عکس رهبر جدید
شرکت بیش از سه هزار اثر از ۱۰۵ کشور در پنجاه‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از حضور ۳۱۵۵ اثر از ۱۰۵ کشور در پنجاه‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، نشست خبری پنجاه‌ویکمین جشنواره فیلم رشد با حضور دکترحسن ملکی رئیس سازمان و محمدابراهیم محمدی دبیر جشنواره و محمدصالح مذنبی سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی صبح امروز دوشنبه 15 آذر ماه در جمع اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، صدیقه حسن زاده، رئیس روابط عمومی امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، جشنواره بین‌المللی فیلم رشد گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های کشور در حوزه فیلم‌های آموزشی کودک و نوجوان به شمار می‌رود که با هدف، استفاده از ظرفیت‌های فیلم به عنوان یک رسانه در تکمیل محتواهای برنامه‌های درسی، برای مخاطبان این بخش، یعنی کودکان و نوجوانان، برگزار می‌شود.

پنجاه‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با شعار«دانش در آیینه تصویر» برگزار می‌شود.

او افزود: در واقع، این جشنواره زمینه حضور بازیگران مختلف عرصه تعلیم و تربیت را فراهم می‌کند، به همین خاطر شاهد حضور اولیا، معلمان، دانش‌آموزان و... در این عرصه هستیم، و امیدواریم که در ایستگاه پنجاه و یکم، این جشنواره بتواند، بیش از پیش، بدرخشد.

 

شعار«دانش در آیینه تصویر»؛ شعار جشنواره پنجاه و یکم

دکترحسن ملکی، رئیس سازمان، در ادامه این نشست، گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، یک رویداد بی‌نظیر علمی، فرهنگی، هنری و تربیتی در داخل کشور است زیرا ما جشنواره‌های متعددی مربوط به فیلم، در سطح خرد و کلان درون کشور داریم اما جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، تنها منحصر به این رویداد است.

او افزود: امروز جشنواره بین‌المللی فیلم رشد  پنجاه و یک ساله شد، و به سمت حکمت بزرگسالی و کهنسالی گام بر‌می‌دارد. بر همین مبنا نیز این جشنواره، امسال با شعار «دانش در آیینه تصویر» برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره اهداف جشنواره، بیان کرد: ایجاد زمینه مناسب برای رشد استعدادها و خلاقیت‌های هنری فیلمسازان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای شامل معلمان، دانشجو معلمان و دانش آموزان دوره متوسطه،  شناسایی، انتخاب و معرفی فیلم‌‌های علمی، آموزشی و تربیتی از ایران و در سطح جهان، تبادل فرهنگی و هنری بین کشورهای مختلف دنیا و جمهوری اسلامی ایران، ارتقاء جایگاه فیلم‌های علمی، آموزشی  و تربیتی از نظر کمی و کیفی در سطح کشور، تشویق هنرمندان برجسته ایران و سایر کشورها به تهیه فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی، آگاهی از تحولات و نوآوری‌های علمی، آموزشی و تربیتی کشورهای جهان، توسعه فرهنگی با به کار گیری فیلم آموزشی در فرایند برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری از اهداف این جشنواره است. 

دکتر ملکی درباره گروه‌های شرکت کننده در این جشنواره، گفت: در این جشنواره فیلمسازان حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای حضور دارند و آثار رسیده به جشنواره نیز در بخش‌های داستانی کوتاه، داستانی بلند، مستند کوتاه، مستند بلند و پویانمایی تقسیم بندی شدند. 

 

حضور 105 کشور و بیش از 3 هزار اثر در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

او درباره آثار رسیده به دبیرخانه، اظهار کرد: در این جشنواره 1980 اثر در بخش خارجی و 1175 اثر داخلی دریافت شده که در مجموع 3155 فیلم را شامل می‌شود. در این رویداد 105 کشور حضور و مشارکت داشتند؛  شش کشور، هندوستان، آمریکا، ایتالیا، ترکیه، روسیه و اسپانیا، بیشترین مشارکت را در این جشنواره به ثبت رساندند. کمترین آثار دریافتی نیز از کشورهای اکوادور، دومنیکن، کاستاریکا و آلبانی ثبت شده است. همچنین در بخش کشورهای اسلامی ترکیه، مصر، بنگلادش، پاکستان، اندونزی، قزاقستان، مراکش، ازبکستان، مالزی، لبنان و افغانستان، بیشترین مشارکت را در این جشنواره داشتند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: 14 کشور عربی نیز در این جشنواره حضور پررنگ داشتند که بیشترین آثار از کشور مصر و کمترین آثار از عربستان، بحرین و یمن بوده است و 118 فیلم را شامل می‌شود. از میان 15 کشور مرز مشترک با ایران نیز، 280 فیلم به دبیرخانه رسیده است. از 16 کشورهای آفریقایی نیز حدود 134 فیلم آموزشی و تربیتی به دست ما رسیده است. 530 دانشجوی خارجی نیز در این جشنواره حضور داشته و اثر ارسال کرده‌اند. در مجموع تمام آثار این جشنواره، توسط 6 گروه سه نفره از اساتید عرصه فیلم و سینما، در بخش‌های مختلف داوری شده است.

دکتر ملکی افزود: غنی سازی محتواهای آموزشی و تربیتی ارائه شده به مدارس در سراسر کشور، یکی از عمده‌ترین اهداف ما در برگزاری جشنواره فیلم رشد است. با توجه به اینکه امسال، بخش رمزینه‌های سریع پاسخ در کتاب‌های درسی اجرا شد، تلاش ما این است که از آثار این جشنواره برای بهسازی و غنی سازی این بخش استفاده کنیم البته بدیهی است که برای دستیابی به این هدف، نیازمند یک بازبینی مجدد بر روی آثار دریافتی هستیم، اما بدیهی است که استفاده از این آثار برای غنا بخشی به برنامه‌های درسی و محتواهای کتاب درسی، در دستور کار ما قرار دارد زیرا ما معتقدیم، برای رسیدن به این بخش و نزدیک شدن به مسائل اساسی دانش آموزان، یکی از وسایل و ابزارها، بهره‌مندی از فیلم‌های آموزشی مناسب است، ضمن اینکه تقویت بعد هنری و زیبایی شناسی کتاب‌های درسی نیز، در این بخش مد نظر ماست.

 

پوستر پنجاه و یکمین جشنواره فیلم رشد رونمایی شد

او ادامه داد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم اکنون مشغول برنامه‌ریزی و تدوین بسته‌های تربیت و یادگیری بر اساس اسناد تحولی بنیادین آموزش و پرورش است. البته کار از دو سال قبل آغاز شده بنابراین راهنماهای برنامه درسی، امروز برای کاری عینی‌تر به نام تولید بسته‌های تربیت و یادگیری، مبنا قرار گرفته است. منظور ما در این بخش، مجموعه‌ای از رسانه‌های منسجم، هدفمند و متناسب با ابعاد روانشناختی هر دوره، و هر پایه تحصیلی است که در بین این رسانه‌ها کتاب درسی نیز وجود دارد اما کار به کتاب محدود نیست و فیلم‌ها نیز، به عنوان یکی از رسانه‌ها، در کنار کتاب درسی حضور خواهند داشت.

در بخش دوم از نشست، پوستر پنجاه و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد که توسط امیر خوشدونی فراهانی طراحی شده بود، با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سرپرست دفتر فناوری و انتشارات و دبیر جشنواره رونمایی شد.

محمد ابراهیم محمدی، دبیر پنجاه و یکمین جشنواره فیلم رشد، نیز در ادامه مراسم، گفت: جشنواره فیلم رشد، امسال هدفمندتر از گذشته برگزار شد بنابراین کار صرفا محدود به فیلم‌های آموزشی و تربیتی نیست زیرا محورهای کتاب‌های درسی نیز در فراخوان مطرح شده است و هنرمندان داخلی و خارجی، بر این مبنا آثار خود را ارسال کردند.

او افزود: در این دوره، ما بر اساس نیاز، هدفمندی، تناسب و بحث استفاده در آینده، فراخوان جشنواره را منتشر کردیم. ضمن اینکه، در پایش آثار چند سال گذشته جشنواره نیز، نزدیک به 900 فیلم انتخاب و برای استفاده در رمزینه‌ها استفاده شد اما یقینا در این دوره، آمار بیشتری را شاهد خواهیم بود. 

دبیر پنجاه و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، ادامه داد: سعی ما بر این بوده که در میان 105 کشور شرکت کننده، دیپلماسی فرهنگی و هنری را مد نظر قرار دهیم. در این راستا و پس از اعلام آمادگی ما برای برگزاری هفته‌های فرهنگی  توانستیم در بستر جشنواره به یک گفتمان فرا منطقه‌ای دست پیدا کنیم. ما در این زمینه از ظرفیت‌های نهادها و تشکل‌ها نیز استفاده کردیم که جا دارد از صنایع آموزشی، محیط زیست، هلال احمر و سازمان سینمایی تشکر کنیم که در این مسیر ما را یاری کردند.

 

برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای معلمان فیلمساز

محمدی درباره حضور معلمان هنرمند در جشنواره گفت: در بستر این جشنواره، کارگاه‌های آموزشی نیز برای معلمان هنرمند، کلید خورد. همچنین در این دوره، یک اکران اختصاصی نیز، برای خبرنگاران و خانواده‌های آن‌ها در سینمای فلسطین خواهیم داشت و ان‌شاالله با کاهش کرونا، زمینه فراهم خواهد شد تا در خدمت جامعه دانش‌آموزی باشیم و آورده‌های این جشنواره را در اختیار آنان قرار دهیم.

در بخش پایانی این نشست، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان استفاده از آثار معلمان و دانش آموزان هنرمند در فضای خارج از جشنواره، گفت: پیش از شیوع کرونا، که باعث بر هم خوردن شرایط کشور و از جمله حوزه تعلیم و تربیت شود، فیلم‌های برگزیده، از طریق معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در استان‌ها نمایش داده می‌‌شد بنابراین دانش آموزان و خانواده‌های آنان به تماشای آثار می‌نشستند که عموماً استقبال خوبی نیز به دنبال داشت.

او افزود: بدیهی است که با شیوع کرونا، امکان اکران فیلم و این مسائل به طور طبیعی امکان‌پذیر نیست البته امیدواریم که با کاهش این پاندومی و در دوران پساکرونا بتوانیم برای استفاده دانش آموزان، اولیا و معلمان، برنامه‌هایی داریم. تلاش ما این است که با ایجاد امکانات بهتر، افراد بتوانند از آثار این دوره و تمامی آثار قابل استفاده در دوره‌های قبل بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پیشنهاد نقد و بررسی آثار این جشنواره را مثبت خواند و گفت: پیشنهاد نقد و بررسی آثار این جشنواره بسیار خوب است و قطعاً این کار انجام خواهد شد.

روح‌الله مالمیر رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم رشد نیز در توضیح بیشتر به این سؤال، گفت: در این جشنواره، یکی از نکات مهم دریافت اجازه کتبی از کارگردان و تهیه کننده اثر برای نمایش اثر در مدارس، سینماها و بخش‌های دیگر است بنابراین در صورت مخالفت خالق اثر، ما قادر به اکران آثار نیستیم. نکته دیگر این است که در گذشته این آثار با برنامه‌ریزی‌هایی که در بخش استانی توسط مدارس و کانون‌های پخش فیلم انجام می‌گرفت، اکران می‌شد و مورد نقد و بررسی قرار می‌گرفت اما در دوران کرونا این امر محدود شد. ضمن اینکه در مجلات رشد نیز، بخشی به معرفی فیلم‌های این جشنواره اختصاص داده شده است. بر اساس آمار دریافتی ما در این دوره بالغ بر 310 اثر دانش آموزی دریافت کردیم که در نوع خود استقبال خوبی به شمار می‌رود.

 

تأکید بر جنبه آموزشی آثار در پنجاه و یکمین جشنواره فیلم رشد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به سوال در خصوص وجه تمایز این جشنواره با گذشته، بیان کرد: تفاوت بارز این جشنواره با گذشته در نوع داوری‌ها، و دقت نظری است که برای انتخاب فیلم‌های برگزیده، به عمل آمده است. در این دوره تلاش بر این بود، شاخص‌هایی که بر اساس آن، داوران فیلم‌های برگزیده را انتخاب می‌کنند، به گونه‌ای باشد که ضمن رعایت مسائل علمی و آموزشی، مباحث فرهنگی و ارزشی را نیز مد نظر قرار دهد، بنابراین تلاش بر این بود که آثار با مسائل بومی ما در تضاد نباشد و این مباحث مورد توجه بیشتر قرار گرفت. 

او افزود: در این مسیر، ما ضمن بهره گیری از تجارب بین‌المللی سعی کردیم که با دید باز، و منطقی، مراقبت‌های لازم و حساسیت‌های ضروری را نیز داشته باشیم بنابراین آثار این دوره آموزشی‌تر هستند چرا که هم داوران و هم برگزار کنندگان با تجربه‌تر از قبل عمل کردند و بر بعد آموزشی تأکید بیشتری داشتند که وجه تمایز اصلی این جشنواره با دوره‌های قبل خواهد بود. 

محمدابراهیم محمدی دبیر پنجاه و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد نیز، در پاسخ به سؤالی مبنی بر ایجاد بازار و مارکتینگ در این جشنواره، گفت: چنانچه هنرمندان حاضر در جشنواره، تمایلی به نمایش آثارشان در سطوح مختلف کتاب آموزشی، مجلات و... داشته باشند، از این پتانسیل استفاده خواهد شد اما برای تهاتر و مباحث مارکتینگ نیاز است که ما وارد فاز مذاکرات دیگری شویم تا بتوانیم به تبادل دسترسی پیدا کنیم. در این راستا بالغ بر 80 فیلم بلند ساخته شده، موجود است که می‌توان از آن‌ها برای تهاتر استفاده کرد.

 

برگزاری آنلاین جشنواره در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پیرامون دلایل برگزاری آنلاین جشنواره، گفت: رعایت ضوابط مربوط به شرایط کرونایی یکی از دلایل این امر است زیرا ما در آموزش و پرورش تابع مقررات ستاد ملی کرونا هستیم. با توجه به اینکه ما در آموزش و پرورش امانتدار کودکان هستیم، احتیاط ما در مواجهه با اوضاع کرونایی بیشتر است بنابراین موظف به رعایت پروتکل‌های ستاد ملی کرونا که وزیر آموزش و پرورش نیز عضو آن ستاد است، هستیم.

او تأکید کرد: بدیهی است که ما نیز علاقه‌مند برگزاری جشنواره به صورت حضوری و با شکوه مردمی هستیم اما متأسفانه مواردی که مطرح کردم، مانع از این امر می‌شود و ما باید امانتدار جان و سلامتی کودکان این مرز و بوم باشیم.

دبیر پنجاه و یکمین جشنواره فیلم رشد نیز، در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه امید، درباره جزئیات مراسم اختتامیه جشنواره، گفت: اختتامیه این جشنواره 26 آذرماه در سینما فلسطین برگزار خواهد شد، تلاش ما این است که برترین‌ها را به صورت حضوری در این مراسم داشته باشیم. 

رئیس سازمان در پاسخ به سوالی مبنی بر پرداختن به موضوعات کارآفرینی و انگیزه بخشی به دانش آموزان، در این جشنواره، گفت: ویژگی‌های کارآفرینی جزء شاخص‌های داوری آثار در این جشنواره بوده است بنابراین فیلم‌هایی انتخاب شدند که دارای بعد یادگیری، تربیتی، و یک ظرفیت انگیزشی بالا باشند. خلاقیت و ابتکار که از لوازم مهارتی کارآفرینی هستند نیز، در این شاخص‌ها وجود داشت.

او درباره جنبه تشویقی جشنواره، بیان کرد: بارگذاری آثار در سامانه شبکه ملی مدارس رشد، یکی از اقدامات تشویقی این بخش به شمار می‌رود بنابراین آثاری که مورد تایید نظام تربیتی است، بارگذاری خواهند شد تا خانواده‌ها، دانش آموزان و معلمان بتوانند از آن بهره‌مند شوند. در واقع این امر، مهر تأیید سازمان و یک اعتبار برای سازنده اثر به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، پنجاه و یکمین جشنواره فیلم رشد از 20 تا 26 آذرماه در سینما فلسطین برگزار خواهد شد.

 

منبع: سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۶۵۰
کد خبر : ۳,۸۴۴
Loading
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید