عکس رهبر جدید
نمایشگاهی از منابع آموزشی و تربیتی در پایان جشنواره‌ نوزدهم کتاب رشد برگزار می‌شود
دبیر نوزدهمین دوره‌ جشنواره‌ی کتاب رشد گفت: در مراسم پایانی این جشنواره، نمایشگاهی از منابع آموزشی و تربیتی مکتوب و غیرمکتوب برپا خواهد شد.

کیومرث جهانگردی در گفت‌گو با روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار داشت: دبیرخانه‌ جشنواره یک دبیرخانه‌ی دائمی است که با نام دبیرخانه‌ «سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی مکتوب» از سال‌ها قبل در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی فعالیت می‌کند، هر ساله در این دبیرخانه آن دسته از کتاب‌های آموزشی و تربیتی که ناشران در طول سال تولید و منتشر می‌کنند دریافت و از طریق سازوکاری مدون، مشخص و قانون‌مند در سامانه‌ای تخصصی که به‌همین منظور ایجاد شده است، ثبت و توسط ارزیابان بررسی می‌شود تا چنانچه مشخص شد کتاب‌ها از اثربخشی لازم در فرایند یاددهی ـ یادگیری برخوردار هستند، اجازه‌ی ورود به مدرسه را بیابند.

او با بیان اینکه کتاب‌هایی که در دبیرخانه‌ی دائمی سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی حائز امتیاز لازم برای ورود به مدرسه می‌شوند، مستقیماً به جشنواره‌ی کتاب رشد راه پیدا می‌کنند، ادامه‌ داد: تا پس از دسته‌بندی در گروه‌های داوری ذی‌ربط، شانس خود را برای انتخاب شدن به‌عنوان کتاب برگزیده یا شایسته‌ تقدیر در آن گروه امتحان کنند. این فرایند یک روند یک ساله است که در آن کتاب‌های منتشر شده در سال‌های 1398 و 1399 مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرند.

جهانگردی تصریح‌ کرد: ناشران می‌توانند با مراجعه‌ی مستقیم به سامانه‌  http://samanketab.roshd.ir  بدون هیچ واسطه‌ای در این دبیرخانه ثبت‌نام کنند و عضو آن شوند. در حال حاضر حدود 1270 ناشر در این سامانه عضو هستند و کتاب‌های راه‌ یافته به جشنواره‌ی امسال، از 103 ناشر مختلف است.

به گفته‌ دبیر نوزدهمین دوره‌ جشنواره‌ی کتاب رشد، امسال 3342 کتاب به دبیرخانه‌ سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی رسید که از بین آن‌ها 1338 عنوان، در دبیرخانه‌ جشنواره مناسب تشخیص داده شد و برای انتخاب کتاب‌های برگزیده و شایسته‌ تقدیر در گروه‌های مختلف داوری به مرحله‌ جشنواره راه یافت.

جهانگردی درباره‌ ویژگی خاص این دوره‌ جشنواره، اظهار داشت: تنوع آثار راه‌یافته به جشنواره از مهم‌ترین ویژگی‌های جشنواره‌ی نوزدهم کتاب رشد است و کتاب‌های جشنواره‌ امسال از تنوع خوبی برخوردارند، به‌طوری که 27 گروه داوری برای بررسی کتاب‌ها تشکیل داده‌ایم و این در حالی است که مجبور شدیم یکی از گروه‌ها را نیز به کتاب‌های چندموضوعی اختصاص بدهیم. از طرفی ناشران بسیار متنوعی در جشنواره حضور دارند. ناشران آموزشی فعال از دوره‌های ابتدایی تا متوسطه، اعم از ناشرانی که کتاب‌های کمک‌درسی یا دانش‌‌افزایی تولید می‌کنند، ناشران آثار داستانی، ناشران حوزه‌های پیش‌دبستانی، ناشران حوزه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، علوم تجربی، دین و قرآن، تفکر و پژوهش، زبان‌ خارجی، علوم اجتماعی و ناشران حوزه‌ آموزش و پرورش کودکان استثنایی همه در جشنواره شرکت می‌کنند. همچنین ناشران دانشگاهی که برخی آثارشان ممکن است برای دانش‌افزایی معلمان و مربیان مناسب باشد.

او با این توضیح که یکی از تفاوت‌های مهم جشنواره‌ی امسال، تشکیل شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌ کتاب رشد است، گفت: در جلسه‌ سالانه‌ آن مقرر شد کتاب‌هایی در اولویت انتخاب باشند که به مسائل روز آموزش و پرورش پرداخته‌اند. به‌طور مثال آموزش مجازی و برخط، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل دانش‌آموزان و حتی والدین آنان از موضوعاتی است که نویسندگان و مترجمان می‌توانند توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

جهانگردی اضافه‌ کرد: به‌نظر می‌رسد با اینکه تعداد آثار راه‌ یافته به جشنواره به‌دلیل وضعیت اقتصادی ناشران که ناشی از کرونا است، نسبت به سال‌های قبل رشد چندانی نداشته است، ولی برخی آثار به‌ لحاظ کیفی درخور توجه باشند. همچنین تلاش کرده‌ایم به‌لحاظ رویکرد، بیش از پیش به‌ مثابه‌ یک جشنواره‌ تخصصی در حوزه‌ کتاب‌های آموزشی و تربیتی عمل کنیم. به‌این ترتیب که در انتخاب آثار برگزیده و تقدیری صرفاً به محتوا و فرم آثار بسنده نکنیم و در کنار محتوا به روش ارائه‌ی مفاهیم و محتوا و همچنین چگونگی ارزشیابی آثار از محتوای ارائه شده نیز توجه کنیم. بنابراین می‌توانم این مژده را بدهم که با درخواستی که از داوران این دوره از جشنواره‌ کتاب رشد داشته‌ایم، مسائل آموزشی و تربیتی آثار مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.

 

منبع: سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۷۸۲
کد خبر : ۳,۷۸۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید