریع پاسخ را به این هنرمند، به نمایندگی از جامعه‌ معلمان، اهدا کرد.

سپس دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این بخش سخنرانی کرد.

در ادامه‌ مراسم، برگزیدگان بخش مستند این جشنواره تقدیر شدند و جوایز هنرمندان به آنان اهدا شد.

ناهید رضایی، کارگردان مستند «خانه‌ بهار» در این بخش از برگزاری جشنواره‌ رشد تقدیر کرد و گفت: این رویداد، یکی از تنها جشنواره‌هایی است که سیاست‌های تدوین شده‌ مختص خود را دارد و در این مسیر کار را ادامه می‌دهد.

او افزود: بسیار خرسندم که این اثر دیده شد، زیرا در کشور ما افرادی حضور دارند که با گمنامی و در بدترین شرایط، کارهای بسیار خوب و تأثیرگذاری برای کشورمان انجام می‌دهند. آقای بهار نیز چنین فردی است که در سخت‌ترین شرایط به ترویج کتاب و کتابخوانی آن هم در یک روستای دور افتاده مشغول است. در واقع این اقدام ایشان باعث شده که 50 کتابخانه از چابهار تا بندر جاسک را تأسیس کرده‌اند. بیشترین خوشبختی من این است که فیلم دیده شود و این مناطق و افراد دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند.

 

محمد خزایی

 

ضرورت سرمایه‌گذاری بر اکران آثار مناسب دانش‌آموزان در کشور

محمد خزائی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، گفت: افتخار می‌کنم که به‌عنوان یک معلم در این مراسم ایستاده‌ام و از اقدامات انجام شده در این جشنواره تقدیر و تشکر می‌کنم.

او افزود: این رویداد یکی از مهم‌ترین جشنواره‌هایی است که در کشور ما اجرا می‌شود و در یک دوره‌ای جزو ده جشنواره‌ی مهم در سطح آسیا بود و اشتیاق بسیار زیادی برای این رویداد بود. طی این سال‌ها بر حسب حمایت‌ها و سیاست‌های مدون وزارتخانه، جشنواره دچار نقاط ضعف و قوت بسیاری شده است و می‌توان گفت که اهتمام جدی و شناخت جدی نبود و باعث سرمایه‌گذاری کمتر در این بخش شده است لذا امیدوارم که با حمایت‌های لازم باز هم این جشنواره بتواند در فضای آموزشی کشور و عرصه‌ بین‌الملل تأثیرگذار باشد.

رئیس سازمان سینمایی کشور ادامه داد: در کشور ترکیه از من خواستند که متد جشنواره‌ی فیلم رشد را بیان کنم تا نمونه‌ آن را اجرا کنند. بنابراین ما باید تلاش کنیم که این امانت را در جایگاه خود نگاه داریم و نگذاریم که دیگر کشورها از ما پیشی بگیرند. بر همین مبنا ضروری است که اقداماتی انجام دهیم تا جایگاه ما در منطقه، آسیا و دنیا به حالت اوج بازگردد.

 

کارگروه سینما تشکیل شود

خزایی تصریح کرد: امیدوارم که کارگروهی به نام سینما انجام شود تا بتوانیم یک برنامه‌ریزی جدی برای حمایت از اکران فیلم‌های مناسب دانش‌آموزان داشته باشیم. بدیهی است که، امروز خانواده‌های ما نباید نگران این باشند که آیا فیلمی مختص کودک و نوجوان، در سینماهای ما، وجود دارد یا نه؟ در واقع اگر ما با یکدیگر همکاری کنیم و شرایط را به وجود آوریم، هنرمندان آماده‌ تولید اثر هستند. لذا امیدوارم که طی چند سال آینده، شاهد آثاری مناسب برای کودکان و نوجوانان باشیم و بتوانیم خدماتی شایسته به جامعه ارائه دهیم.

او ادامه داد: بدیهی است که اگر متوجه کارکردهای علمی، پژوهشی و آموزشی جشنواره‌ رشد شویم، قطعاً در آینده سیستم آموزشی کشور تحت تأثیر این رویکرد و دیدگاه خواهد شد.

در ادامه برگزیدگان بخش داستانی کوتاه و بلند اعلام شدند و از آنان تقدیر به‌عمل آمد.

مرتضی رحیمی، کارگردان فیلم داستانی بلند، جایزه‌ خود را به شهید علی لندی تقدیم کرد و گفت: این اثر را با افتخار به روح بلند شهید علی لندی تقدیم می‌کنم و امیدوارم که با حمایت‌های سازمان فارابی بتوانیم این اثر را به شکل گسترده‌تری ارائه دهیم.

 

 

نیازمند برقراری رابطه‌ مناسب بین جشنواره‌ فیلم رشد و دانش‌آموزان هستیم

رسول صدرعاملی، عضو هیأت داوران بخش داستانی جشنواره‌ بین‌المللی فیلم رشد نیز، در این بخش از جشنواره گفت: ما در کشور جشنواره‌های بسیاری داریم که برخی از آن‌ها مهم نیستند اما جشنواره‌ فیلم رشد، رویداد بسیار مهمی است که باید به تداوم آن فکر کنیم.

او افزود: این تأکید من شکل شعر و شعاری ندارد کما اینکه 51 سال پیش در اروپا نیز، جشنواره‌هایی با همین عناوین برگزار شده است.

این هنرمند تصریح کرد: ما باید برای این جشنواره بر روی ساخت فیلم‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و افراد باید با هدف شرکت در این جشنواره، فیلم بسازند. در این راستا لازم است که رابطه‌ی مناسبی بین دانش‌آموزان و جشنواره ایجاد شود زیرا در تمام دنیا دانش‌آموزان عنصر مهمی برای تولید فیلم هستند. بر همین مبنا، امیدوارم که با سرمایه‌گذاری این جشنواره به دوران اوج خود بازگردد و شاهد تولید آثار برجسته‌ای در این بخش، باشیم.

 

 

 

غلامعلی حداد عادل

 

هنر فیلم باعث افزایش جذابیت آموزش می‌شود

دکتر غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ضمن تسلیت ایام فاطمیه، یادی از شهید «علی لندی» کرد و گفت: پس از دهقان فداکار، ما امروز دانش‌آموزی فداکار داریم که الگوی دانش‌آموزان ما خواهد بود.

او ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در سازمان پژوهش، بیان کرد: تداوم این جشنواره جای تشکر دارد و امیدوارم که به بهترین شکل از دستاوردهای این رویداد بهره‌مند شویم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: رشد عنوانی است که بعد از پیروزی انقلاب، نماد فعالیت‌های آموزشی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار گرفت. کلمه‌ی رشد در دورانی پذیرفته شد و به کلید واژه‌ای در این عرصه تبدیل شد. معمولاً در مواجهه با این کلمه، رشد فیزیکی مد نظر قرار می‌گیرد. اما معنای واقعی این کلمه، راهیابی است، به همین خاطر رشید کسی است که می‌تواند راه را از چاه تشخیص دهد و کلمه‌ی پر معنایی است.

حدادعادل ادامه داد: جشنواره‌ی رشد، یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های کشور ماست که امسال پنجاه‌ویکمین سال برگزاری را پشت سر می‌گذارد. این جشنواره پس از انقلاب مدتی متوقف شد بنابراین من در دورانی که متصدی سازمان پژوهش بودم، از امکان احیای این جشنواره مطلع شدم لذا در سال 1364، اقدام به احیای این رویداد کردیم و پس از چند سال، این رویداد مجدداً برگزار شد.

او افزود: این جشنواره در سال‌های سخت جنگ که ارتباطات بین‌المللی دشوار بود، برگزار شد و پیام مهمی برای داخل و خارج از کشور داشت. برای تداوم و استمرار این جشنواره خدا را شاکرم و امیدوارم که آینده‌ی بهتری برای این رویداد شاهد باشیم و روز به روز شاهد رشد آن باشیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از دو سینماگر مستندساز تشکر کرد و گفت: لازم می‌دانم که دکتر اکبر عالمی و خسرو سینایی که از چهره‌های خوشنام و با سواد این عرصه بودند، یاد کنم. متأسفانه این دو هنرمند خوب، امروز به دلیل کرونا در بین ما نیستند.

 

استفاده از هنر سینما در آموزش

دکتر حدادعادل تصریح کرد: امروز لازم است که ما از هنر سینما در آموزش استفاده کنیم زیرا هنر فیلم باعث افزایش جذابیت آموزش می‌شود. همراهی فیلم با آموزش، باعث استفاده بیشتر از زمان، دلنشینی پیام و افزایش یادگیری می‌شود. 

او ادامه داد: آموزش با فیلم، باعث اعتلای کیفیت آموزش شده و به گسترش عدالت آموزشی در کشور نیز کمک می‌کند زیرا امروز ما بیش از هر چیزی به این گسترش عدالت آموزشی محتاج هستیم بنابراین ما می‌توانیم سینما را برای تأمین قسمت‌هایی از عدالت آموزشی استفاده کنیم. در واقع دسترسی مدارس به فیلم‌های آموزشی می‌تواند به ما کمک کند که کمبودهایی را جبران کرده و فاصله‌ی بین مدارس شهر بزرگ و نقاط دور افتاده را کمتر کنیم.

 

فیلم آموزشی باید به مفاد دروس تربیت معلمان افزوده شود

دکتر حدادعادل خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم از نتیجه‌ کار جشنواره راضی باشیم که دانش‌آموزان بتوانند تمامی آثار این رویداد را ملاحظه کنند و آن را در بدنه‌ی آموزش به کار برند. لذا باید تدبیر کنیم که از این ظرفیت و امکان استفاده شود.

او ادامه داد: فیلم می‌تواند در دروسی مانند جغرافی و علوم می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود و به دانش‌آموزان کمک کند. بنابراین ما باید به چنین امکانی توجه داشته باشیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: امروز ما شاهد جهشی در عرصه‌ فناوری هستیم بنابراین تهیه‌ فیلم آموزشی آسان شده است. امروز هر فردی با یک تلفن همراه، می‌تواند به فیلمسازی بپردازد که در گذشته امکان‌پذیر نبود. بر همین مبنا امروز، هر دانش‌آموز یا معلمی می‌تواند با استفاده از تلفن همراه، تمامی آثار را مشاهده کند یا اثری بسازد بنابراین باید به این جهش و رشد تکنولوژی توجه کنیم. در این راستا ما باید تولید فیلم را به‌صورت یک فرهنگ نهادینه کنیم و امکان نمایش آثار را نیز به‌وجود آوریم.

دکتر حدادعادل بیان کرد: باید در تربیت معلمان آینده بیشتر به فیلم آموزشی توجه داشته باشیم. بنابراین لازم است که این مسأله را پیگیری کنیم تا در دانشگاه فرهنگیان این مسئله درون برنامه‌های درسی معلمان قرار گیرد.

 

تقدیر از خانواده‌ شهید «علی لندی» و آثار برگزیده این بخش

در ادامه‌ این مراسم، نشان تقدیر از ایثار شهید «علی لندی»، توسط وزیر آموزش و پرورش، معاون وزیر و رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به پدر ایشان اهدا شد و از خانواده‌ این شهید ایثارگر تقدیر به‌عمل آمد. همچنین از آثاری که در این بخش انتخاب شدند، با اهدای نشان شهید «علی لندی» تشکر و تقدیر به‌عمل آمد.

مرجان خسروی، کارگردان فیلم «وادیار» خواستار توجه به مناطق محروم شد و گفت: قسمت اندیکا استان خوزستان، پس از زلزله نیازمند توجه و رسیدگی است زیرا این مناطق سراسر پر از شهید لندی‌هاست و همگی امروز در شرایط سختی به سر می‌برند.

 

مرجان خسروی

 

در مراسم اختتامیه‌ این دوره‌ جشنواره، خانواده‌ شهید دانش‌آموز علی لندی، دکتر یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، دکتر غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر خزایی رئیس سازمان سینمایی، دکتر حسن ملکی معاون وزیر و ریاست سازمان پژوهش، معاونان، مدیران و کارکنان سازمان، مدیران حوزه‌ ستادی وزارت آموزش و پرورش، اعضای هیأت داوران و هیأت انتخاب جشنواره‌ی پنجاه‌ویکم، هنرمندان، فیلمسازان، علاقه‌مندان، معلمان و دانش‌آموزان فیلمساز حضور داشتند.

 

منبع: سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۸۳۲
کد خبر : ۳,۸۵۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید