عکس رهبر جدید
زنگ آغاز پنجاه‌ویکمین جشنواره فیلم رشد نواخته شد
پنجاه‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد، با آثاری از هنرمندان 105 کشور، صبح امروز شنبه 20 آذر ماه در سینما فلسطین آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پنجاه‌ ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد، با حضور دکتر حسن ملکی رئیس سازمان، جمعی از مدیران و معاونین سازمان، هنرمندان، معلمان و دانش آموزان و تعدادی از علاقمندان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سینما فلسطین افتتاح شد.

 

محبوبیت جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در کشورهای خارجی

محمدابراهیم محمدی، دبیر پنجاه‌ ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در ابتدای برنامه از مرحوم هوشنگ میرزایی، داور فیلم رشد در سال گذشته یاد کرد و یاد و نام او را گرامی داشت.

او افزود: در این دوره از 105 کشور خارجی، 3155 فیلم به دست ما رسیده، ضمن اینکه در بخش دانش آموزی و معلمان نیز آثار متعددی داشته‌ایم. بدیهی است که هنوز برای کیفیت در این عرصه، جای کار وجود دارد بر همین مبنا نیز، سعی کردیم که جشنواره را به سمت هدف اصلی آن یعنی عرصه تربیتی و آموزشی سوق دهیم زیرا احساس کردیم این رویداد مدتی است که از ریل خود خارج شده است؛ همچنین سعی کردیم صنعت فیلم آموزشی را احیا کنیم و به لحاظ ماهیت و هویت به این جشنواره توجهی دوباره داشته باشیم. 

دبیر پنجاه‌ ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد تصریح کرد: بحث راهبردی بودن آثار یکی از عرصه‌هایی بود که در انتشار فراخوان بر آن تاکید داشتیم؛ همچنین سعی کردیم که از عناوین کتاب‌های درسی دوره‌های مختلف تحصیلی، از ابتدایی گرفته تا کاردانش و متوسطه، استفاده کنیم. فکر می‌کنم که اگر با همین روند حرکت کنیم، در آینده می‌توانیم، تولیداتی متناسب با آنچه که به دنبال آن در عرصه آموزش و تربیت هستیم، دریافت کنیم.

محمدی خاطر نشان کرد: به نظر من، جشنواره فیلم رشد می‌تواند به عنوان خواستگاه فیلم آموزشی در ایران و جهان باشد. بدیهی است که جشنواره بین‌المللی است و این کلمه بار معنایی بالایی دارد اما بدیهی است که برای کار کردن در قواره بین‌المللی نیازمند تلاش بیشتری، در این عرصه هستیم البته برخی از جشنواره‌ها با چند فیلم خارجی، در این عرصه ادعای بین‌المللی بودن دارند. در این راستا، ما امروز می‌توانیم بگوییم که 105 کشور در این رویداد حضور داشته‌اند که اتفاق بسیار بزرگی است. 

او جشنواره فیلم رشد را دارای محبوبیت خاصی در خارج از کشور دانست و گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، در خارج از مرزهای ما خوش آوازه‌تر است و هنرمندان کشورهای خارجی برای انتشار فراخوان آن، انتظار می‌کشند. بنابراین حضور گسترده هنرمندان، در این رویداد، جای تعجب ندارد. در همین راستا، ما برای این دوره، تبلیغات جشنواره را به چهار زبان زبان عربی، فرانسه، انگلیسی، فارسی و تاکید بر کشورهای مسلمان، همسایه و آنان که می‌توانند با ما تعامل داشته باشند، منتشر کردیم.

دبیر پنجاه و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد تصریح کرد: این جشنواره دریچه گفتمان تعلیم و تربیت ایرانی اسلامی با خارج از مرزها به شمار می‌رود بنابراین اگر قرار است که ما در بحث جشنواره دریچه گفتمان را باز کنیم، و بتوانیم بعد از چهل سال، گفتمانی جهانی داشته باشیم، جشنواره یکی از مهمترین راه‌هاست که می‌توانیم به واسطه آن، فرصت گفتگو و تعامل را فراهم کنیم.

محمدی از حضور و همراهی سایر نهادها تشکر کرد و گفت: در این دوره از جشنواره، ما تلاش کردیم، سفره مشارکت را در مقابل نهادهای مختلف پهن کنیم تا هر ارگان و نهادی که دوست دارد، بتواند به دانش آموزان، معلمان و این عرصه خدمت رسانی کند. خوشبختانه در این مسیر، و در بخش رمزینه‌های سریع پاسخ، ما توانستیم با بیش از 81 نهاد مرتبط شویم. همچنین ده‌ها هزار دقیقه محتوا در این راستا دریافت کردیم و در همین جشنواره توانستیم منابع زیادی را جذب کنیم.

او افزود: از صنایع آموزشی، سازمان سینمایی، سینمای جوان، شرکت گاز تشکر ویژه دارم البته باید بگویم نزدیک به یک میلیارد کمک جذب شد. انصافا تجربه ما می گوید که اگر خالصانه سفره مشارکت باز شود و فراخوان منتشر شود، در بحث فیلم رشد، مشکل مالی نخواهیم داشت. 

در ادامه این مراسم، زنگ افتتاحیه پنجاه و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، توسط دکتر حسن ملکی معاون وزیر آموزش و پرورش و ریاست سازمان نواخته شد و پیام وزیر آموزش و پرورش خطاب به پنجاه و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، توسط روح الله مالمیر، رئیس هیات داوران برای حاضران قرائت شد.

 

 

هنر باید مخاطب را به سمت تعالی سوق دهد

در ادامه مراسم، دکتر حسن ملکی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، از حضرت زینب (سلام الله علیها) یاد کرد و گفت: حضرت زینب (سلام الله علیها)، اسوه صبر و استقامت در فرهنگ ماست  و من می‌خواهم بین فرمایشات آن حضرت، و جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، رابطه‌ای را توضیح دهم زیرا عطر معنویت این شخصیت‌ها، تقویمی نیست و کاملا تعلیمی است بنابراین مربوط به همیشه است.

او افزود: ما در هر زمان، می‌توانیم از این بزرگواران الهام بگیریم و برای امروزمان از آنان سخن بگوییم. جمله معروف حضرت زینب (سلام الله علیها) که خطاب به عبیدالله ابن زیاد فرمودند، من چیزی جز زیبایی ندیدم. معنای این سخن که در آن شرایط غم انگیز، بیان شد، بسیار عمیق است و نیاز به بحث و گفتگوهای بسیار توسط فلاسفه و عرفا دارد.

رئیس سازمان پژوهش ادامه داد: صحبت حضرت، آن هم در شرایطی که سر بریده امام حسین (ع)، به دست شقی ترین افراد بریده شده بود و صحنه‌های دردناک زیادی در کربلا شکل گرفته بود، در چشم افراد عادی بسیار غم انگیز است اما این زیبایی که از زبان حضرت زینب (سلام الله علیها) بیان شد، نشان از چیست؟ به نظر من حضرت رو به مردم و تاریخ فرمودند که هر آن چیزی که در راه خداوند قربانی داده شود، زیباست زیرا هدف  و مقصود، الهی و ربانی است و اساسا زمینی نیست. 

دکتر ملکی خاطر نشان کرد: بدیهی است که شخصیت‌های بزرگی که در کربلا حضور داشتند، برای رضای الهی و استقرار دین حق بر روی زمین، شهید شدند و این زیبایی متعلق به مفاهیم است بنابراین حضرت زینب (س)، می‌خواستند به تاریخ بفهمانند که زیبایی متعلق به نسبت‌هاست و این نسبت‌ها تولید زیبایی می‌کند، بنابراین اگر رضای خدا در یک سو باشد، زیبایی به دنبال آن خواهد آمد، و چیزی از این بالاتر نیست. 

او ادامه داد: یکی از جلوه‌های زیبایی که در دین ما مورد تایید است، زیبایی ظاهری نیست بلکه زیبایی عقلانی، معنوی و روح بلند است بنابراین فدا شدن در راه حق، زیباست. در این راستا هنرمندی که به تولید فیلم یا کتاب اقدام می‌کند، باید به این نکته توجه کند که اگر اثر او دانش آموز ما را به خدا متصل نکند، و در این مسیر قرار ندهد، فایده‌ای ندارد. در واقع صرف ساعت‌ها زمان برای آثاری که ما را به تعالی نزدیک نمی‌کند، بی فایده است. بدیهی است که ما نیاز به اوقات فراغت، نشاط و شادی نیز داریم و هیچ کدام از این مباحث قابل پاک شدن از زندگی نیست اما بدیهی است که آثار باید در مسیر کمال، و مدار تعالی قرار داشته باشد و ما نباید این نکته را فراموش کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این راستا، هنرمندان عزیز ما، فیلمسازان محترم و طراحان، باید یک میثاق نامه داشته باشند و بدانند آنچه تولید می‌کنند، باید برای قرار دادن دانش آموزان در مسیر کمال، و وادار کردن آنان به عقلانیت باشد. در واقع یک اثر خوب باید معنویت را در وجود دانش آموزان تقویت کند و لودگی را در وجود او به تدریج از بین ببرد.

دکتر ملکی تاکید کرد: رسالت هنر تعالی و پیشرفت روح است بنابراین اگر اثری اینچنین نباشد، فایده‌ای ندارد و عملا تلف کردن عمر است. در این راستا، باید بخشی از زندگی ما، صرف مداری شود که ما را به سمت پیشرفت انسانی و تعالی می‌برد لذا ما نباید پیام‌های رهبران معنوی خود را فراموش کنیم. 

او ادامه داد: این جمله حضرت زینب (سلام الله علیها)، عَلَم عزت همه زنان مومن است، و به هنرمندان می‌گوید که مراقب باشیم، قلم و قدم، در راهی بگذارند که دانش آموزان را به سمت کمال سوق دهد البته منظور من این نیست که هر اثر هنری باید، دارای آیاتی از قرآن یا احادیث باشد بلکه منظور من اصالت در هنر است. در اصالت، وقتی مخاطب به اثر می‌نگرد، دریافتی که به دست می‌آورد، جنب و جوشی در درون او ایجاد می‌کند بنابراین اثر خود باید بتواند تلنگری بر وجود فرد بزند زیرا هنری که مخاطب را، به خواب ببرد، هنر نیست، و هنر اصیل باید مخاطب را بیدار کند. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: بدیهی است که هنرهایی هستند که انسان را به خواب می‌برند اما هنر خوب، باید بیدار کننده باشد، بنابراین ما باید تلاش کنیم که در این مسیر قدم‌های محکم و استوار را برداریم. در این مسیر نیز، آرزوی شخصی من این است که جشنواره فیلم رشد، بتواند به نقطه‌ای دست پیدا کند و فیلم‌هایی در آن انتخاب شود که یک مربی برای سوق دادن کودکان و نوجوانان ما، به سمت انسانیت و تعالی باشد. 

دکترملکی ادامه داد: بدیهی است که در این عرصه انتظار ما از هنرمندان خارجی مشابه انتظاری که از هنرمندان داخلی داریم، نیست اما توقع داریم که آثار خارجی دارای تبعات نامناسب نباشد و از بعد هنری و تجربه بین‌‍المللی، بتواند فرزندان ما را، به سمت خلاقیت، کارآفرینی و مباحث مثبت، سوق دهد و این حق ماست. 

او خاطر نشات کرد: به نظر می‌رسد که هنوز برای رسیدن به شکل ایده‌آل جشنواره، فاصله داریم اما یقینا نسبت به گذشته رشد بارزی داشته‌ایم. افتتاحیه و اختتامیه جشنواره دارای معناست زیرا در این مدت، تولیدات جشنواره به مخاطبان عرضه می‌شود، بنابراین اگر عرضه رخ ندهد، جشنواره معنا پیدا نمی‌کند. امسال نزدیک به 60 فیلم، طی این یک هفته، به صورت آنلاین نمایش داده خواهد شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: ما باید در این دوره، مانند برگزاری یک جشن، رفتار کنیم بنابراین فیلم ها باید برای مردم، دانش آموزان و معلمان ارائه شود اما متاسفانه به دلیل کرونا، امکان برگزاری به شکل حضوری و پرشکوه آن میسر نشد، اما امیدواریم که در آینده این امر میسر شود و شاهد اکران‌های باشکوه آثار در سال‌های آینده باشیم.

 

رونمایی از تمبر و نشان شهید علی لندی

در ادامه برنامه‌ای در راستای یاد بود شهید علی لندی توسط یوسف صفوی بختیاری، بازیگر و کارگردان اجرا شد. 

در بخش پایانی این مراسم از حامیان برنامه تشکر و قدردانی شد.

منبع: سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۸۰۶
کد خبر : ۳,۸۵۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید