عکس رهبر جدید
منابع آموزشی و تربیتی باید به غنای آموزشی کمک کنند
کارگاه آموزشی ارزیابان فنی و حرفه‌ای و کار دانش گروه ساماندهی منابع مکتوب دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با شرکت معاون ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی، رئیس‌گروه منابع مکتوب و جمعی از داوران این حوزه، به صورت وبینار برگزار شد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی کارگاه آموزشی ارزیابان فنی و حرفه‌ای و کار دانش گروه ساماندهی منابع مکتوب دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با شرکت معاون ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی، رییس‌گروه منابع مکتوب و جمعی از داوران در محل این سازمان برگزار شد.  

دکتر کیومرث جهانگردی، معاون ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی در این  نشست گفت: ارزیابی کتاب‌‌های آموزشی و تربیتی با سایر کتاب‌ها دارای یک تفاوت اساسی است، سایر کتاب‌ها را در حوزه‌های معنا و مفهوم و فرم بررسی می‌کنند در حالی که در حوزه کتاب‌های آموزشی و تربیتی «روش» یعنی فرایندیاد‌دهی و یادگیری دارای اهمیت است. از سوی دیگر، «موضوع ارزیابی» هم دارای اهمیت زیادی است. من امیدوارم با تشکیل چنین جلساتی بتوانیم سه مؤلفه اصلی گفته شده را به محک آزمون قرار دهیم و در یک رویکرد تعاملی و تسهیل‌گرانه، ناشران و مؤلفان را هم درگیر کنیم تا اشکالات کتاب‌های منتشر شده برای دانش‌آموزان و همچنین اولیاء و مربیان را بر اساس تعامل برطرف کنیم.

دکتر محسن کیا، از مؤلفان کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و داور کتاب‌های کار و فناوری و فنی و حرفه‌ای به عنوان مدرس این کارگاه با تأکید بر اینکه مدارسی در سطح کشور هستند که باید خوراک فکری و کمک آموزشی آن‌ها را تحت فیلتری ارزیابی و کیفیت‌بخشی کنیم، گفت: طبیعتاً اگر محتوایی، استانداردهای لازم را نداشته باشد، توزیع آن در مدارس، غیرقانونی بوده و البته ابزارهای برخورد با محتواهای غیراستاندارد، همچنان محل بحث است.

وی با تفکیک کتاب‌های کمک درسی و کمک آموزشی، اظهار کرد: کتاب کمک درسی، کتابی است که سعی دارد به بخش‌هایی از مسائل کتاب‌های درسی پاسخ دهد. مثل کتاب‌‌های حل‌المسائل که البته چند سالی است به دلیل اینکه روح پرسشگری و تعامل با کودکان را مخدوش می‌کند، از چرخه حمایت خارج شده‌اند. اما در مورد منابع کمک‌آموزشی باید گفت که هر کتابی که بتواند به غنای آموزشی کمک کند، از منابع کمک آموزشی محسوب می‌شود که می‌تواند در قالب کتاب، فیلم، لوازم آزمایشگاهی و کارگاهی تولید شود.

در این نشست فرایند داوری و استانداردهای دو کتاب به صورت عملی بررسی و امتیاز داده شد تا حضار با نحوه ارزیابی کتاب به صورت عملی آشنا شوند و در ادامه به پرسش‌های دیگر داوران و ارزیابان نشست پاسخ داده شد.

 

کارگاه آموزشی ارزیابان فنی و حرفه‌ای و کار دانش گروه ساماندهی منابع مکتوب

 

 

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۶۴۴
کد خبر : ۳,۸۰۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید