عکس رهبر جدید
جشنواره «کتاب رشد» فرصتی مناسب برای کمک به جریان نشر و مهارت خواندن است
وحید گلستان معتقد است جشنواره «کتاب رشد» فرصتی بسیار مناسب برای شناخت کتاب، مهارت خواندن، کمک به جریان نشر و بازار آن است.

سرگروه داوری بخش موسیقی و سینما نوزدهمین جشنواره کتاب رشد در گفت‌وگو با روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، اظهار داشت: با وجود تنوع رسانه‌های پرشمار و جذابیت‌های ذاتی رسانه‌ها که امروزه سهم مهمی در آموزش به عهده دارند، هنوز کتاب به عنوان اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین رسانه یادگیری نقش و سهم بسزایی در فرایند آموزش دارد.

او با این توضیح که جشنواره «کتاب رشد» فرصتی بسیار مناسب برای شناخت کتاب، مهارت خواندن، کمک به جریان نشر و بازار آن است، افزود: یادگیری خارج از چارچوب کتاب درسی در راستای علایق و کنجکاوی‌ها می‌تواند برای بچه‌ها فرصت‌ساز باشد. این جشنواره به معرفی و انتخاب کتاب خوب کمک می‌کند؛ موجب حمایت از مؤلفان می‌شود و به بازار کتاب رونق می‌بخشد.

گلستان با بیان این که بخش قابل توجهی از کتاب‌های ارزشمند امسال در بخش سینما و موسیقی به جشنواره راه پیدا نکردند، ادامه‌ داد: شاید به این دلیل که برخی از کسانی که در حوزه سینما و موسیقی کتاب‌هایی را تألیف کرده‌اند از فرایند ساماندهی کتاب‌ها آگاهی کافی ندارند در حالی‌که این کتاب‌ها می‌تواند برای مخاطب بسیار مفید باشد. به‌نظرم اگر این رویداد بتواند راه ورود به جشنواره را گسترده‌تر کند باعث بالارفتن سطح آن نیز می‌شود. امیدوارم این جشنواره بتواند منابع مفیدی را به دانش‌آموزان معرفی کند و آن‌ها نیز بتوانند در راستای علایق خودشان بیشتر بخوانند، کشف کنند و جهان خود را بهتر بسازند.

او درباره تفاوت کتاب آموزشی با کتاب‌های دیگر، اظهار داشت: کتاب‌ها برای گسترش دانش یا توصیف بخشی از دریافت‌های مؤلف‌ها نوشته شده‌اند. اما وقتی کتابی را صرفاً آموزشی می‌نامیم، برایش طراحی آموزشی صورت گرفته است و مواردی مانند هدف کتاب، مخاطب کتاب و فرایند و طبقه‌بندی را برای ارتباط با محتوای آن در نظر می‌گیریم. همچنین دانسته‌های پیشین آن مخاطب و پس از مطالعه چه توقعی از خواننده داریم و زبان کتاب که زبان شخصی نباشد نیز مدنظر است. وقتی کتابی طراحی آموزشی می‌شود ارزشیابی پنهانی را در خود دارد و به مخاطب اجازه می‌دهد نسبت به محتوا خودارزیابی انجام دهد. کتاب‌هایی می‌توانند پسوند آموزشی بگیرند که در رشد فکری گروه مخاطب خود تأثیرگذار باشند.

منبع: سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۵۸۴
کد خبر : ۳,۸۰۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید